Triple Touring 600 -98 - variatorrem

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Hej, det var dags att byta rem, det satt en 0627-014 på,
och den har måtten 36x1245mm
Men det ska vara en 0627-20 vad jag läst,
Var till den lokala skoter försäljaren och fick en 90-140-4748 (duells)
och den har 35x1209mm

Varit och kört lite lungt men den har tendesen att gnissla på tomgång och när man kör sakta,
Har även hänt att den driver i bland,
är allt som det ska eller vad ska man fixa för att få det rätt?

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
ibland tar det ett tag innan remmen är inkörd kör några mil lungt så ska det bli som vanligt sen!
Vad menar du med "Har även hänt att den driver i bland,"?

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
Då är nog remmen lite för kort men det borde gå till sig om du forsätter köra med den !

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Då är nog remmen lite för kort men det borde gå till sig om du forsätter köra med den !
Gå till sig om du kör ett tag??? Det var ju ett bra tips!

Eller så kanske man kan justera sekundärvariatorn så att den slutar driva på tomgång...

Last edited:

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
Gå till sig om du kör ett tag??? Det var ju ett bra tips!

Eller så kanske man kan justera sekundärvariatorn så att den slutar driva på tomgång...
har du aldrig varit med om när du bytt rem att den drar lite av sig själv och när du kört en bit så går det till sig när remmen körts in lite? eller så kan han ju byta remmen mot en som är rätt längd!

Last edited:

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
så då är det inte rätt rem jag fått då?
fast det står så i listorna,
den som satt där var 36mm längre, kanske någon har moddat lite för att den ska passa, så original inte funkar längre,
hur justerar man variatorn då?

Edit: varit förbi lokala mekverkstan, säger att den går in sej,
går att fuska med brickor i sekundären, eller sätta något emellan där, han hade sett folk ha ståltråd etc.
Vill man göra riktigt så ska man flytta motorn då det inte finns justeringar på variatorn.
Blir att dra pulka i Funäsdalen i helgen, vill inte ha sönder något.
Fullt om kvällarna nu innan, så att skruva blir tight om man inte absolut måste.
vad tipsar ni om?

Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som någon påstår så kommer du tillslut slira in remmen så den passar. Men knappast korrekt sätt att göra det på som bcool säger. Du ska shimsa in sekundären. Om din lokala mekverkstad säger att det inte går så borde han/de byta jobb.

Isär med variator och in/ut med shims för att remmen ska ligga rätt.

Har du kört en modell rem, och byter till en likadan så kan jag "köpa" att man inte står på fjället och shimsar in. Men när du byter till en helt annan rem, så skall det självklart justeras in för den remmen.

Ståltråd i variatorn är tattarmek, brickorna han pratar om borde var shims.

Motorn kan behövas justeras i "läge" igen. Men då motorn rört på sig är det sällan åt det håll som spänner remmen, snarare tvärtom.

Justera variatorn eller köp riktig rem.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Den rem du köpt från Duells är den som passar din model , den som satt där 0627-14 skall inte vara för din modell det året utan en 0627-020 .

Så lägg i ett shims mellan sekundär skivorna så får du ner remmen lite och den slutar med all sannolikhet att gnissla , skall finnas hos återförsäljare i olika tjocklekar , annars är det nära optimalt i mina ögon .

Måttet du får eller läser dig till är ytter måttet på remmarna , det skiljer markant då olika remmar/tillverkare har olika tolerans mått +/- , även hur hög kyl klackarna som är på ryggen utav remmen , så det måttet är svårt att omvandla till det så det är lika mellan olika remmar/fabrikat .

Så gör som K-len sagt och jag säger , justera variatorn , men kolla även cc måttet och linjeringen , remmen skall du kunna använda , den är ingen dålig
rem . :ciao:

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tackar,
Jo det är shimsa han snackade om,
Inget jag hinner med nu innan vi ska iväg tror jag, men vad krävs för att ta isär sekundären?
kanske tar lite ledigt på onsdag och snickrar till det.

Annars får det blir tattarmek över helgen alt. att jag sätter dit reserv remmen som är en 0627-014.

Kalas med all kunskap som finns här, kul att lära sej lite..