Mountain maskin

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Otroligt objektivt och ärligt svar Holm! Fler borde släppa märkesonanin och ge så bra svar, det skulle ge mera värde till många forummedlemmars inlägg....
 

mindz

Välkänd medlem
19 feb 2008
120
0
6
Lycksele
Då låter ju summiten mer intressant kan nog leva m lite sämre framkomlighet å det är mindre
Bekymmer maskinellt någon årsmodell man ska undvika m summiten?
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
måste bara få säja att m8-11 som jag hadde gick jävligt bra och var mycket trevlig att köra
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Beror väl helt och hållet på vem du frågar.
Alla är ju märkesberoende, och hittar du någon som är helt opartisk gör du det bra.
Polaris har ju legat i topp när det gäller mountainmaskiner länge, men som K-Len säger är ju Arctic m8 att föredra om man ogillar att skruva.
Hållbarhet kontra framkomlighet. Som att välja mellan pest eller kolera.
Vill du åka upp på mount everest är ju Ski-doos längsta att föredra.

Kolla Snowmobiles nummer från i vintras då dom testade mountainmaskinerna, för & nackdelar om alla. Kommer dock inte ihåg vilken som fick bäst betyg men de brukar vara rätt bra på att recensera maskiner.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Otroligt objektivt och ärligt svar Holm! Fler borde släppa märkesonanin och ge så bra svar, det skulle ge mera värde till många forummedlemmars inlägg....
Tack.
Ja, håller med, vore fint om det blev mindre märkesfixering.

Då låter ju summiten mer intressant kan nog leva m lite sämre framkomlighet å det är mindre
Bekymmer maskinellt någon årsmodell man ska undvika m summiten?
Xm Summit kom -13, hade inga speciella barnsjukdomar. Några servicebulletiner kom ut men inga större grejer. Till -14 gjordes inga tekniska förändringar vad jag minns.
Jag håller Summiten som nr 2 när det gäller snögång. RMK är snäppet bättre att kliva upp på snön, men Summit är inte långt efter. Det är när det går riktigt brant på skrå som man märker nackdelen som fick mig att byta till RMK. Summit är lite för bred över nedre delen av sidokåporna och fotholkarna. Maskinen vill hänga sig på dom när det blir rejält brant. Har knappt hört nån mer som påtalat detta problem, så de allra flesta har inte märkt det och är därmed nöjda.

Åsikter om andra maskiner:
M8 -09 till -11 tycker jag känns som en för omodern skoter. Man sitter relativt långt bak med en gigantisk huv framför sig. I övrigt en kompetent maskin med skottsäker drivlina.

M800 -12 och framåt.
Har bara testat en -12:a och en ombyggd HCR -15.
-12:an var för tungkörd. Fotsteg som samlade snö, tvekade på gasen ibland, men klev framförallt inte upp på snön utan grävde diken utan att bygga fart. Varje år efter att dom kom dvs. -13, -14, -15 har dom flyttat infästningar för boggin för att den ska gå bättre i snön. Nästa år kommer hardcoreen, få se om dom hittat rätt då.
Bra klös i motorerna har dom dock, samtidigt som det är den 800:a med minst problem.
HCR:en hade smal framvagn, flyttade spindlar och en massa lull-lull. Gick bättre men föll mig inte i smaken. Lätt att få omkull men när man väl fått upp den på skrå var det som att balansera på en knivspets. Väldigt svårt att balansera den på en skida, den ville hela tiden tippa över och lägga sig på sida, eller tippa tillbaka med mattan i backen.

En annan intressant maskin är Boondocker 3900.Dock så ska man nog satsa på -14 eller nyare. Första året- 13 lämnade en del övrigt att önska, bland annat fotsteg som släpper igenom snö...
-14 som jag provat känns mycket som en Summit. Har lite kraftigare dämpare som gör att den klarar sig bättre på leden.

Nytro MTX passar inte för denna körning, utan är bättre som en lång cross-over.

Notis ang. remproblem.
Har haft mer eller mindre remproblem med alla mina maskiner.
Summiten hade jag rätt stora problem med innan jag fick till den. Men samtidigt så åker en kompis med likadan maskin helt utan problem. Tror det beror till stor del på körsätt, han är lite snällare på gasen och får det att hålla.
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bra inlägg (igen), A.Holm.

Märkesfixeringen som annars stundtals tar över helt här på forumet är irriterande...


Angående remproblem så har det enormt mycket med körstil att göra - förutom många andra faktorer. Men det går fort att döda en rem om man ger sig fan på det...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tack.
Ja, håller med, vore fint om det blev mindre märkesfixering.


Det är när det går riktigt brant på skrå som man märker nackdelen som fick mig att byta till RMK. Summit är lite för bred över nedre delen av sidokåporna och fotholkarna. Maskinen vill hänga sig på dom när det blir rejält brant. Har knappt hört nån mer som påtalat detta problem, så de allra flesta har inte märkt det och är därmed nöjda.
Blev detta verifierat för jkg gissade att den var bredare och provade aldrig mäta då vi diskuterade detta förra vintern min, glömde helt bort det haha

Över till tråden, säger så här har du inte panik prova lite olika maskiner och köp den du tycker känns bäst. Är trots allt dina pengar och du som ska åka inte någon annan annars instämmer jag med allt som A.Holm skriver upplever samma lika som han.

