Mullebox till boondocker 3900

Jonas.G

Medlem
25 jan 2015
22
0
1
Dreva boondocker 3900

Nu Hej. Jag går i tankarna att mulla min skoter men även att byta lite variatordelar som han rekomenderar. Som sagt så har jag en 3900 2014 och mulle förespråkar ju samma variatorsetup som raven 2014 har men är det någon här som har provat detta? Vilken drevning har ni då använt till denna maskin med denna bestyckning?

Last edited:

Jonas.G

Medlem
25 jan 2015
22
0
1
Sv: Dreva boondocker 3900

Det är denna bestyckning jag tänker på.
Helix 44/42
414 ramper
Fjäder sek grön 800/1350
Fjäder variator 130/260

Nu är ju frågan vad man bör dreva, 25/45 som raven har går bort men vad skulle vara lämpligt?

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen

Nu Hej. Jag går i tankarna att mulla min skoter men även att byta lite variatordelar som han rekomenderar. Som sagt så har jag en 3900 2014 och mulle förespråkar ju samma variatorsetup som raven 2014 har men är det någon här som har provat detta? Vilken drevning har ni då använt till denna maskin med denna bestyckning?
Hej. Får jag ge dig ett råd? Vänd dig till någon annan en honom om du vill trimma skotern...

Jonas.G

Medlem
25 jan 2015
22
0
1

Absolut får du ge ett råd, tack. Får man fråga varför du avråder mig för honom?

Jonas.G

Medlem
25 jan 2015
22
0
1
Det känns som att det låg nåt surt bakom påståendet och det skulle vara skönt att få veta vad så man inte åker på en nit om det finns fog för det. Är det en allmän uppfattning här att man borde passa sig för mulleprylar? Jag har ju inte hängt här så mycket och har ju således inte läst alla trådar heller där sådant här skulle kunna varit uppe tidigare.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors

Jag har nog läst allt om trimning sedan urminnes tider och Mulle har bästa ryktet vill jag påstå.

Men med så många kunder som han har så måste någon vara missnöjd såklart.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön

Jonas.G

Medlem
25 jan 2015
22
0
1
Ok, då blev det lite klarare. Vad säger ni då om frågan angående drevningen med nämda variatorprylar och boondocker 2014?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Drevning beror till stor del på hur du kör.
Skogsbök?
Myrsurfning?
Ledåkning?

Mulle förespråkar väldigt hög drevning, vilket jag tillsammans med många inte håller med om.
För blandad åkning kan hög drevning funka, men ska man vara i skogen ock böka funkar det inte.

Jonas.G

Medlem
25 jan 2015
22
0
1
Skulle väl säga blandad körning. Den där riktiga lössnökörningen blir egentligen inte jättemånga dagar/ år. Jag är inte riktigt superinsatt vad som sker med drevningar och variatorer i samspel. Om jag tex sätter 23/49 med raveprylarna vad häder då, kommer jag få en massa övervarv och en maskin som inte orkar när det börjar gå tungt? Jag har försökt läsa allt jag kommer över men ju mer man läser ju mindre märker jag att jag förstår.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är väl som med dom flesta trimmjukvaror till både bilar och skotrar. Mulle har ju optimerat boxen men han har ju inte resurer att testat att den optimeringen fungerar i alla förhållanden. Då man optimerar så tar man ju förstås bort marginalerna som finns då fabriken gör tuningen. Detta gör ju förståss att det finns risk att vid vissa förhållanden och körsätt så är det något som går snett.

BRP har skickat en sån "mullebox" till Rotax som undersökt den så dom vet vad han har gjort :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland

Etec går magert på vissa delar i registret pga stränga avgaskrav i USA.
Det Mulle gör är att ändrar brämslemappen så motorn får den soppa den mår bra av istället.
Tändningen ändras så lite så det är inom BRP.s toleranser.

Topp effekten blir oförändrad så motorn slits ej mer mekanisk som det gör vid t.ex chippning av en bil där du då får kortare livslängd på vissa mekaniska delar som turbo. svänghjul mm

Är nog tveksamt om det finns någon som pillat med datorn mer än Mulle i Etec boxarna.

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Det är väl som med dom flesta trimmjukvaror till både bilar och skotrar. Mulle har ju optimerat boxen men han har ju inte resurer att testat att den optimeringen fungerar i alla förhållanden. Då man optimerar så tar man ju förstås bort marginalerna som finns då fabriken gör tuningen. Detta gör ju förståss att det finns risk att vid vissa förhållanden och körsätt så är det något som går snett.

BRP har skickat en sån "mullebox" till Rotax som undersökt den så dom vet vad han har gjort :)
Hej Chris, du ligger inne med bra info där! Men du missade att jag köper 2-3 Nya Etec 800 med olika chassie sedan 2011 som testmaskiner med totalt 400-500 mil/säsong. Lägg därtill 40-50 tim i bromsbänk / år för att eliminera oro vid vissa förhållanden och körsätt. Sen på det alla testpiloter som var med och utvecklade 2011 & 2012.
Din sista mening, man ska nog inte tro på allt man hör, än mindre skriva det. Tänk om det inte är sant?

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
skoter_tokan
Ja du har verkligen haft otur med din skoter, först en besvärlig tid med puffar och svartrök å max varv på 5000 tills du kom hit och fick hjälp med att byta dom trasiga reedbladen på ena sidan (etec -13), sen EGT givaren och nu även en svart hastighetsmätaren som jag läser här på forumet.
Hoppas du hittar det där lilla trollet som orsakar mekaniska fel.