Hur räknar man volymen i tanken?

Ernir

Medlem
19 jan 2014
22
0
1
Dvärsätt
Tjena!

Har idag kopplat bort oljepumpen för säkrare körning.
Det jag då vet är att jag ska blanda 2.5% olja i bensinen och min tank på skotern (lynx Enduro 01) rymmer 38 liter tror jag? Jag ska då blanda i ca 1 liter olja i en fulltank.

Frågan är:
Hur räknas volymen i tanken? Om jag antar att det är 38 liter i tanken. Är det 38 liter ändå upp till tanklocket då eller är det 38 liter tills det lilla fönstret på sidan är fullt? Vill gärna få rätt blanding efter en fulltanking som jag anser är nästan ändå upp till locket.

Tacksam för svar!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dumt att koppla bort oljepumpen. Vid lite gas ger den lite olja. Vid full gas ger den mycket olja, upp mot 4%.

Har hittills aldrig varit med om en oljepump som
går sönder...

Säkrare körning? Tror inte det.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Säkrare körning? Inget mera innanför pumpen som smörjs av oljan?

Blanda i dunken innan du häller det i tanken istället.
En halvliter olja och 19,5 liter bensin ger 20 liter med oljeblandningen 2.5%
 

Ernir

Medlem
19 jan 2014
22
0
1
Dvärsätt
Dumt att koppla bort oljepumpen. Vid lite gas ger den lite olja. Vid full gas ger den mycket olja, upp mot 4%.

Har hittills aldrig varit med om en oljepump som
går sönder...


Säkrare körning? Tror inte det.
Han som rådde mig att göra det har skruvat med tävlingsskotrar och menade att även racingmaskiner kör oljeblandat.

Min oljepump strulade som fan och gav extrema mängder olja så det läckte ur motorn t.o.m samt att armen hakade upp sig titt som tätt vilket skickade in mkt olja vid tomgång.

Men min fråga var hur man räknar när man säger att tanken rymmer 38:a liter. Är det upp till tanklocket?
 

Ernir

Medlem
19 jan 2014
22
0
1
Dvärsätt
Säkrare körning? Inget mera innanför pumpen som smörjs av oljan?

Blanda i dunken innan du häller det i tanken istället.
En halvliter olja och 19,5 liter bensin ger 20 liter med oljeblandningen 2.5%
Den är kopplad på så sätt så att oljan smörjer pumpan men skickar inte in något i motorn.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du ska blanda olja i tanken måste du köra soppatorsk varje gång du ska tanka.

Gör som tidigarr skrivit, blanda i en dunk. Om du nu bums ska ta bort pumpen
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Men vattenpumpsdrevet i mitten på veven måste ha olja ändå så du måste ordna smörjning dit med en liten oljebehållare precis som på 440-maskinerna.

Jag skulle byta gaswire, (eller kolla upp andra eventuella fel varför den hänger sej) och sen fortsätta köra med oljepumpen, det är som sagts extremt ovanligt att det blir fel på själva pumpen.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om du ska blanda olja i tanken måste du köra soppatorsk varje gång du ska tanka.

Gör som tidigarr skrivit, blanda i en dunk. Om du nu bums ska ta bort pumpen
Varför ska man köra soppatorsk varje gång man ska tanka? Finns inget logiskt i det? Alla crossmaskiner som körs och alla som blandar i tanken, ingen av dem kör till soppatorsk innan man tankar... Har du en 3.5% öl och häller upp det i ett glas, drick halva glaset och sen fyller du på med en ny 3.5% så är det fortfarande bara 3.5% i glaset...

Har du blandat i 2.5% i tanken och sen kör du upp halva tanken och blandar i 2.5% så är det fortfarande samma? Eller är det speciellt med soppa?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför ska man köra soppatorsk varje gång man ska tanka?
Det behöver man såklart inte, men trådstartaren frågar ju hur mycket tanken rymmer för att veta hur mycket olja som ska i.
Helt fel sätt att göra det på.

