Gör slutburk någon skillnad?

Hanneess97

Medlem
12 feb 2015
38
0
1
överkalix
Nu är de så att jag hade en diskussion med min bror om slutburkar gör någon effektökning? han vill dock också ha bort den bara för att den lever om haha.
Men är de någon märkvärd ökning man får? har för övrigt en polaris RMK 700 -99
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sällsynt med burkar som ger mer än orginaleffekt. Tikkas är väl den enda jag sett ge nån hkmer i bromsbänk i överlag på alla maskiner, många andra märken ger istället mindre än orginal.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Nej ! , även om de skulle ge några hästar kommer du alldrig märka av dom , kanske ger 1-5hk mer med korekt insjuterat motttryck men nä ... lägg pengar på variator istället ! , men jo de kan va som gött ljud i en burk åxå men bara första turen sen ä man rätt less =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag blev förvånad i somras då vi bromsade en Skidoo 800ho som jag trialportat med org slutburk vs speedtech levaom jättemycket burk. Den gav 147hk med org slutburk och 146 med speedtech. Men de mest otroliga var att den gav 146hk ca 300varv lägre pike med speedtech samt att den gav 7 hk mer vid ca 6000-7000varv. Det innebar betydligt roligare rappare motor med slutburken och hållbarare motor samt mindre variatorförluster pga lägre pikevarvtal. Effekten till mattan blev minst lika hög som med org burken med andra ord fast betydligt rappare.

Man kan med andra ord inte säga att en slutburk är värdelös för de kan ge så pass mycket bättre register och i vissa fall lägre varvtal. Man bör bromsa motorn så man vet vart piken hamnar för i detta fall gav speedtech burken flera hk mindre vid samma slutvarv som org burken gav sin pike ,,vi var tvungna växla på variatorerna mer så piken sänktes 300varv.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag monterade en slp-slutburk på min för några vintrar sedan.
Jag tog bort den efter 2 körningar.
För det första lät den alldeles för mycket
För det andra upplevde jag maskinen hade tappat vrid.

Den lät lite coolare, men jag skämdes när jag möte folk som t ex gick i spåret.
Sedan ville jag inte skjutsa dottern, pga den höga ljudnivån
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Förutom mycket tveksamma effektökningar, då oftast i smala varvtalsregister, men vanligtvis i bästa fall +- 0 i effekt så är största skillnaden följande med slutburk:

Du ses av 99% i skotersverige som något katten släpat in.
Du uppfattas som lättlurad.
Du antas ha en intelligensnivå motsvarande en daggmask eftersom du vill förstöra skoterhobbyn.
Att man, när du tar av dig hjälmen, förväntas se en finnig 16-åring med moppefjun som har extrema självhävdelsebehov.
Att ditt bilideal är en sänkt 240/740 med tonade rutor, lurviga tärningar i backspegeln och japsdämpare, alternativt en rostig MB 123 med liknande attribut. Kort sagt, tyvärr en mycket sorglig person som inte har respekt någonstans.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
7 hk mer vid 7000varv märks väl kan jag lova så slutburkar kan ge stora fördelar i registret även om de ger någon hk mindre på topp. Generellt så ger mer öppen dämpare mer svar från låga varv innan pipan hunnit ladda upp sig fullt ut de är därför många upplever att maskinen är så rapp från botten.

Med öppen burk är det inte ovanligt att pike varvtal där motorn ger full effekt sänks med flera 100a varv och vet man inte om det så tappar man uppimot 5-10 hk om den drar till samma pik som med org dämparen. Därför måste man bromsa maskinen för att veta vart piken tog vägen så man kan bestycka om variatorer till lägre pikvarvtal.
 

jagheterlasse

Ny medlem
17 feb 2014
4
0
1
Västerås
Ca 5% effektökning är nog inget som en ägare av en 99:ans 700:a är i behov av. Om ens någon?
Är nog bättre att spara pengarna till underhåll och bensin.
Att det sedan låter mer och gör andra förbannade i onödan är knappast något som är till skrikburkens fördel.
 

