sledeck på amarok/hilux

jackejacke

Medlem
27 feb 2011
26
0
1
Kalix
Hej!

Går i planerna på att byta bil till en amarok. Vill ha en pickis för att slippa ha släpet ständigt på drag bakom vinter som sommar. Nu är ju dock flaken korta i jämförelse med andra pickisar...
Letat efter bilder på nätet utan resultat, så är det nån här som monterat sledeck på en amarok eller pickis i samma storlek som kan posta någon bild?

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
En kompis håller på att skissa på en lösning med bärande, tätt lock så man inte tappar lastutrymmet, alltså modell "Sled Deck". Postar i denna tråd om de lyckas ta fram någon lösning.

Jag funderar också på en Amarok då amerikanarna hittills inte lyckats skapa något med kvalitet och Tundra och Titan bara finns med bensin.

jackejacke

Medlem
27 feb 2011
26
0
1
Kalix
En kompis håller på att skissa på en lösning med bärande, tätt lock så man inte tappar lastutrymmet, alltså modell "Sled Deck". Postar i denna tråd om de lyckas ta fram någon lösning.

Jag funderar också på en Amarok då amerikanarna hittills inte lyckats skapa något med kvalitet och Tundra och Titan bara finns med bensin.
Låter fint, gör gärna det :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak

Titan kommer med diesel nu. Ram 1500 har funnits med diesel i ett år eller så nu.
Efter att ha haft en -10 Ram 1500 i två år kan jag meddela att jag aldrig i hela friden skulle få tanken att köpa en Amarok eller nån liknande "minijapsarpickis". Dodgen hade en i jämförelse fantastisk komfort, var inga problem att sträckköra till Stockholm, medans jag får omedelbara tvångstankar att ringa närmaste sjukgymnast så fort jag får syn på en Navara eller liknande. Sen att låtsaspickisarna har så litet flak att dom lika gärna kunde vara utan är en annan sak.

Ett annat flakrelaterat problem med småpickisarna är ju att tyngdpunkten hamnar rätt tokigt med en skoter på flaket, lastens TP hamnar ju snudd på bakom bakaxeln på bilen.
Hur väghållningen påverkas är också något man ska tänka på innan man hissar upp en skoter högt, dvs. över sidolämshöjd, man säger ju att ca 30kg är vad man max ska lasta i en takbox, skickar du upp en skoter ovanför lämmarna så är skoterns tyngdpunkt rätt nära bilens tak..... Vissa pickisar har fjädring anpassade för rejäl last men man ska verkligen tänka sej för!!!

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Japp, Ramen finns med ecodielseln och det är väl det som är positivt med den. Bensinaren av samma märke är ju inte sådär skitrolig att tanka. Sedan kommer kvalitet alltid in i bilden när det gäller jänkesmiden...

Visst är blir det som du säger en jävelskt hög tyngdpunkt om man skickar på ett sleddeck på en amarok. Sedan vet jag inte ens om bredden räcker till då det skiljer lite mer än 6 cm i bredd till ramens fördel.

Vi får se om de får till något, jag personligen tänker inte prova utan att veta att det fungerar.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Enda alternativet till jänkepickis lastförmågemässigt är väl en transporter, men man åker definitivt bättre i jänkaren.

Tyckte RAMen gick förvånansvärt billigt, hade en 4,7L Flexifuel 8a, gick på ca 1,2-1,4 på bensin och 1,5-1,8 på E85, (tror HEMIN går aningens billigare på bensin), min V50 T5 AWD går inte mycket billigare (0,8-1l/mil).... och hakar jag på släp på den drar den mer. En Diesel köper jag dagen efter det blir skoterföre i helvetet =)