Ski Doo 2016

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Det delas och lånas komponenter friskt mellan brp's leksaker och till nästa år kommer en 1630 ace till vatterskotrarna. 300 kompressor. Tvivlar på att den rymms i XS/XM/XU men leka med tanken kan man alltid...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
http://forumbilder.com/images/2015/03/17/IMG_131860847199635a7495.jpg

Här syns "problemet" med att xm är lite bred om magen, som vi diskuterat tidigare.
Tänk er in vad som händer om det är ännu brantare än på bilden samt mer snö.
Då förstår man att sidokåpan och främre delen av fotstegen kommer vara som en bromskloss i snön.
Har tidigare tjatat om att Xm:en är för bred om magen...

Nu finns det smalare sidokåpor att montera...
http://www.skinzprotectivegear.com/snowmobileproducteh/hoodssidepanels.html

Smalare fotsteg från samma tillverkare:
http://www.skinzprotectivegear.com/riders/bretrasmussen.html

Kul att se att det inte bara är egenupplevda fantasier man haft ;-)

Edit.
Ser att på bilden i det citerade inlägget sitter det redan smala fotsteg.
Med originalfotstegen hade de redan varit nere i snön...

Last edited:

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ja du i år blir det en XM efter att ha kört på proclimb och jag har själv reflekterat över den breda buken kontra den smala framvagnen på XM:en, nog är Proclimben rätt bred över buken men körde med 40" framvagn så man märkte inte direkt av det, däremot är Proclimben betydligt smalare stå i gränsle över än vad XM:en är men det ska bli spännande se vad man måste bygga om på ski-doon innan man är nöjd:bigsmile:

ReXen

Medlem
16 nov 2005
12
0
1
Är till "S-modulen" övre och undre infästning av a-armarna. A-armarna är för stabila (Lr chassiet för klent / tolkningsfråga :) ) så "S-modulen" brukar ge vika före a-armarna vilket betyder att du åker på att byta hela främre delen av chassiet istället för en a-arm om du plockar en stubbe eller sten.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hämtade T3:an igår. Hade tänkt köra orginalskidor åtminstone till en början. Min ÅF har inte skruvat dit de svarta "breddarna" i spetsen. Han sa att vissa kör med och vissa utan. Hade tänkt peta dit dom mest av utseendemässiga skäl ;) men det kanske är dumt?

Dessa skidor fanns väl även ifjol med "breddarna"? Ni som kört med orginalskidor. Hur har ni gjort?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tanken är att köra med dom på när det är powpow och utan när det är lite mer satt snö.
Körde själv med dem på hela tiden.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hämtade T3:an igår. Hade tänkt köra orginalskidor åtminstone till en början. Min ÅF har inte skruvat dit de svarta "breddarna" i spetsen. Han sa att vissa kör med och vissa utan. Hade tänkt peta dit dom mest av utseendemässiga skäl ;) men det kanske är dumt?

Dessa skidor fanns väl även ifjol med "breddarna"? Ni som kört med orginalskidor. Hur har ni gjort?
Jag körde utan dem hela säsongen. Enligt Ski-doo så ska det göra att "träffpunkten" i snön kommer närmare spindeln. Om det gör någon skillnad vet jag inte men jag var riktigt nöjd med dem jämfört med DS-2 året innan. Kan ju även ha att göra med kölen och den skarpare avsmalningen baktill.

Adaptern kan man sätta på för att få mer flyt om det är typ 50+ cm pudersnö enligt Ski-doo. Jag åkte dock i sådan snö ifjol utan dem och det gick hur bra som helst...och oftast är det inte sådana förhållanden. Kör utan, kommer ta några dagar innan du vant dig vid utseendet på dem. Men nu när jag kollar på en DS-2 känns den som en gammal Viking-skida typ ;)

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Nån som testat blade skidor vs orginal på T3?

Det sitter blade på min T3:a, dom är ju så breda vilket gör mig skeptisk men man lär väl testa först :)

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ni som beställt till Fox float till era summitar har ni fått med dom? Jag fick höra att dom inte gick att få tag i så det verkar som att man blir utan, och jag va verkligen inte sugen på att vara utan dom:wondering: