blåst av fifflande företag vid köp av begagnad skoter?

ProuderPowder

Medlem
2 feb 2015
14
0
1
norrbotten
Köpte en polaris dragon 800 155" 2008 års modell ifrån en skoter återförsäljare Och följande blev resultatet. Jag får skotern utkörd den hade endast gått 220 mil och var i mycket fint skick han hade berättat detta innan i telefon att han fått in en dagarna efter att jag visat intresse för att köpa skoter. Jag får hem skotern och är ute och kör rena rama gubb körningen absolut inte att jag var ute och plåga maskinen. Första körningen märker jag att den slår av på gasen (blöddrar) när jag ibland försökte trycka på lite och efter sammanlagt 3 körningar och max 3-4 mils körningar allt som allt så dör den och börjar lukta bränt och (check engin) lampan tänds. Färdig åkt och bara att bogsera. När jag sedan kollar registreringsnummret via transportstyrelsen visar det sig att den endast haft en ägare och det är företaget som jag köpte den av som haft den i sin ägo hela tiden. min första tankr är kan han som ägt den inom företaget bara sett chansen när dom/han hört att jag var ute efter en lång bandare att ställa om mätarställningen och bli av med den till nån som inte är sådär jätte haj på att veta vad man ska leta efter för fel/defekter på en skoter innan man köper den och sedan hoppas på att den ska hålla tills deras ansvar för att maskinen ska rasa har gåt ut. Bara ren spekulation men är det företag som gör så här och isf hur fan ska man våga köpa skoter i framtiden om under plasten och skärmarna är en skroter :D skulle vara kul att höra några kommentarer på vad ni här på forumet tror?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nu behöver ju skotern inte vara ett lik som totalrasat för att detta hänt. Skotrar är inte som bilar eller Mc, mer som en cross eller endurohoj. Skotrar är maskiner som får jobba betydligt hårdare och det är inte frågan om något går sönder utan när. - Ibland större fel, ibland mindre allvarliga.
Miltalet är heller inte ovanligt trots att den har några år på nacken. Om det nu är firman som haft den hela tiden sedan den var ny, kanske firmans ägare inte haft tid att köra den så mycket.

Har du kontaktat firman angående problemen och fått kalla handen?
Om du ännu inte hört av dig till dom tycker jag nog att det är lite förhastat att kalla sig lurad.
 

ProuderPowder

Medlem
2 feb 2015
14
0
1
norrbotten
Nu behöver ju skotern inte vara ett lik som totalrasat för att detta hänt. Skotrar är inte som bilar eller Mc, mer som en cross eller endurohoj. Skotrar är maskiner som får jobba betydligt hårdare och det är inte frågan om något går sönder utan när. - Ibland större fel, ibland mindre allvarliga.
Miltalet är heller inte ovanligt trots att den har några år på nacken. Om det nu är firman som haft den hela tiden sedan den var ny, kanske firmans ägare inte haft tid att köra den så mycket.

Har du kontaktat firman angående problemen och fått kalla handen?
Om du ännu inte hört av dig till dom tycker jag nog att det är lite förhastat att kalla sig lurad.

Nä förstår det är ju så med maskiner jag kör själv cross men där har jag mer koll :)

Jo företaget är kontaktat och vi ska lämna in maskinen men om jag vill ha den tillbaka är tveksamt dom får ge mig en riktigt bra deal på något annat funderar på en ski doo free ride 154 men finns det inte inne så så kräver jag bara slantarna för skotern annars går nog byaryktet via kafferepen om den här affären så det ska nog inte va några problem :) Men man blir ju förkrossad nu när föret är så fint att man tvingas köra gubbskoter som reserv :D
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om du kommer med såna krav kommer dom nog bara skratta åt dig. kör dit den och kräv att dom renoverar/lagar den. men en polaris 800 cfi från 08 är rena atombomben att köpa, den var inte bra
 

ProuderPowder

Medlem
2 feb 2015
14
0
1
norrbotten
om du kommer med såna krav kommer dom nog bara skratta åt dig. kör dit den och kräv att dom renoverar/lagar den. men en polaris 800 cfi från 08 är rena atombomben att köpa, den var inte bra
Nä kanske väl hårt men jag vill då inte ha den har dessutom nu när jag kollade registrerings numret igen tack vare min irritation upptäckt att fan den är ju inte ens svensksåld den var i drift i utlandet första gången 2008 vilket land vet jag inte men kanske går att ta reda på vi vin nummer och dom har inte nämnt ett knyst om att det är en import skoter får man göra så som företag?
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Sa dom till dig att den var svensksåld? Om svaret är jag har dom ljugit. Nej - ja då har ju du inte varit tillräckligt noga med att undersöka maskinen. Tror man inte ska ta allt för givet bara för att det är en firma.
 

