Portat vevhus men inte cyllindrarna?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Om den nu är portad så är det ytterst lite men passa ihop cylindrarna med vevhuset. De ser även ut som du kan kapa upp cylinderfodret lite bredare mot insugssidan. De ger lite mer flöde upp genom översrömmskanalerna.
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Är ca 1 cm som måste slipas bort mot insuget för att matcha vevhuset, syns på cylinderfoten där packningen lämmnat spår
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Är ca 1 cm som måste slipas bort mot insuget för att matcha vevhuset, syns på cylinderfoten där packningen lämmnat spår
Ja perfekt slipa bort den centimetern för den stöder inte kolven så mycket så livslängden på kolv blir bara ytterst lite sämre (inget att oroa sig för). Du får 2 fördelar av att slipa bort den kanten 1 = bredare flöde upp i överströmmare och nr 2 bränsledimman från reedkorgarna tar sig lättare förbi detta hörn och in under kolv. Om du tittar in genom förgasarinsuget så ser du att bränslet kommer få något rakare väg ner i vevhus om du kapar bort den delen på cylindern.

Vid lättare rotax cylinderportningar gör jag den typen av cylindermodd. Men extremare modd för ännu bättre inflöde är att behålla cylinderskirten orörd och istället ta upp 2 extra insugshål på varje sida boostport.
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Ok tack för svaret, ner och slipa lite ikväll.
Har du någon bild på hur du menar med boost port hålen? Ifall jag provar det till nästa säsong.