Mountain maskin

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vad menar du med "grymmaste"? Alla märkens motsvarigheter har sina styrkor och svagheter. Mest lättmanövrerad? Högst effekt? Bästa balans? Bäst matta? Bäst kalibrerade variatorer? Etc

PRO Rmk har sista åren ansetts vara väldigt trevlig, ffa lättkörd. Dock obehagligt samband med stora annonskampanjer och marknadsföringssatsningar i den inte alls särskilt oberoende pressen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att pro rmk skulle vara den bästa är nog bara en myt....
Mmm, det är nog så...
Rmk:n är egentligen kass, men Polaris pumpar in enorma summor till media som höjer den till skyarna.
Japanerna håller inte på med mutor och därför skrivs det inte lika mycket bra om dom, fast dom egentligen är lika bra, bara man väger minst 100kg och kan konsten att bryta skoter.

Nja, är nog inte riktigt så...

Säger så här:
Efter ett par veckors inkörning på Rmk:n vågade jag mig på linjer som jag inte ens tänkte testa med Summiten som jag då kört 1.5 år.
Sjuk maskin.
Nuff said.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Kan bara råda dig att köpa en Summit eftersom det är den mest lättkörda maskin du kan hitta.
Dessutom tycker jag att dom har riktigt fin finish och kvalité på det mesta på hela skotern
Men om du ska välja så tycker jag att du ska fara och prova en pro-rmk, m800, boondocker och summit bara för att göra en egen uppfattning :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
PRO RMK är bäst.. jag kör Summit X 800 är sjukt nöjd, finns en del grejer jag verkligen gillar med den och finns en del grejer jag ogillar med Polarisen.. Skulle jag byta idag så hade jag skärpt till mig och accepterat polarisen trotts sina (enligt mig) dåliga sidor bara för att den faktiskt är den bästa mountain maskinen... men hur många behöver den bästa mountainmaskinen.. jag tvekar då att åka i branter jag vet jag klarar med polarisen (och summiten) för att det börjar bli jävligt brant där maskinen sätter stopp..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den "bästa mountainmaskinen" är bäst tills det kommer en ny modell som hyllas i den köpta "pressen". Sedan får man leva med baksidorna hela maskinens livslängd. :)

Den maskin som var extremt supervärst 2008 är inte ens på banan idag, så det är nog klokast att kika på en maskin du kan tänka dig att leva med under ett antal säsonger istället för att försöka vara "värst" i några månader för dyra pengar.

Glöm inte att många maskiner är anpassade för amerikanska förhållanden och inte nödvändigtvis bäst under de förhållanden som faktiskt gäller här hemma - vad som än står i reklamen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Nu gick det upp för mig vilken maskin som egentligen är den bästa, det måst helt klart vara Yamaha Nytro (vipern är det för mycket rackel med..).
Den skrivs det minimalt om i den köpta pressen. Den måste vara så bra att det helt enkelt inte behövs skyffla in massor med pengar i pressen som ska hylla maskinen.
Tänk om man hade köpt en nytro istället för att läst någon skotertidning som säger köp en pro rmk den e kung!, då hade man blivit en riktigt självständig skoteråkare, tänk vad skönt att slippa vänta på polarna när man ska ut på morgonen, bara åka ut när man själv vill grä.. KÖRA. Hade inte behövt träna för att hålla mig i form, kondition hade vart helt onödigt också.
Tänk även hur mycket pengar i bensin man hade sparat. Pro rmk:n drar ju uppemot 8 liter/milen dom bästa dagarna, samma dag hade nytron dragit max 5liter, under 11 timmar.
Sen att nytron väger lite mer gör ju inget det är bara att kvalité väger så är det bara, det är ju hur den upplevs när man kör som är det viktiga. Sen har man själv lite vikt att styra med så blir det bara bättre, då lär man få maskinen precis dit man vill.

Så nytron måste vara den grymmaste mountain maskinen!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
92
48
Örnsköldsvik
Tycker just meningen "Har man bara lite vikt bakom så är en Nytro lättkörd" Jojo.
Såg att Edvard på vMC är i Chile med Burandt. Burandt väger tydligen 65kg!!

