Rajd 60 L förgasare

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Hej

Ska försöka få igång en Rajd 60 L -76... Motorn går som en klocka om man häller bensin i cylindrarna och skotern fungerar i övrigt, men förgasaren vill inte pumpa soppa... Vet någon möjligtvis vad förgasarmodellen heter? Det är en Walbro i alla fall...
Jag har väl tänkt byta alla membran och så, är det något mer som måste göras? Hur ska slangarna fästas? Jag har förstått att slangen mellan motorn och förgasaren är en vakuumslang, men hur får jag upp ett vakuum i den? Är ny på sånt här. Sen är det väl bara att fylla förgasaren och övriga slangar med bensin och försöka starta skotern?

Är det något mer jag ska tänka på eller byta på skotern så skriv gärna! Svar uppskattas!

Mvh Andreas
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det vore intressant att veta vad det är för märke och typ på motorn också, då kanske forumets gurus på 70-talsförgasare kan träffa rätt på en gång. Förmodligen finns det en märkning på förgasaren, kan vara instansad i närheten av anslutningen eller flänsen mot förgasargummit/insugningsröret, den kan vara intressant om du ska googla efter information.
Slangen mellan vevhuset och förgasaren är snarare en tryckslang än vakuumslang, den inbyggda bränslepumpen i förgasaren använder tryckstötarna från vevhuskompressionen för att pumpa fram bränsle. Det fungerar på exakt samma sätt som på modernare tvåtaktsskotrar, utombordare mm med separat bränslepump.

Om motorn verkar gå bra så finns det väl inte anledning att röra så mycket på den, men det kan vara läge att hålla ett öga på vevaxeltätningarna. Om det blir oljigt och smutsigt mellan motor och variator eller innanför svänghjulet så är det ett tecken på att de läcker. Andra tecken på problem med dem kan vara t ex att motorn är oförklarligt svårstartad eller att det inte går att få pålitlig tomgång.
Jag antar att den har brytarstyrt tändsystem, då är det såklart viktigt att hålla efter brytarna och se till att de är perfekt rena och avfettade och att det inte blir oljigt omkring tändplattan. Om det är dubbla brytare, så måste man vara mycket noga med inställning av brytaravståndet för att båda cylindrarna ska få samma tändläge. Man bör läsa på i verkstadshandbok för motorn och inte skruva på känn eller lita på uppgifter på forum på nätet när det gäller tändinställning.

Bortsett från motorn, så är det väl lämpligt att kolla att alla kullager för drivaxlar och boggihjul är i bra skick, och byta de som glappar eller väsnas för mycket. Kedjehuset ska det finnas lagom mycket ren olja i. Alla smörjnipplar i boggi, vid styrspindlar etc bör få en omgång med fettspruta.
Om motorn sitter i gummifästen, så kolla att de är hela och att motorn sitter i rätt läge - motoraxeln får inte stå snett i förhållande till sekundärvariatorns axel, då äter den variatorremmar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är en Walbro membranförgasare. Membransatser kan köpas på nätet och hos vissa handlare, kostar nån hundring och det är bara att byta rubbet så brukar det fungera alldeles utmärkt.

Motorn är en MAG-Kohler på 340 kubik och ruggiga 22 hk. Men den går faktiskt jäkligt fint och med ställbara munstycken är det en enkel match att justera den korrekt utifrån höjd/temperatur/lufttryck... Nya slangar är en självklarhet och se till så ingen har förväxlat slangarna.

Här kan du läsa om vår renovering av en R-46L som har samma motor:
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=10135
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Hjärtligt tack för svaren!

Motorn är som tidigare skrivet en MAG-Kohler 340cc med en Walbro (WR?)-förgasare

Jag har plockat isär förgasaren och planerar att byta rubbet, då det endast verkar vara den som hindrar att den startar. Motorfästena är slitna och torkade, men var kan man få tag på nya? Det kanske inte är något problem att byta dem, men man ska ju få tag på dem först...
Nya slangar har jag tänkt skaffa och jag planerar även att sätta ett bränslefilter på slangen från tanken då den har rostat något (vilket jag även ska försöka åtgärda).

Däremot, hur var det med slangen från motorn till förgasaren? Är det en vakuumslang eller en tryckslang? Ifall det är en tryckslang bör jag väl bara kunna montera den utan vidare åtgärder?