Hanneess97

Medlem
12 feb 2015
38
0
1
överkalix
de e sant att jag skulle mycket hellre lägga pengarna på bensin och service. Men de e att jag fick låna en slutburk om jag ville så har testat några mil denna säsong med den. Han jag fick låna den av har köpt den av en som e väldigt skoterkunnig och har byggt den själv. han sa att den ger märkvärd effektökning men tänkte bara höra vad andra tycker. Men får se hur länge man har kvar den då man som sagt skäms om man möter nån som går på skoterspåret då de låter. Men finns dock inte så mycket folk som går i skogarna där jag kör hahaha
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ca 5% effektökning är nog inget som en ägare av en 99:ans 700:a är i behov av. Om ens någon?
Är nog bättre att spara pengarna till underhåll och bensin.
Att det sedan låter mer och gör andra förbannade i onödan är knappast något som är till skrikburkens fördel.
5% högre effekt är brutalt mycket och svårhittade kusar det krävs en ordentlig portning av en motor för att få ut den effekten. Men i de flesta fall ger inte en slutburk så bra effekthöjning och leversatan så jag rek inte slutburkar hur än mycket effekt de ger förutom i tävling då de både är lättare och psykar motståndarna.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Satt en mbrp burk på min IQ när jag köpte den, burken satt på några småvändor på byn på första snön, men efter första längre skoterturen åkte skotern raka vägen in i garaget när jag kom hem och bytte till orginaldämparen.

Som sagt, man skämms när man är ute och kör, bara ekar i skallen och ont i huvudet fick jag med, samt att jag upplevde skotern som starkare/gick bättre med originalburken.


Så frågar du mig så är det bortkastade pengar, samt att man retar upp folk i onödan.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Förutom mycket tveksamma effektökningar, då oftast i smala varvtalsregister, men vanligtvis i bästa fall +- 0 i effekt så är största skillnaden följande med slutburk:

Du ses av 99% i skotersverige som något katten släpat in.
Du uppfattas som lättlurad.
Du antas ha en intelligensnivå motsvarande en daggmask eftersom du vill förstöra skoterhobbyn.
Att man, när du tar av dig hjälmen, förväntas se en finnig 16-åring med moppefjun som har extrema självhävdelsebehov.
Att ditt bilideal är en sänkt 240/740 med tonade rutor, lurviga tärningar i backspegeln och japsdämpare, alternativt en rostig MB 123 med liknande attribut. Kort sagt, tyvärr en mycket sorglig person som inte har respekt någonstans.
Fasiken så jag garvade... Du måste förvarna innan du klipper till med sådana inlägg...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Tikkas mildsound ppc burkar lever väl inte om så mycket och de funkar ju otroligt bra. Jag tvivlar inte på att Tikka får ut runt 3-10 hk på vissa ställen i registret på vissa motorer sedan jag fick se med egna ögon att man kan få 7hk mer på lägre varv med en vanlig öppen dämpare.

Man kan inte bara sätta dit en burk och säga den gick sämre eller bättre för de krävs både bestyckning/mappning och i många fall ändras pike varvtal där motorn ger max effekt så variatorerna måste bestyckas om så man når den piken.

Trimburkar som Tikkas är fruktat bra trim. Betänk 9hk mer lägre ner i mellanreg och 3hk mer på pikevarv samt 3kg lättare! Att ta bort 3kg är värre trim än 3hk i motorn så bara lättningen är ruskigt bra trim.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sen är det ju skillnad på slutburkar, en sk."skrik" burk är ju värdelös (förutom då att den lättar bort några kg.)
Finns många bra burkar på marknaden, som lättar maskinen å ger lite på mellanregistret, samt som har normal ljudnivå liknande STD.
Vad tycker slutburks hatarna om ljudnivån på Yamaha turbos då?är det godkänt å skräna runt med en sån maskin?