Man behöver bara ha koll på hur mycket bensin man slår i och sedan tillsätta lämplig mängd olja efter det. Då kan man slå i oljan rakt i tanken om man vill.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Enklast att kolla volymen på tanken måste nästan vara att ta skotern till en mack med tom tank och kolla under tiden du fyller hur många liter respektive delsträck på tankindikeringen motsvarar samt hur många liter det blir när den är full.

Men det viktigaste sen är ju att hålla koll på hur många liter ren bensin du tankar och pytsar i motsvarande mängd olja. Sen skulle jag påstå att det är dumt att toppfylla tanken om du ska blanda direkt i tanken då det skvalpar omkring för dåligt om det är fullt. (Samma problem med en full dunk. Jag lärde mig det den hårda vägen då jag fick motorhaveri pga dåligt blandad bensin.) I så fall är det bättre att tömma i oljan och en skvätt bensin och skaka som faan och sen fylla upp med mer bensin och skaka lite till. men då måste du på förhand veta hur mycket bensin du häller i. Hur man än vänder och vrider på det så är det enklast och säkrast att blanda en dunk åt gången. (Eller fixa oljepumpen så den funkar som den ska...).
 

Ernir

Medlem
19 jan 2014
22
0
1
Dvärsätt
Tack för svar!

Har en skvätt bensin i tanken redan vet inte hur mycket bensin det är. Har försökt att slanga upp men det resulterar bara i bensin i munnen och hävertseffekten slutar på någon sekund.

Detta är bara provisoriskt då jag ska upp till fjälls idag och hade inte tid att gå igenom pumpen. Till nästa säsong är det en del som ska göras och kommer då gå igenom det mesta och ställa in pumpen rätt igen.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du ställde frågan helt annars.. Om jag har blandat i 3.5 % i tanken upp till halvtank och har en dunk som det är blandat 3.5% i och fyller på resten så blir det fortfarande 3.5%... Du ställde frågan som att jag blandade i rent i den halvfulla tanken/glaset. Och om jag ska svara på din fråga.. Om tanken rymmer 40 liter och det är halv tank i den.. Det i tanken är redan blandat så det är 3.5%. Sen fyller jag på med 20 liter ren soppa i den så ska du fylla på med 7dl för att få 3.5%..
Sen är det inte riktigt sanning heller för om tanken rymmer precis 40liter och inget mer så får du inte i 1.40liter olja heller så då måste du ha mindre soppa och olja för att få 3.5%...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
jo jag kan räkna enkel matte ;) men det jag reagerade på är att hela tråden handlar om att han ska blanda i tanken. OM han har bensin kvar i tanken är det inte direkt lätt att bara fylla på med oblandad bensin för att få rätt blandning..

därav faller liknelsen med att fylla på med redan blandad bensin... självklart förstår alla att det blir samma procent om du fyller på med med bensin som redan innehåller samma blandning...

Ett stort problem med "halvtank" iaf på alla skotrar jag äger/har ägt är att veta när är det halvtank?

Summa summarum pratar vi om något som inte relevant öht egentligen :D men trevligt kan det vara ändå
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Det enda man behöver ha koll på är hur mycket man fyller på och tillsätt olja efter det! Glöm det som redan finns i tanken sålänge det är rätt blandat.

Sen är det fan inte på tusendelen heller. En standardskoter går fint på allting mellan 1 och 5% så om du råkar få 2 ena gången och 3 andra så har det ingen som helst roll!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Naturligtvis mongoloid.

Ska man sitta vid tanken och räkna varje gång.

13 liter idag, 23 imorgon, 38 nästa, 23 sen

Sitter man och räknar på litrarna så kan man spä i oljan som krävs för den mängden.

Men att tanka en dunk som är 10 liter, så vet man jämt vad dom ska dit. Samma sak med tavlan tanken, petar man alltid i 40 liter (~full tank) så vet man vad som ska i.

Jag skulle aldrig sitta på macken och räkna procent på oljan.

Nån gång blir det fel, så är det. Antingen fett eller snålt.

Blanda i dunk