Problem pro rmk

Dragon600

Välkänd medlem
8 feb 2010
108
0
6
Hur ligger det riktigt till med polarismotorerna? Kikar på en 14 pro rmk 800 som gått strax över 200 mil. Går kolvarna på de flesta maskinerna eller? Vad finns de för andra problem med dom?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Ja, min -12 har nu gått snart 400 mil klockrent, inte ett enda fel och fortfarande bra kompa. Ungefär 10 st i min bekantskap äger polaris 800 -11 och nyare med runt 200-400 mil på mätarn och ingen har skurit hittils iaf.
Jag tycker det känns som att iom att det är väldigt många sålda maskiner kanske det uppdagas mer, men vad vet jag. Jag gasar fullt å ser glad ut, inga problem :)
 
Reactions: NO_EXIT

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Självklart har dom problem... googla lite, räcker med 15 minuters googling för att avskräcka ett köp av en polaris 800cfi utan garanti
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Vad man än googlar på så hittar man problem... En cfi 800 13 och uppåt skulle jag säga är riskfri att köpa.
11 och 12 är det väll lite mer fel på, allt från kabeldragningar till detaljer i motorn har utvecklats för varje årsmodell.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Självklart har dom problem... googla lite, räcker med 15 minuters googling för att avskräcka ett köp av en polaris 800cfi utan garanti
så har det varit i över 10 års tid med brp maskiner. frågan är om det egentligen har varit så mycket problem som det framställs på olika forum. ingen av dom brp maskiner som jag vet om (års 99-09) har rasat. då lät folk som du låter nu, men tvekar på att det var så farligt egentligen. visst fanns det maskiner som rasade, och alldeles för snabbt. men det har alltid funnits och kommer alltid att finnas
 
Reactions: Mr snow

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Det är bara ägare med problem som skriver på nätet. Majoriteten har inga problem, och det är ju inget man startar en forumtråd om.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Köpte en -12 ny när den kom. Avverkat nästan 450 mil nu utan motorproblem.
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
min 13 pro rmk med 120mil hade ovanligt vackra repor på insugssidan, polarens 13 pro rmk 60mil, var än värre repade på inssugssidan, 3e polaren med 12as pro rmk 230mil,var väll ungefär som mina förutom att han hade kolvspel massor, slammrade fint under gång samt trött. har faktiskt svårt att tro att det har med vevaxel geometrin att dem är repiga på inssugssidan,visst nog har squirtarna på kolven vart lite blank men det orsakar väll inte reporna... snö,för lite olja? vettefan,men du kan nog öppna vilken polaris du vill med orginal kolvarna som är duktigt spöad i skogen och kolvarna ser väll nästan likadana ut på alla. det är ju mer än 3 exempel man sett, snarare 50 exempel. och ja visst plågande kräver underhåll.. men vad vet jag, om det nu handlar om för små kylsystem som många handlare hävdar, så borde ju hcr:en haft samma problem tycker man,men det har den ju inte vad jag vet... rätta mig om jag har fel
 
Reactions: Mr snow

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kikar man på en -14 med 200 mil så antar jag att nytt inte är ett alternativ - och då menar jag att det inte spelar någon roll vilken maskin man köper - alla dras med problem - google kan bekräfta problem på ALLT och givet samma felfrekvens kommer du få fler sökresultat ju fler sålda enheter som finns av just googlade manick.

Finns där budget kan man ju försöka hitta en -15 som då har garanti även nästa säsong.

Gillar du Polaris ur alla andra synvinklar som motorkaraktär, körställning o.s.v. så köp en Polaris. Gillar du Ski-Doo så köper du en Ski-Doo o.s.v. :)

Skulle jag köpa skoter IDAG för 90-100tkr skulle jag definitivt köpa en ProRMK - utan tvekan.
 
Reactions: Mr snow

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
min 13 pro rmk med 120mil hade ovanligt vackra repor på insugssidan, polarens 13 pro rmk 60mil, var än värre repade på inssugssidan, 3e polaren med 12as pro rmk 230mil,var väll ungefär som mina förutom att han hade kolvspel massor, slammrade fint under gång samt trött. har faktiskt svårt att tro att det har med vevaxel geometrin att dem är repiga på inssugssidan,visst nog har squirtarna på kolven vart lite blank men det orsakar väll inte reporna... snö,för lite olja? vettefan,men du kan nog öppna vilken polaris du vill med orginal kolvarna som är duktigt spöad i skogen och kolvarna ser väll nästan likadana ut på alla. det är ju mer än 3 exempel man sett, snarare 50 exempel. och ja visst plågande kräver underhåll.. men vad vet jag, om det nu handlar om för små kylsystem som många handlare hävdar, så borde ju hcr:en haft samma problem tycker man,men det har den ju inte vad jag vet... rätta mig om jag har fel
Kom och kolla på min, den ser som ny ut. det enda som är gjort på min är uppskruvad oljepump. Mekarn som gjorde 160 milaservicen på min hade vinkat till sig de andra mekarna och sagt: kolla här har ni en som varmkör ordentligt. Och DET tror jag många slarvar med.
 
Reactions: Mr snow

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Självklart hittar man fel om man söker efter dom.................................................

Jävligt konstigt att man har kompisar och bekanta (ungefär 10st) som har haft problem med sin pro rmk och dess motor..........................................

fördelningen mellan polaris, skidoo, arctic är väl 40/40/20% men ändå är det polarisåkarna som har haft problem, nä men absolut dom har knappt haft nå mer problem än andra maskiner.
 
Reactions: Mr snow

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Kom och kolla på min, den ser som ny ut. det enda som är gjort på min är uppskruvad oljepump. Mekarn som gjorde 160 milaservicen på min hade vinkat till sig de andra mekarna och sagt: kolla här har ni en som varmkör ordentligt. Och DET tror jag många slarvar med.
Är också ganska så säker på att väldigt många slarvar med varmkörningen!
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hur varm kör ni era innan ni rullar iväg? jag låter min nå +30 innan jag flyttar den en meter och sen tar jag det lugnt första kilometrarna.

Skall man skruva upp oljepumpen?
Såg på nått forum att någon satt dit ett "ventilerat" oljelock med för att förhindra vakum i oljetanken.

(har en -15 rmk 800)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Jag letar alltid fel på nyaste motorerna för att gotta mig i hur dum tillverkarna kan vara i många år på raken innan de får till tillsynes enkla fel. Men polaris från 13- hittar jag inte stora fel på som man bör oroa sig för men man måste ställa upp oljepumpen så de drar mist 2% olja i genomsnitt. Snöfiltret på insug bör man kolla noga på alla maskiner man köper att de tätar bra för annars får man dem klassiska reporna på insugssida kolv.

Kör man bara klättring lössnö bör man kolla in kolvarna på insugssidan vid 200mil oavsett skotermärke.
 
Reactions: Mr snow