En gång för alla, till botten i tanken på IQ RR!!

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Som rubriken lyder vill jag nu slå spiken i kistan på detta ämne som verkar vara det mest intressanta när det kommer till Polaris IQ RR.
Det verkar vara när man når botten av tanken som är mest intressant.
Var nämligen iväg och kikade på två stycken idag. Båda var i kanonfint skick och hade inga blessyrer överhuvudtaget.

MEN (!) så säger båda säljarna att dom säljer för att dom är så sjuuukt dyra att köra. Drar minst 7-8 liter per mil när det är lite tyngre före.
Så, jag ställde frågan till dom båda om dom var originalbestyckade. Men svaret jag fick var mest en knyck på axlarna och ett läte som mest går att likna vid en trött älgs parningsrop.

Så, ringde till en kompis som har en och frågade hur mycket hans IQ drar.
Svaret där blev som följer:
"Originalbestyckad drog den sås som om det vore hål i tanken. Men efter att jag lämnade in den för bestyckning drog den 4-5 mil hård körning. Ibland upp på 5-6 om det var riktigt tungrott."

Frågan jag nu ställer till er som kör denna maskin, har kört denna maskin, eller sitter på nog med kunskap för att tillrättavisa oss som sitter i snöröken och inte har den blekaste är:
Vad har ni för bestyckning, antal MöH och vad drar den per mil?
Så kanske vi får ett svar på den här j*vla frågan en gång för alla och hjälper alla oss som tidigare nämnt svävar i ovisshet.

Tack så hemskt mycket för svar.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
MJ 410, PJ 35 är det jag minns om min

Drog väl runt 3.5-4l milen de få gånger jag faktiskt mätte.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Körde såhär på min IQ R
MJ - 440
Pilot - 145
Start - 55
Nålen - 3/5 tror jag

Kunde utan problem gå ner ett par enheter på min, alternativt mixtra med nålen en del för jag hade svarta stift på min. Valde att köra den rätt fet då jag ville slipa något ras.

Riktigt tung snö så kanske min drog 5L milen eller liknande på fulla spjäll hela tiden.
Men köper man en kort skoter med förgasare och man ska ut å hålla på å leka i blötsnön så får man ju räkna med att det drar soppa då man inte kan göra annat än att hålla fullmutter.

Ska du åka snålare så köp en längre som har sprut å inte förgasare.

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Perfekt. Ska bestycka om min iq i veckan har hittat en hel del info på forumet men skadar ju inte med mer:)
Så vad kör ni med för bestyckningar? Och på vilka höjdmeter?

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
havsnivå körde jag med 400mj, 30pj och luftmunstycke 0,6.

körde med denna setup upp till ca -15.

Men, ska man bestycka om sin maskin så ska man kolla stift och även kolvtopp om man ska ha en bättre översyn över bestyckningen. Väldigt osäkert att bara byta munstycken och gasa iväg.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kommer inte ihåg vad som satt i min gamla maskin men den drog 3-3.5L milen i snitt, dvs hårdkörning blandat med lite transportstreckor..

Stiften var gyllenbrun på mellanregister och fullgas så trots att jag inte kan bidra med vad som satt i gasarna så tycker jag endå ett bra bevis på att dom INTE är törstig om dom är rätt bestyckad =)

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Tog isär förgasarna igår och såg till min förvåning att de redan satt 400main och 30pj. Har ändå tyckt att den gått fett så sänkte iaf nålen ett snäpp så clipset hamna på #2 uppifrån. Kör förövrigt på 400m över havet.

Dock tömdes kylarbehållaren när jag var och provkörde i ca 5minuter så måste reda ut vart det läcker. Tycker att den borde gå väldigt lurvigt om han skickar in allt det i motorn? Men hittar samtidigt ingenstans som det läcker, hmm...

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
livar upp tråden lite . bestycka om min igår v force 3 slp hel system , 30 låg fart 390 hög fart , hade först 35 låg 400, blev en jädrans skillnad ,

men en sak man bör tänka på med iq kolla på varv räknaren när ni kör den står på 6000-7000 varv leden lugn körning . då är det inte konstigt att dom drar soppa ,

tobiiash

Aktiv medlem
20 mar 2013
53
0
6
Min drog väll uppskattningsvis 4.5-6liter milen.
svårt att uttala sig utan någon kilometer räknare faktiskt.

Problemet som jag upptäckte med min trotts ner bestyckad var att man höll ju alltid gasen stumt mot styret, överallt för att ta sig fram.
Släppte man av så fastna man så det var ju bara att hålla i, klart som korvspad det drar mycket soppa då med :eyebrows:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
men en sak man bör tänka på med iq kolla på varv räknaren när ni kör den står på 6000-7000 varv leden lugn körning . då är det inte konstigt att dom drar soppa ,
det kan jag säga dig att det är knappast nånting unikt med iq =) ALLA 2t skotrar ligger där ikring =)

G-spot

Medlem
28 dec 2016
32
1
1
Uppsala
Det är ju sjukt att de drar så mycket. Hade en 600HO förr och den tror ja låg på typ 3-4l/mil vid plågning.. Den drar mer än min RE800R