Vidare till resten av motorn så går den bra vad jag har sett hittills, så jag kommer förmodligen inte börja pilla i någon tändplatta eller dylikt då jag är för okunnig för att förbättra något. Däremot med alla ställbara ventiler, visst sitter all justering rörande sådant på förgasaren? Jag har nämligen sett ventiler och justerskruvar där, men inga munstycken konstigt nog (eller så vet jag inte vad jag letar efter, har aldrig pillat i en membranförgasare tidigare).
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag undrar om inte det redan finns en sil eller filter vid bränsleinloppet till förgasaren, i så fall är det egentligen inte så nödvändigt att ha ett yttre filter. Det kanske dessutom finns en sugsil i tanken från fabrik, och i så fall bör du ju till att börja med kolla att den är hel och ren. Jag är lite allergisk mot fordon - skotrar, bilar, åkgräsklippare och allt vad det nu må vara - där varje ägare har satt dit ett eget slangmonterat bränslefilter, så småningom finns det ett halvdussin filter gömda lite varstans i bränslesystemet och det börjar gå trögt för bränslepumpen att suga fram bränsle genom alla filter även om inget av dem egentligen är igensatt. Varje extra filter innebär ju också en risk för läckage.

Beträffande slangen mellan motor och förgasare så växlar det mellan över- och undertryck i den. En vanlig bränsleslang med rätt diameter fungerar utmärkt att sätta dit, förmodligen skulle det också gå bra med en billigare oarmerad gummislang, bara den är bensinbeständig. Tänk på att man inte nödvändigtvis kan se skillnad på gummislangar som tål olja och bensin respektive sådana som tål hetvatten och glykol, men det är helt olika gummikvaliteter i dem och de blir inte långlivade om man använder dem till fel sak.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjärtligt tack för svaren!

Motorn är som tidigare skrivet en MAG-Kohler 340cc med en Walbro (WR?)-förgasare

Jag har plockat isär förgasaren och planerar att byta rubbet, då det endast verkar vara den som hindrar att den startar. Motorfästena är slitna och torkade, men var kan man få tag på nya? Det kanske inte är något problem att byta dem, men man ska ju få tag på dem först...
Nya slangar har jag tänkt skaffa och jag planerar även att sätta ett bränslefilter på slangen från tanken då den har rostat något (vilket jag även ska försöka åtgärda).

Däremot, hur var det med slangen från motorn till förgasaren? Är det en vakuumslang eller en tryckslang? Ifall det är en tryckslang bör jag väl bara kunna montera den utan vidare åtgärder?

Vidare till resten av motorn så går den bra vad jag har sett hittills, så jag kommer förmodligen inte börja pilla i någon tändplatta eller dylikt då jag är för okunnig för att förbättra något. Däremot med alla ställbara ventiler, visst sitter all justering rörande sådant på förgasaren? Jag har nämligen sett ventiler och justerskruvar där, men inga munstycken konstigt nog (eller så vet jag inte vad jag letar efter, har aldrig pillat i en membranförgasare tidigare).
Det du ser av justerskruvar är just lågfarts- och högfartsmunstyckena. Ur minnet är det 1 och 3/4 varv ut som är grundinställningen på bägge, sedan får du justera nåt halvt varv in eller ut tills den går bäst. Kolla stiften efteråt så ser du färg och kan avgöra om den skall ha mer eller mindre.

Ställbara ventiler? Ingen aning om vad du menar här, om du nu inte avser choke- och gasspjäll. Rör inte dem i onödan utan ställ bara gasvajern så du har ca 1 mm spel och mothållet så tomgången är bra (efter att ha justerat munstyckena för bästa gång). Choken är av typen av/på och används med omdöme.
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Jag undrar om inte det redan finns en sil eller filter vid bränsleinloppet till förgasaren, i så fall är det egentligen inte så nödvändigt att ha ett yttre filter. Det kanske dessutom finns en sugsil i tanken från fabrik, och i så fall bör du ju till att börja med kolla att den är hel och ren. Jag är lite allergisk mot fordon - skotrar, bilar, åkgräsklippare och allt vad det nu må vara - där varje ägare har satt dit ett eget slangmonterat bränslefilter, så småningom finns det ett halvdussin filter gömda lite varstans i bränslesystemet och det börjar gå trögt för bränslepumpen att suga fram bränsle genom alla filter även om inget av dem egentligen är igensatt. Varje extra filter innebär ju också en risk för läckage.

