Leds på usel kvalitet. 800-->600, Vilken motor håller?

frallers

Medlem
13 mar 2008
18
0
1
Hej. Står i begrepp av att köpa en skoter då suget börjar börjar tillta. Den här gången hade jag inte tänkt köpa en ny skoter, utan ett-ett par år gammal. Har tidigare ägt ett gäng assault 800 cfi. Jävligt roliga skotrar, med bra klipp i motorn. Men vet av erfarenhet att jag inte kommer att ha råd (och tålamod) att köpa och äga en sådan utan garanti. Ska sanningen fram så är ju kvaliten på dagens 800cc usel. Har man tur går den garantitiden, men efter så är dom nog att anse som tämligen osäkra kort. Går det verkligen inte att göra en 800cc 2-taktsmotor med dagens teknik och utrustning pålitlig? Är dom roliga att köra? ABSOLUT! Är det värt det? Kanske för vissa, men för mig är det tveksamt.

Så. Tänkte denna gång ev kliva ner på en 600? Får jag något som håller då? Eller är det kolvbyte, cylinderbyte, omfettning av vevlager, vevbyte (rotax) som gäller även där fast 200 mil senare? Eller kan man (vad jag anser rimligt) förvänta sig få ut 7-800 mil ur sig en 600 e-tec, 600 ctec2 eller 600 cfi?

Den jag är mest sugen på är ju en rmk 600 12-14. Gillar den motorn och den går förvånansvärt hårt, men vet inget om kvaliten på dessa?

MVH
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du kan absolut förvänta dig att få 7-800 problemfria mil ut en 600 Etec. Men det kan du å andra sidan ur en 800 Etec också, och då får du på köpet en grymt mycket roligare maskin. Men visst är marginalerna större i en 600 och de verkar dessutom vara förskonade från remproblemen som vissa 800-maskiner dras med.
 
Reactions: trixa

frallers

Medlem
13 mar 2008
18
0
1
Du kan absolut förvänta dig att få 7-800 problemfria mil ut en 600 Etec. Men det kan du å andra sidan ur en 800 Etec också, och då får du på köpet en grymt mycket roligare maskin. Men visst är marginalerna större i en 600 och de verkar dessutom vara förskonade från remproblemen som vissa 800-maskiner dras med.
Tack för svar. Så e-tec motorerna är pålitliga? Anser du dom vara dom kvalitetsmässigt mest pålitliga 2-taktarna idag? Det jag kan tycka om e-tec är att den upplevs slö med dess sävliga gassvar, i synnerhet 600 e-tec. Där kan jag tycka att polaris cfi 600 känns som motsatsen, och inte långt efter cfi 800 i prestanda. Men om det är det som håller så är det klart intressant. Någon som kan säga nått om 600 cfi'ns driftsäkerhet? Vanliga fel?

MVH
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja, jag anser att de är pålitliga, det har sålts/säljs väldigt många av dem men ändå då hörs det inget om några motorhaverier. Gassvaret och den upplevda slöheten botas förslagsvis med ny mjukvara och därtill anpassad variatorsetup.
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Är inte cfi 600 motorn den samma som dom började använda runt -05 för då är den nog ansedd som en av polaris bästa motorer och sägs vara i det närmsta skottsäker.

Obs har ingen egen erfarenhet av denna motor men har läst endel om den.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
det man inte hör (läser på forum etc) brukar tyda på att det inte är några problem... så angående cfi 600 är det nog inte några större bekymmer, samtidigt som det är en motor med riktigt trevlig karaktär. Åker själv cfi 800 och har enbart provkört 600 vid ett tillfälle men kunde vid den körningen som var just då inte känna någon större skillnad mellan dem. Ligger den inte på ca 125 häst polaris 600?
 

frallers

Medlem
13 mar 2008
18
0
1
det man inte hör (läser på forum etc) brukar tyda på att det inte är några problem... så angående cfi 600 är det nog inte några större bekymmer, samtidigt som det är en motor med riktigt trevlig karaktär. Åker själv cfi 800 och har enbart provkört 600 vid ett tillfälle men kunde vid den körningen som var just då inte känna någon större skillnad mellan dem. Ligger den inte på ca 125 häst polaris 600?
en kompis har förra årets assault 800 och en annan har en rmk 600 155, och vid säg 0-100 så är det i princip hugget som stucket vem som tar det loppet, är nog mer vem som fick bättre start. så jaa, den går riktigt bra. men visst är det ju ändå skillnad. en 600 får du inte alls upp på rullen utom vid kanske precis rätt före t.ex, medan man med en 800 kan balansera i princip hur långt som helst. Ja det skall väll vara 125? Känns rimligt iaf.

MVH
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Ang rull åkningen så går då min aldrig på rullen nå vidare länge o kan absolut inte dra upp den från platten. Den reser men nån rullkörning att tala om skulle ja inte vilja säga. Har en -12 assault men den är inte ställd i dämpare för att gå på rulle heller..
 
Reactions: trixa

frallers

Medlem
13 mar 2008
18
0
1
Hade en 11'as assault, och med den var det i princip aldrig några problem att åka rulle om man nu ville det. Men direkt när den inte varvade optimalt (8150rpm om jag minns rätt) och den bara kom upp i 7700-7800 när fjädrarna mattats av så kändes den lika pigg som en 550 fläkt. eller om möjligt en 600 e-tec.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Köper du Arcticat 600-800 så kan du köpa valfri årg från 1968- utan att oroa sig för motorras eller omfettningar de går över 1000-1500mil utan att ens byta kolvar. Men man byter kolvar för säkerhets skull vid ca 800mil.

E-tec 600-800 tycks ha vänt skeppet för rotax klater vevar som krävde omfettning då o då. Om man gogglar hållbarhet e-tec 600/800 och läser igenom några timmar på usa forum så inser man att de håller minst lika bra som AC från 2012-ivf. De tidiga 9-11an är det inge större fel på heller men de va vist någ uppdat i veven/smörjning/? som gjorde 12- ännu säkrare. Bränsleförbrukningen är ju stenbra på E-tec om man nu bryr sig i det. De tog bara rotax ca 10 år att få en 800cc vev hålla lika bra som AC.

Polaris 800cc från 2013- tycks hålla bra men om de är lika säkra som BRP E-Tec oc AC törs jag inte säga. Uppdaterade 2012-med wössner kolvar är nog halvsäkra också.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
köpte själv en 14 rmk 800 nu i höstas. och jag tror inte att den kommer hålla särskilt länge, och absolut inte som min 05:as rmk 600 (dock knasare). den hade gått nästan 900 mil hård körning, några remmar hade jag dödat men inte nå många, den startade på en gång efter varje sommar, böt stift en gång. och 600 cfi:n är ju samma motor i grunden, fast med insprut, och dom verkar vara skottsäkra, går hårt och håller, skulle lätt ta en sån istället för en 600 e-tec då dom är riktigt trötta
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.493
396
83
Malå/Adak
En Rotax 800 som inte utsatts för en massa remsprängningar klarar sej rätt länge, vevarna tycker INTE om remdetonationer däremot. (och det är väl största problemet, gasar man på ordentligt med en TRA-bestyckad 800 så spränger man remmar i större eller mindre omfattning, en ny primärvariator borde vara överst på BRPs to_do_list!!)

Finns E-tec 600 lappskotrar häromkring som passerat 2000 mil utan större mankemang.
Skulle absolut inte gruva mej för att köpa en Polaris eller Cat 600 heller. CFI 600 som gått långt finns det rätt många av också och Suzukimotorerna verkar ju snudd på odödliga.