Skoterdelen.se frånsäger sig garanti

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Internethandlare frånsäger sig garanti

Hej på er, tänkte bara upplysa om några rader i tex Skoterdelen.se köpevillkor (tydligen fler bolag som gör på samma sätt, se skoterdelen som ett exempel) som en arbetskompis har råkat ut för då han köpt en del som är trasig.
Har skickat ett mail till min kommuns konsumentombud för att höra om det är ok att frånsäga sig garanti.
I det här fallet så handlade det inte om att "beställa och testa", han visste vad felet var och har nu satt dit en original voltregulator.
Återkommer med info om jag får nått svar.

Klippt från http://www.skoterdelen.com/kopvillkor-i-47.aspx :

Det har visat sig förekomma ganska ofta man beställer CDI-box, tändspole och/eller voltregulator för att prova sig fram till fel i tänd- eller el-systemet.
Eftersom dessa delar kan förstöras på grund av att det egentliga felet är något annat, så tas tändspolar och CDI-boxar ej i retur och har heller inte någon som helst garanti.

Vid köp av CDI-box, tändspole & voltregulator sker detta helt på egen risk!
 
Last edited:

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Ok, men kan vara intressant att höra vad KO tycker och tänker.
Förstår att dom inte vill ha tillbaka saker som kunder har förstört, men om en del redan är trasig vid leverans så känns det ju lite konstigt.
Får man frånsäga sig garanti på det viset så borde det göras på ett sätt så att kunden vet direkt vid köp av en vara att den inte omfattas av någon garanti. Stor röd text. En extra upplysning (förutom i köpeavtalet som få läser noga) på artikeln skulle nog bara uppskattas och slippa få sura kunder.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Varning ska väl inte behövas med röd text? Det hör väl nästan till allmänbildning att tänddelar/el till fordon inte har garanti eller returrätt?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som de andra säger.

Just eldelar är det väl aldrig retur/garanti på?

Och precis som de skriver, knappast varit ovanligt med folk som kköper för att testa.
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Gick snabbt att få svar :) Trodde mer på att garanti var lite av en skyldighet om man som företag säljer prylar, men då har jag lärt mig nått nytt i alla fall.
Man får börja ta en titt på de där avtalen.

mailsvar från KO:

Garanti är ett löfte som en säljare eller tillverkare ger dig. Löftet innebär att de har ansvar för att en vara eller en tjänst fungerar som den ska under en viss bestämd tid. Det är frivilligt att ge garanti. Du kan inte kräva garanti från en säljare.
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Som de andra säger.

Just eldelar är det väl aldrig retur/garanti på?

Och precis som de skriver, knappast varit ovanligt med folk som kköper för att testa.
Full förståelse för att de inte vill agera utlåningsfirma till kunder. Men jag tog för givet att det var garanti på DOA.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Storm i ett vattenglas. Detta undantag har funnits i decennier. Började väl redan på 70-talet när transistorer och halvledare började ersätta vanliga elektromekaniska reläer.
Torde också vara välbekant för de flesta, i synnerhet bland de som inte har tummen mitt i handen.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det var ett kort svar från ditt konsumentombud
men det är rätt att garanti är frivilligt från säljaren att gälla.
Konsumentköplagen ger dig dock alltid rätt reklamera en trasig vara.
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Vill bara förtydliga, det är svårt att uttrycka sig i text ibland, men jag sitter inte här och är förbannad.

Allmänbildad eller ej och med en tumme halvvägs in i handflatan när det gäller mek så var jag bara fundersam hur det var med garanti osv. Som konsument borde det finnas något skydd, det var det jag var ute efter. Och enligt thullen så kanske möjligheten finns mha konsumentköplagen, får be min arbetskompis kolla vidare på det.

Har förövrigt själv handlat av både Skoterdelen.se och Rinab med fullgott betyg.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Givetvis om du beställer en voltregulator och den kommer i två delar i oöppnad förpackning så tror jag de flesta företag går med på att man får byta ut produkten.
Men om du använder en elprodukt så är det ju nästan omöjligt för dom att sen säga om det är du som smällt den eller om den var trasig vid leverans p.g.a. nån statisk urladdning som skett vid produktionen.
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Det är precis som thullen säger. Jag har inte kikat på konsumentköplagen på länge men om jag inte minns fel är det så att inom 6 månader är det säljaren/tillverkaren som måste påvisa att felet beror på dig om de inte vill reklamera varan. Efter 6 månader är det du som kund som måste kunna påvisa att felet ej beror din användning av varan. Reklamera kan man göra i 3 år.

Som sagt var det längesen jag läste lagen så är inte 100 på att jag har rätt.