Beträffande slangen mellan motor och förgasare så växlar det mellan över- och undertryck i den. En vanlig bränsleslang med rätt diameter fungerar utmärkt att sätta dit, förmodligen skulle det också gå bra med en billigare oarmerad gummislang, bara den är bensinbeständig. Tänk på att man inte nödvändigtvis kan se skillnad på gummislangar som tål olja och bensin respektive sådana som tål hetvatten och glykol, men det är helt olika gummikvaliteter i dem och de blir inte långlivade om man använder dem till fel sak.
Jag håller på att rengöra tanken från rost just nu och där sitter det mycket riktigt ett filter, så jag kommer nog inte att sätta dit ytterligare ett. Rörande slangen så behöver jag alltså inte göra mer än att sätta dit den, alltså inte oroa mig över något tryck? Jag ska köpa specifika bränsleslangar för att vara på den säkra sidan.

Det du ser av justerskruvar är just lågfarts- och högfartsmunstyckena. Ur minnet är det 1 och 3/4 varv ut som är grundinställningen på bägge, sedan får du justera nåt halvt varv in eller ut tills den går bäst. Kolla stiften efteråt så ser du färg och kan avgöra om den skall ha mer eller mindre.

Ställbara ventiler? Ingen aning om vad du menar här, om du nu inte avser choke- och gasspjäll. Rör inte dem i onödan utan ställ bara gasvajern så du har ca 1 mm spel och mothållet så tomgången är bra (efter att ha justerat munstyckena för bästa gång). Choken är av typen av/på och används med omdöme.
Kanon med grundinställningarna, mången tack! Är ingen professor rörande justering av motorer, men med så få saker att pilla med bör det gå bra. Jag kommer att byta alla membran i förgasaren för att vara på den säkra sidan, men hur gör jag efter det för att få den att börja spruta bensin? Jag förmodar att jag måste fylla den med bensin (vilket bör vara ganska svårt med tanke på alla lager och små kanaler?), så berätta gärna hur jag ska göra!

Tyvärr är även den här gummi-ventilen (?) trasig, så jag har nog inget annat val än att köpa ett komplett reparationskit där den följer med, till exempel detta: http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Universal/Foergasare/Walbro/Komplett-reparationskit-WALBRO.htm.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det bör inte vara något större problem att få pumpen att komma igång. Eventuellt kan det vara bra att hjälpa till med lite självtryck på bensinen vid första start - t ex genom att mata den med bränsle med sughävert från en dunk som står 1-2 meter högre än förgasaren.

En annan möjlighet, om den är riktigt besvärlig, är att "låna" vevhustryck från en annan fungerande tvåtaktsmotor med tryckstyrd bränslepump - sätt ett tillfälligt T-stycke på slangen från vevhuset på denna och dra till tryckanslutningen på Rajdens förgasare, och låt den andra motorn gå en stund.
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Nu är förgasaren förberedd med nya membran och diverse andra delar (bensinslang osv), så imorgon bär det iväg till skoterns uppehållsställe för att försöka starta vilddjuret och eventuellt ta hem det. Jag har tänkt fylla förgasaren med bensin med en hävert (med andra ord fylla den med lite tryck, är det lämpligt?) och sen är det väl bara att dra? Ska bli roligt att se hur den går om den nu startar :)
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Skoterexperter, förgasarfantaster och rajd-röjare, nu behöver jag er! Förgasaren verkar pumpa bensin till motorn, jag har gnista på båda tändstiften och motorn har tidigare gått på bensin som hälls ner i cylindrarna, men vilddjuret startar inte! För att göra det hela ännu mer problematiskt så har den startat och gått i ca 5 sekunder två gånger under dagen, båda gångerna efter att den har fått stå ett tag utan förgasaren på. Tidigare under dagen läckte det bensin mellan membranen på förgasaren, men det verkar vara fixat nu. Min spontana tanke är att den är sur nu efter ~100 ryck, speciellt eftersom det sprayas bensin ur avgasröret, men varför stannade den då tidigare när den väl gick?? :confused:

