Här är en suddig bild som jag hittade på en pump från en ZRT 600 motor, såhär ser den ut 1997 i alla fall.
A är utgående ledning från pumpen, där sitter en backventil.
B är en retur till pumpen, där sitter en backventil.
C går under motorn för smörjning av pumpaxeln, där sitter en backventil.
Dessa backventiler kräver ett visst motstånd innan de öppnar. Funktionen är så att olja pumpas in i ledningen från backventil A, denna olja passerar sedan backventil C in i motorn för att smörja axeln. När detta utrymme vid axeln är fullt så blir det motstånd i ledningen och backventilen B öppnar då och släpper tillbaka oljan till pumpen för att inte trycka in för mycket olja i motorn.
Det funkar ju, ja så länge som backventil B öppnar vid ett högre tryck än backventil C. Det var där min felade och oljan gick från A direkt ut via B och inget passerade in till C. Efter ett tag när axeln har gått utan smörjning så slits ett lager så pass att axeln förskjuts så att impellern på vattenpumpen jobbar sig in i locket på vattenpumpen. Detta leder i sin tur att axeln tillslut tappar kontakten med oljepumpen och slutar helt enkelt att driva den och ja då har motorn ingen oljesmörjning alls och...
Minns inte helt men någonstans långt bak i mitt huvud så finns ett minne av att denna konstruktion ändrades senare men vet ej när.
Det är bara mina $0.02, hade inte skotern så länge då jag tröttnade på den pga skruvandet (skar två ggr då jag dum som jag var först inte förstod varför den skar) så jag vill inte uttala mig så mycket om den i övrigt.