iqrr, arctic xc eller lynx re?

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Har åkt både iq och re och på leden är lynxen bättre, hopp å lek är nog iq lite roligare.
Arctic cat har jag inget bra å säga om...

B

Blueberry2

Smiska led =lynx. Lek o bus=polaris. Skruva oavbrutet dygnet runt =arctc :-D

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Jag har följt motorutvecklingen på skoter pga att jag är så intresserad av motorteknik och trimning.

Om vi bara pratar motorhållbarhet så vinner 4 takt såklart och dem är ju alltid bra för ledåka oavsett märke men Yamaha har minst bekymmer vad gäller hela maskin.

Pratar vi tvåtakt så vinner Arcticat överlägset i hållbarhet på sina motorer förutom Yamahas gamla tvåtaktare som va minst lika hållbar. Tyvärr har ju Yamaha slutat med tvåtakt nu. Ac har nästan ingen dålig motor genom åren de flesta klarar 1000mil utan att öppnas oavsett cc. Och vid 1000 mil krävs bara kolvbyte så de är helt sjukt bra motorer.

Lynx och skidoo har sämsta motorkonstruktionen när det gäller hållbarhet. 800cc av skidoo och Lynx är osäkra kort under hela 2000 i stort sett sedan fettfyllda vevlager kom. 600cc håller däremot bet längre.

Polaris är näst bäst efter AC men de har vissa årgångar av 800cc som är farliga typ 08-12" som kan spräcka kolvar och cylindrar men många av dem är uppdat med andra kolvar mm.

De mest kända ledmaskinerna av tvåtakt är ju Lynx som har lite tunga chassin överlag för klättring så de passa led bäst.

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Att arctic cat har hållbara motorer eller är hållbara över huvetaget har jag helt annan uppfattning om, speciellt xc/sx modellerna.
Har inte hållt på med nån forskning om utformning och konstruktioner av nån motor eller nån skoter men att de verkar vara skruvning mest jämt på domdär modellerna går de inte å säga nå annat om.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Att arctic cat har hållbara motorer eller är hållbara över huvetaget har jag helt annan uppfattning om, speciellt xc/sx modellerna.
Har inte hållt på med nån forskning om utformning och konstruktioner av nån motor eller nån skoter men att de verkar vara skruvning mest jämt på domdär modellerna går de inte å säga nå annat om.
Inte för att försvara AC för jag är inte märkes*** men ge ett ex på vad som "mekaniskt" felar på xc/sx motor typ en länk eller liknade.

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Inte för att försvara AC för jag är inte märkes*** men ge ett ex på vad som "mekaniskt" felar på xc/sx motor typ en länk eller liknade.
Har inget problem med andra märken utan provar gärna olika.
Åkte till åre förra vintern med 4st sx 600 (både nya och gammla modellen) + jag med min lynx, enda som kunde åka den helgen va jag, dom andra skruvade.

Spruckna förgasare, spruckna kylare, trasiga magnapuller, insugsgummin, kolvras, trasig boggie, dålig gång osv... allmänt rackel bara, listan kan göras lång.
Skithögar är va jag tycker, andra kanske tycker de är kul å skruva men jag gillar å åka.