Lycka till med köpet.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ursäktar ot.

Fachinerande hur många här inne det är som klagar på märkes***eriet, då alla syslat med det i minst en annan tråd :)

Topic:

Står fast vid att minst verkstad blir det med en -10/-11 m8. Fritt för tolkning varför jag säger så.

För övrigt, har du inte köpt någon innan vintern så är du välkommen att testa min m800 -13 en dag så kan du åtminstone bilda dig en uppfattning om den modellen.

Att låna något i 10-15 minuter på en provkörning ger ingenting.

Se till att då testa maskinerna i de miljöer du själv tänkt köra.

Edit: såg att det kan misstolkas det jag skrev.

Menar INTE snacket i märkes***eri tråden, utan "vanliga" trådar som spårat på ett eller annat sätt.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Jorå'så att....:boring:

Du K-len, luta dig tillbaka och läs några av de tidigare inläggen här så ser du beskrivningar av hur och varför vissa modeller upplevs på vissa sätt av de medlemmar som skrivit inläggen. Mycket upplysande och informativt!
Det är information som kanske inte är exakt överförbart till frågeställaren i tråden, men oavsett så är det objektivt.
Sedan läser du dina inlägg. Tycker inte du att det man läser då är "A-C är bäst, lita på mig"?? Det vore trevligt om du kunde utveckla din upplevelse av de maskiner du kört och sedan dissekera skillnaderna på samma fina sätt som gjorts här i tråden tidigare.

Verkstadstid förresten...? Som jag läst mig till, så är de flesta väldigt eniga om att minst verkstadstid får man väl med en Yamaha (äkta Yamaha), men att då faller dessa bort i kategorin som fungerande mountainmaskin (i originalutförande)
Men eftersom jag inte kör 4-T-Yamaha, så ska jag påpeka att det bara är min uppfattning grundad på foruminlägg.... Så de kan vara felaktiga :madgrin:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jorå'så atte... Låång text
:
Jag har inte (tror jag?) sagt något om hurvida informationen var sämre eller bättre, jag ville bara poängtera att detta inte är första tråden som blir märkesdryg. Samt att det kastas lite sten i glashus.

Jag har sedan ~15 år målat in mig i ett hörn där alla tolkar allt jag säger som att "arctic är bäst för att jag säger det"

Oavsett i vilken diskussion jag hamnar i (irl eller online) så får jag per automatik inte nämna att jag anser att arctic är det bättre valet, för då säger jag bara det för att det är min starka åsikt, oavsett hur informativt jag lägger fram det.

Samma sak har det blivit åt andra hållet, nämner jag mina erfarenheter om andra märken, så säger jag bara dem för att jag gillar arctic.

Så jag anstränger mig inte för mycket längre.


Jag sa från början att pro rmkn är bättre ur kartong än övriga modeller.

Varför jag inte nämnt yamaha är just för att det pratas Mountain. Inget annat.

Blev inte mycket bättre av detta kanske men.


Det finns två saker som (enligt mig och mina erfarenheter) gör polarisen till en bättre djupsnömaskin.

1: den klättrar upp på snön såsom en mountainmaskin ska, såsom gamla m serien kunde göra.

2: den kanar inte på buksidorna då man lägger ner den (ibland kvittar det, ibland är det avgörande för "just den manövern"

Detta är då "crate" maskiner.

För att lösa ettan får man lägga ~1 timma i garaget, och tömma börsen på ~2000kr, så försvinner polarisens fördel på den punkten.

Tvåan är dyr och onödigt kostsam att fixa, så där får man helt enkelt lära sig köra, blir lite bökigare än med en poo, men då man lärt sig så är det inte "det" det sitter i.

Sen att rmkn har en historia av att göra av med a-armar, lyftbågar, spridare, cylindrar, kolvar, drivaxlar, varmgång m.m (beroende på årsmodell såklart) talar inte för polarisens fördel (min åsikt).

Vissa har inte haft problem, vissa har haft problem, men det är för många med problem för att jag ska känna mig bekväm.

Problemen arctic lider av är diamondriven 05-11 och styrningen på proclimb.

Det förstnämnda kan kosta nån tusing att åtgärda om man köper en såpass "gammal" maskin, proclimben kostar ingenting att "fixa" förutom tid.


Och åter igen blev det ett långt inlägg som av de flesta tolkas som att jag inte begriper att Lynx är bäst...
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Ifall vi pratar 800 så är skidor, framvagn, plast, motor, styre, dyna, boggie och matta saker som jag kommer på just nu som är annorlunda.
-10 kom 800an i två utföranden. Summit X 163" och Summit X-RS 154"
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Någon som har koll om det är stor skillnad på en -10 å en -13 summit?
Ja, typ allt.
Tunneln är väl ungefär den samma, förutom att Xm summit som kom -13 har fotsteg som släpper igenom snön på ett bra sätt.
Resten är nytt på -13 kan man säga.
Det är en otrolig skillnad på manöverbarhet.
De gamla Xp-summitarna kan man inte kalla för lättkörda.
När Xm-summtien kom -13 så gjordes ett väldigt stort kliv för körbarheten.