Nej dom lever alls inte om lika jävligt som de andra, men låter trots allt mer än en original. Och när vi ju faktiskt går mot allt tystare originalmaskiner, framförallt sedan 4-taktarnas intåg, så blir varje decibel över original en nagel i ögat hos "mindre välsinnade".Tikkas mildsound ppc burkar lever väl inte om så mycket och de funkar ju otroligt bra. Jag tvivlar inte på att Tikka får ut runt 3-10 hk på vissa ställen i registret på vissa motorer sedan jag fick se med egna ögon att man kan få 7hk mer på lägre varv med en vanlig öppen dämpare.
Man kan inte bara sätta dit en burk och säga den gick sämre eller bättre för de krävs både bestyckning/mappning och i många fall ändras pike varvtal där motorn ger max effekt så variatorerna måste bestyckas om så man når den piken.
Trimburkar som Tikkas är fruktat bra trim. Betänk 9hk mer lägre ner i mellanreg och 3hk mer på pikevarv samt 3kg lättare!
Ok att Tikka kan ge effekt, men det kräver som du själv säger ett ganska omfattande arbete med bestyckning av gasare/mappning och en hel del trixande med varatorbestyckning, då helst i bromsbänk för att slippa laborera hela säsongen. - Visst, det går att lämna in maskinen för dessa jobb, men det kostar ju en slant vilket jag tror att 90% av "slutburksåkarna" vare sig var beredda på eller inte är så pigga på.
- Dom ska ju ha råd med nya Monsterklibbor och Burandt-kallingar också.
3kg (eller mer) sparar man lätt in på att ge fan i Sibyllakiosken och/eller rata Findus "hemlagade" från frysdisken på ICA under en vecka, skippa en eller två chipspåsar och ta någon färre pilsner. Så med din kalkyl, Boost, om att 3kg motsvarar 3hk+ borde väl en 10-veckors kur ge -30kg=30hk+Att ta bort 3kg är värre trim än 3hk i motorn så bara lättningen är ruskigt bra trim.
Så ta det som ett affärstips Boost. Till din trimningsverksamhet kan du som sido/kompletteringsbuissines öppna ett hälsospa på gården där du serverar algsoppa, risavkok, sjögräslasagne, linsbiffar etc. - Naturligtvis mot en försvarlig ersättning. Efter din handpåläggning av dina kunders maskiner och "kalibrering" av förarna skulle jag tro att dina kunder sedan skulle köra skiten ur alla. Yamma-åkarna kanske kan börja köra PÅ snön istället för under och vattenåkarna kanske ta sig torrskodda iland. (Kunde bara inte låta bli glad som man bara kan vara en fredagkväll och bitter för att snön håller på att gå väck).