Nya kolvar, rätt dimensioner?

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Hej

Håller på att renovera en rotax 503 med dubbelförgasare, eftersom den hade värmenypt av nån anledning.
Fick lägga syra i cylindrarna för att få bort alla alurester från kolvarna och har sedan honat dom.

Cylinder diam. är 72.0 , har mätt med mätklocka efter honing, ligger ungefär 0.06-0.07 över det i båda cylindrar.

Beställde kolvar från Rinab, std 72.00 och har idag roat mig med att försöka mäta upp dom och kolla så alla mått stämmer.

Men blir inte klok på måtten, någon kanske kan hjälpa mig med detta.
Alla mått gäller diameter. Har mätt med en digitalt skjutmått så det finns nån liten felmarginal.

Enligt bild:
Mått nr 1 är 71,64 oavsett vilken riktning jag mäter
Mått nr 2 är 71.70 i insug/utblås riktning
Mått nr 3 är 71.54 i kolbultens riktning.

Ska det verkligen vara så? Det skiljer alltså 0.16mm i diam mellan mått 2 och 3.



Nedre del av kolv, (fick tillfälligt hjärnsläpp och kommer inte ihåg vad det heter) har diameter 71.94.

Har även placerat kolvringarna i cylindrarna och kollat gapet på två ställen, alla mätningar ligger mellan 0.4 - 0.5.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
871
113
Kramfors
De är helt ok mått i alla riktningar. Kolvar är bredare nertill för ju högre upp = hetare så där sväller de mest. Ovan kolvringar brukar kolvar vara flera 10ondelar mindre för att inte nypa. De brukar även vara en aning bredare som du mätte vid kolvbult för där går de kallare och sidobelastningen är minimal där.

0,40 i ringgap lät bra och 0,50 är ok också.

Du måste hitta orsaken till nypningen innan du startar annars nyper den omedelbart igen. Kolla alla insug så de inte är sprickor i dem och kolla även vevaxeltätningen bakom variator och bakom svänghjul för läker dem så nyper den också.

Förgasarna kan ha skit i munstycken också eller bränslepumpen inte hinner fylla flotörhusen vid full gas.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Men det är ju tvärtom... Det är ju smalare vid kolvbulten (mått nr 3) än vid mått nr 2??

Mått nr 1 som är mellanrummet mellan kolvringarna är lika oavsett vilken riktning jag mäter, så där är kolven helt rund.

Insug är ok så jag tror inte haveriet beror på det. Vevaxeltätningarna vet jag ej, har hört att de håller på rotax 503. Hur kollar man dom utan att starta motor och spraya startgas? Demontera vevhus och inspektera?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
871
113
Kramfors
Men det är ju tvärtom... Det är ju smalare vid kolvbulten (mått nr 3) än vid mått nr 2??

Mått nr 1 som är mellanrummet mellan kolvringarna är lika oavsett vilken riktning jag mäter, så där är kolven helt rund.

Insug är ok så jag tror inte haveriet beror på det. Vevaxeltätningarna vet jag ej, har hört att de håller på rotax 503. Hur kollar man dom utan att starta motor och spraya startgas? Demontera vevhus och inspektera?
De va underligt måttet va mindre rakt över kolvbult. Samma mått däröver eller lite större är mer vanligt men du har säkert köpt kimpex kolvar och då får man ta mer felmarginaler för de är inte bättre kvalle på dem.

Packboxarna kollar du med motor på tomg och startgas den skär knappast ihop på tomg. Bakom svänghjulet är det svårare komma åt att spraya men de brukar gå klatra in förlängingsmunstycket. Borra hål i genom en fläktkåpa så man kommer åt .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
871
113
Kramfors
Ja jag vet faktiskt inte vilket fabrikat de är på kolvarna... är de här i länken.
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/Motor/Kolvar/Kolv-7200mm-Rotax-253-277-503-534-536-537.htm

Men hur kan jag veta att dessa felmarginaler inte är för stora och att kolvspelet inte blir för stort/litet åt något håll i cylindern när jag har så många olika mått?
De är mest troligt Kimpex kolvar men de törs inte skriva det för de har dåligt rykte. Men mäter man upp kolvarna som du gjort och kollar att kolvringarna inte har vassa skägg och går ända in i botten på kolvringsspåren så är de ingen fara att köra dem i fläktkylda motorer. Jag skulle aldrig kört dem i en vattenkyld motor som har högre trimgrad.

Dina mått är ok för om vi tar ditt tightaste mått nere på kjolen 71,94mm så har du ca 0,10-0,11mm spel mot cylinder och det är bra mått.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Ja jag var mest bekymrad för att det eventuellt skulle bli för stort kolvspel på något ställe eftersom den var såpass smal över kolvbulten...

Måttet över kolvkjolen får man väl lägga till någon hundradel på eftersom det är beläggning (teflon) på sidorna och måttet 71.94 är på obehandlad yta längst ner.

Jag får väl helt enkel chansa och hoppas det funkar, som du säger är ju en fläktkyld lågeffektsmotor, ska ju inte behöva vara samma toleranser som en motor med mer effekt.

En annan fråga, båda insug har slitningar/nötningar på en viss punkt där det blivit en liten grop. Se bild.
Hur uppstår detta och påverkar det på något sätt?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
871
113
Kramfors
Ja jag var mest bekymrad för att det eventuellt skulle bli för stort kolvspel på något ställe eftersom den var såpass smal över kolvbulten...

Måttet över kolvkjolen får man väl lägga till någon hundradel på eftersom det är beläggning (teflon) på sidorna och måttet 71.94 är på obehandlad yta längst ner.

Jag får väl helt enkel chansa och hoppas det funkar, som du säger är ju en fläktkyld lågeffektsmotor, ska ju inte behöva vara samma toleranser som en motor med mer effekt.

En annan fråga, båda insug har slitningar/nötningar på en viss punkt där det blivit en liten grop. Se bild.
Hur uppstår detta och påverkar det på något sätt?

De är ingen fara att de är för stora mått de lät helt riktigt. På vattenkylda cylindrar som har aluminium/nikasilfoder är det lite tightare mått för både cylinder och kolv är av aluminium så de rör sig mer lika vid värme/kyla. Därför bör man köpa kolvar som är erkänt bra kvalle till vattenkylda motorer.

Skrapmärket i insug skulle kunna vara från fabrik typ att de slipat bort gjutgods. Tidigare ägare kan ha gjort det också. Kan vara från tidigare haveri också.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Slitningen eller nötningen finns i båda insug på samma punkt så mest troligt då att de är från fabrik. Förutsätter då att de inte har någon betydelse för funktionen.

Tack för svar!