ProuderPowder

Medlem
2 feb 2015
14
0
1
norrbotten
Den vart reggad i sverige strax innan jag köpte den köpte den Som det stod på transportstyrelsen när jag kollat i efterhand. Och den var för första gången i trafik/påställdoch i usa 2008. Nä tänker inte hänga ut företaget räckte nog med att jag gick in och sa som det va men dom sa att dom inte visste att den varit påställd utomlands. men jag fick väl en duglig deal på en annan skoter den blev lite billigare. men nog vet folk i närområdet om hur dom går tillväga oavsett finns då inga konkurrenter för dom flesta försäljare i närområdet så dom vet att hur pass kassa och värdelösa dom är kommer dom där kunderna tillslut och köper då dom inte har så mycket annat val om man nu inte vill åka flera hundra mil i hopp om att inte bli lurad. Men det blir man ju i slut ändan if för inte har jag hört en försäljare säga "nej den här bilen/skotern/crossen/atv:n är helt slutkörd vi har bara polerat upp den så den glänser och den har säkert en massa defekter för att vi inte har tid eller kunskap att kolla upp det och satt en lapp som det står toppen erbjudande på för att vi vill byta in och ut skotrar och tjäna 10-15 tusen för att enbart vara en mellanhand som tar ansvar under en viss tid i hopp om att den ska rasa efteråt så vi slipper ansvaret för reparationerna" nä till nästa säsong får man börja fundera på en ny då har man ju if lite garantier och ibland hopp om att varumärkena tar lite ansvar för diverse general fel osv.
 
Last edited:

ProuderPowder

Medlem
2 feb 2015
14
0
1
norrbotten
Hur gick det?.
Det gick bra tror dom själva visste att nått dom gjort var fel och att dom försökt dra en fuling behövde bara ställa av den utanför utan att dom ens ville kolla på den fick sen en helt okej deal på en annan skoter så i slut ändan nöjd. men blir nog till att skaffa en ny maskin till nästa år så har man lite säkerhet Iaf.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Vad är det som gäller om en handlare säljer en Arctic Cat med 200mil med garanti, men när den sedan rasar 20mil senare visar det sig att skotern är först såld i Finland. Kgk bekostar ingenting då de inte sålt skotern från början.

Handlaren har ju gjort fel som inte kollat upp och informerat detta, eller är det köparen som sitter i skiten? Handlaren lovade garanti
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad är det som gäller om en handlare säljer en Arctic Cat med 200mil med garanti, men när den sedan rasar 20mil senare visar det sig att skotern är först såld i Finland. Kgk bekostar ingenting då de inte sålt skotern från början.

Handlaren har ju gjort fel som inte kollat upp och informerat detta, eller är det köparen som sitter i skiten? Handlaren lovade garanti
Om handlaren uttryckligen lämnar garanti så får han stå för det. Om han sedan inte kan få tillbaks sina utlägg för garantireparationer från generalagenten så är det hans problem, inte slutkundens.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vad är det som gäller om en handlare säljer en Arctic Cat med 200mil med garanti, men när den sedan rasar 20mil senare visar det sig att skotern är först såld i Finland. Kgk bekostar ingenting då de inte sålt skotern från början.

Handlaren har ju gjort fel som inte kollat upp och informerat detta, eller är det köparen som sitter i skiten? Handlaren lovade garanti
Frågan är ju om handlaren visste att det var en finskimport ?
Om han i tron trodde att det var en svensksåld skoter och garantin skulle då vara kvar från kgk.

Visst sen har han lovat så har han lovat. Även handlaren borde ha kollat upp maskinen ordentligt vid ev inbyte.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Spelar ingen roll vad han visste, han lovade 2års garanti men denna gäller inte. Frågan är vilken väg man ska ta för att häva köpet? Förutom att det är ett helvete att dra skotern till Finland för att få någon hjälp (tydligen?) så är ju skotern inte värd mycket i Sverige.

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Om handlaren uttryckligen lämnar garanti så får han stå för det. Om han sedan inte kan få tillbaks sina utlägg för garantireparationer från generalagenten så är det hans problem, inte slutkundens.
Jag håller med! Men handlaren är ingen Arctic Cat handlare och verkar inte vilja betala andra handlare att reparera.
Nuvarande ägare tycker detta är jobbigt och vill häva köpet, frågan är hur.

Skickat från min E2333 via Tapatalk