STORT tack för hjälp :wondering:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.156
986
113
Stora Blåsjön
Du kan ta en sådan där stroblampa som man kollar tändläget med. Den ska blinka varje varv du drar motorn. Hade ett liknande problem med en gammal sachsmotor, hur fin gnista som hellst, men gav bara en gnista under kompression. Bytte sedan tändsystemet mot ett annat som jag hade liggande och då gick den hur bra som hellst.
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
En sådan lampa har jag dock inte, men bör det inte gå med en multimeter som man kopplar till tändhatten? Eller är jag helt fel ute? Jag tänker att om man kopplar strob-lampan till tändkabeln (gör man det? Kan ha heeelt fel här) så bör det ju funka med en multimeter istället. Tack för svar, för en som mig är den här typen av hjälp guld värd!
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Har nu experimenterat vidare och desto mer jag undersöker desto mer förvirrad blir jag... Skotern frustar alltså till efter att jag har tagit bort stiften och dragit ur eventuella ångor ur cylindern men stannar efter en halv sekund igen, hinner inte ens släppa tillbaks snöret. Gnista under komp måste den väl ha då den tidigare har startat på bensin som hällts i cylindern?Jag har dessutom kapat bort metallbiten från höljet på ett reservstift så att gnistan måste hoppa längre, och mycket riktigt är gnistan fortfarande där... Visserligen kommer det ingen gnista när jag drar försiktigt, men det ska väl vara så? Sedan kommer det inte många gnistor på varandra, utan bara en stor (typ) per drag. Är det tändningen isåfall? Jag ska snart fara och testa köpa nya stift i brist på annat, men det torde väl inte göra någon skillnad?
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Den startar definitivt på startgas, dock bara när förgasaren inte pumpar bensin! (Den gick igång nyss utan avgassystem för kung och fosterland, så nu vet hela kvarteret också att den går!) I och med att den inte tänder på bensinen från förgasaren måste det väl vara något fel med den? Den pumpar bensin, men kanske för mycket? Den har dock gått med den bestyckningen som sitter på förut, så vad kan vara felet? Jag har ingen tvåtaktsolja i bensinen som jag använder nu, så den kanske inte är tjock nog? Ska pröva och återkommer med resultat!

EDIT: Har prövat med TT-olja utan resultat, har dock kommit fram till att den får för mycket bensin genom förgasaren eftersom den startar på ångorna som finns i cylindern när jag har rensat den (dragit utan tändstift) och genom att den startar på startgas. Nu blir jag dock fundersam, varför går den inte nu då den tidigare har gått på samma förgasare? Jag plockade visserligen isär den och bytte membran, men inställningarna är samma som förut.
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hur gammal är bensinen du har i tanken?

Märks några tecken på att förgasaren flödar över, t ex att det droppar bränsle ur insuget eller ligger kvar i förgasarhalsen efter startförsök? I så fall kan det tänkas att någon membranstyrd ventil (motsvarar flottörventilen på en "normal" förgasare") inte stänger som den ska.

En sak som kan hända om membranet är trasigt är att motorn surar ner sig för att det rinner bränsle ner i vevhuset via tryckslangen.

Och det går INTE att mäta tändspänning med en vanlig multimeter, det enda som händer är att du riskerar att förstöra multimetern. Tändpulserna är alldeles för korta för att den ska hinna reagera på dem.

Stroboskoplampor känner inte av spänningen till tändstiftet utan alla någotsånär moderna sådana känner av strömmen genom tändkabeln med hjälp av en strömtransformator som man sätter runt den. Det innebär att även om ett tändstift skulle ha kortslutning eller vara igensotat så det inte kan ge gnista, så kommer stroboskoplampan att blinka ändå. Om det däremot är avbrott i kretsen (t ex om tändspänningen inte räcker till för att det ska slå över i tändstiftet) så kommer stroboskoplampan att vara mörk.
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Har nu provat att pilla lite mer och bytt tändstift, men den startar inte... I och med att den går på startgas och bensin i cylindrarna så är det inget fel på motorn och förgasaren pumpar, så jag misstänker att den får för lite luft, tankar på det?