Hur mycket skulle ni kunna betala för ett släp som tar 4 skotrar?

SAsläp

Ny medlem
27 aug 2015
4
0
1
Tjena. vi tänkte göra en liten marknadsundersökning om hur mycket folk skulle kunna betala för vårt släp.
Tanken är att grunden ska vara ett husvagnsunderrede, att det ska vara ca 480x220 stort. Släpet ska inte väga mycket, ca 400kg om det ska vara en boggie vagn. Det ska vara praktiskt med uppvikbara bindningskrokar i mitten b.la.
Så, hur mycket tror ni att man skulle kunna sälja det för?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Ska ni bygga på nya grejer eller begade underreden?

En tanke, är vagnen bara 430 lång behövs väl inte boggi? 430x220 så är det 2 max 3 skotrar som ryms, det går väl finemangs med enkelaxel. Edit. Såg du skrivit att den skulle ta 4 skotrar. Tror nog ni ska lägga på en meter på längden då för enkelhetens skull

Bygger ni en högklassig boggivagn på nya grejer så blir det nog svårt att överleva om ni inte tar 50k för den. Behöver inte vara stor massproducerad vagn, 4p etc, innan den passerar 30k och dom har säkerligen tämligen effektiv tillverkning.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.222
1.055
113
Stora Blåsjön
Tjena. vi tänkte göra en liten marknadsundersökning om hur mycket folk skulle kunna betala för vårt släp.
Tanken är att grunden ska vara ett husvagnsunderrede, att det ska vara ca 480x220 stort. Släpet ska inte väga mycket, ca 400kg om det ska vara en boggie vagn. Det ska vara praktiskt med uppvikbara bindningskrokar i mitten b.la.
Så, hur mycket tror ni att man skulle kunna sälja det för?
Om det är byggt med ett beg, husvagnsunderrede så typ 10-15 tusen. Kanske närmare 15-16 om det har tipp och är väldigt seriöst byggt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Är nog mer inne på mongos linje än asker här.

runt 25 skulle jag nog kunna betala om lastvikten är bra, är seriöst byggd osv.

För 15 000 skulle jag kunna köpa en oseriöst byggd vagn bara det är boggie och bra lastvikt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.222
1.055
113
Stora Blåsjön
För 25 så ska det isåfall vara helgalvat och boggievagn och rymma 4st skotrar... Annars får man nästan ett helt nytt 4p utan kåpa i dom måtten han skrev i första inlägget.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jo naturligtvis ska det vara riktigt gjort för de pengarna, och då är det 4 skotrar utan "speciallösningar" som ska rymmas, bra lastvikt, nya bromsdetaljer, nya däck osv. Vagnen kan vara byggd på en 1755 års hästvagn om det skulle vara så, ordentlig lastvikt, rostfritt(galvat), bra golv (inte det billigaste man hittar på byggmax osv).

Det ser jag som förutsättningar om det är de pengarna det handlar om.

Däremot ser jag det som "omöjligt" att tillverka vagnar för de pengarna och tro att man ska gå i vinst, med de "krav" jag känner att jag har. Oavsett man använder gamla husvagnar eller inte.

På den vagn jag tänkt bygga (när jag får tag på ett chassie som är nått att ha) så har jag kalkylerat 22 500kr för att få det riktigt. Men då ska jag hitta en vagn för max 5000 kr som klarar vikten. Vilket har visat sig svårast.

Blir rätt trött på annonser på skotersläp byggda på husvagnschassie (boggievagnar) som har lastvikt på ~800 kilo.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bygga själv av en befintlig husvagn är en sak, köpa av någon annan är en helt annan sak.
Lastvikten skall vara åtminstone 1200 kilo (4 fulltankade skotrar plus utrustning plus extra bränsle etc) vilket straffar ut i princip alla husvagnsbyggen. Bygger man själv kan man ju leva med att den får lasta mindre då man inte betalt stora pengar för den...

Sent from my iPhone using Tapatalk