Nu har han väl mer muskler än en annan ändå. Men när man måste "ha lite vikt" bakom för att kontrollera ett fordon är det INTE ett lättkört fordon.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja du får tycka att Nytron är "bästa mountainmaskinen" det är den säkert i någon mening...lustigt att Nytro alltid kommer upp, det är ju inte ens en mountainmaskin liksom och har dessutom slutat tillverkas. Varför inte JAG lång också?

Poängen är snarare att det finns många egenskaper att väga samman utifrån SINA EGNA BEHOV och inte gå på andras åsikter (som dessutom i bästa fall är grundade på ett reklamblad, i sämsta fall på ingenting).




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tycker just meningen "Har man bara lite vikt bakom så är en Nytro lättkörd" Jojo.
Såg att Edvard på vMC är i Chile med Burandt. Burandt väger tydligen 65kg!!

Nu har han väl mer muskler än en annan ändå. Men när man måste "ha lite vikt" bakom för att kontrollera ett fordon är det INTE ett lättkört fordon.

Självfallet inte - all vikt är av ondo. Om det sedan spelar någon roll när man skall dra fiskearken är en helt annan sak...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok. Speca ner lite vad du tänkt dig:
Prisklass?
Vart bor/kör du mestadels?
Hur mycket skoter har du kört tidigare?
Vilken typ av körning har du tänkt dig, surfa myr eller åka i brant tekninskt svår terräng?
Måste skotern fungera bra på led?
Andra specifika önskemål, låg bränsleförbrukning etc.?

Sen ska vi nog kunna hitta nåt som passar dig.
Bara för att en viss maskin är den allra bästa maskinen för tex lössnökörning så passar ibland en annan maskin bättre till vissa förare.
 

mindz

Välkänd medlem
19 feb 2008
120
0
6
Lycksele
Prisklass kring 80k
Kommer mestadels köra uppe i fjällen helst där de är trångt å brant .. Skråkörning ..
Behöver inte fungera bra efter led
En fördel är ju om den inte drar 8l milen och att sakerna håller vid normalt underhåll
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Prisklass kring 80k
Kommer mestadels köra uppe i fjällen helst där de är trångt å brant .. Skråkörning ..
Behöver inte fungera bra efter led
En fördel är ju om den inte drar 8l milen och att sakerna håller vid normalt underhåll
Aha det låter som du vill köra skoter, då går ju Yamaha bort.
Sen 8Liter/mil är inte så farligt som det låter, går egentligen inte hålla på att räkna mil när man kör så dom dagarna. Vid transport drar dom runt 2liter milen, så man är ändå ute en hel dag.
Frågan är då bara vilken pro rmk du ska välja... 800 motorn före 2013 är väll sisådär om den gått långt, går dock att åtgärda.
En 600 behöver man inte vara orolig för, går lite sämre dock men räcker ändå rätt långt, har man bara fått fart på mattan så är det inte mycket som stoppar den sen.
Beltdriven är väll den stora nackdelen på pro rmk 2013 och framåt, har sett för många exempel som har fått sin dag förstörd då remmen get upp andelens för tidigt.
Så pro rmk 600 2012 med assault chassie är det bästa. Sen råkar ja ha en fin till salu för 65 som gått ca 500mil.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Åker Pro 800 -13 nu.
Åkte innan det XM Summit -13.
Har/var väldigt nöjd med båda maskinerna, men på lite olika vis.

Summiten är en riktigt bra lössnömaskin som är väldigt lättkörd.
Mer allround än tex. Pro -RMK. Är billigare på bränsle. Inga värmeproblem
Tycker den håller högre kvalite än Polarisen.
Enda minuset är att den är lite än sämre än Polarisen i extrem terräng.

Polarisen är bättre när det verkligen gäller, kliver upp lite bättre på snön.
Har bättre svar i motorn, men mindre effekt än E-tecen.
Älskar bensin.
Mer problem dock.
På min har de bytt spridare, limningen på bärarmar har släppt, bultar till beltdriven har lossnat, sek.axeln har blivit nersliten pga föregående problem. Kolvar är ett orosmoment, har dock inte haft problem än...

Vore det inte så att jag vill försöka åka på de allra värsta ställena hade jag fortfarande åkt Summit...