bränsle

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
det beror ju helt och hållet på hur du körde... dom drar ju allt mellan 1.5l/mil (precis rätt körsätt 100% led skulle jag tro behövs för att klara detta) och sen uppemot gissningsvis 5-6l/mil om inte mer vid nästan bara puder körning.

så om det var blandad körning skulle jag säga att det är helt normalt men var det bara ledkörning i lugnt tempo skulle jag säga att det är lite väl mycket..
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Att svara på vad en skoter drar i bränsle är som att gissa hur många korvar man kan äta. Upp till körsätt, motor, förhållande m.m. Allt mellan 1,5 L till 8 L milen är inget konstigt. Detta avgörs av de förhållanden ovan. Varför tror alla att en skoter skall dra så lite? Mycket massa som skall flyttas runt i boggien.
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
var ute å åkte idag, jag åker på en 800 e-tec och min kompis har en också.
Vi åkte ca 10 mil min tog 2.7 l/mil och hans 1.7l/mil. Blandad körning både led och lössnö...så 3l/milen är inte ovanligt..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
var ute å åkte idag, jag åker på en 800 e-tec och min kompis har en också.
Vi åkte ca 10 mil min tog 2.7 l/mil och hans 1.7l/mil. Blandad körning både led och lössnö...så 3l/milen är inte ovanligt..
E-tec 600 och 800 skulle jag vilja veta mer om hur de drar soppa och olja ,,ös på (trådkapning)

Hur lång matta och höga kammar har du & kompisen?
Vad är max och minst du/ni fått dem dra ?
Drar de så lite olja som utlovat? Om du vet i % hur mycket olja den drar vore de bra.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
När ska räknesättet ändras till det mer rättvisa liter/timme istället för mil? Ibland kör man ju 2 mil på 5 timmar nonstop fullgas och då känns ju liter per mil orelevant. Fast det är ju iofs lika värdelöst att räkna så också. Tanka och kör oavsett vad det kostar. Det är ju en leksak så då ska det kosta.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
När ska räknesättet ändras till det mer rättvisa liter/timme istället för mil? Ibland kör man ju 2 mil på 5 timmar nonstop fullgas och då känns ju liter per mil orelevant. Fast det är ju iofs lika värdelöst att räkna så också. Tanka och kör oavsett vad det kostar. Det är ju en leksak så då ska det kosta.
Är väl det där med räckvidd bara om det nu är en ledpiskare eller crossover-maskin.
 

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
För att jämföra motorerna bränsleförbrukning är g/kWh en ganska bra enhet, då har storleken på motor inte nån betydelse iom man ställer bränsleförbrukningen direkt mot det man får ut.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
För att jämföra motorerna bränsleförbrukning är g/kWh en ganska bra enhet, då har storleken på motor inte nån betydelse iom man ställer bränsleförbrukningen direkt mot det man får ut.
Nja, nog för att du har en poäng där och att det blir mest exakt, men det låter i mina öron alldeles för "laboratoriemässigt". Sätter myror i skallen på mig och säkert oå de flesta.
Det var ju många år sedan överhögheten ville skrota enheten hk och ville att W/kW skulle användas för fordon. Men vad använder vi fortfarande i dagligt tal?
- Just det, hästkrafter!
Och hur många tänker att "Nu har jag tankat 25 000 gram bensin"?

Nä, för min del funkar liter/mil mycket bra som jämförelse.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kubik/säsong kanske är ett nytt räknesätt? Låter ju manligare iaf.
men 1.7 l/mil på en skoter måste ju vara så sjukt tråkig körning så det kan ju knappt vara värt att åka ut? Min bil drar ungefär den mängden.
Kör också 800 e-tech, har visserligen aldrig mätt hur mkt den drar men kan inte tänka mig under 4l/mil.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
E-tec 600 och 800 skulle jag vilja veta mer om hur de drar soppa och olja ,,ös på (trådkapning)

Hur lång matta och höga kammar har du & kompisen?
Vad är max och minst du/ni fått dem dra ?
Drar de så lite olja som utlovat? Om du vet i % hur mycket olja den drar vore de bra.
Tidigare förgasarmaskiner har jag fått att dra uppemot 4-5l/mil, men min nuvarande etec 800 har knappt vart över 2l/mil någon gång.
Åkte 28 mil tillsammans med en kompis med etec 600 för ett par helger sen, maskinerna tog nästan exakt lika mycket, min 42l och hans 44l. Båda maskinerna är 146" med 57mm kammar.
På dessa 42l bensin sörplade min i sig ca en liter olja.

Min erfarenhet är att om bränsleförbrukningen är ner mot 1.5l/mil är oljeförbrukningen 2% eller strax under. Men om bränsleförbrukningen går upp strax över 2l/mil (tyngre före/hårdare körning) så drar den gärna 3-3,5% olja.