Om du litar på att separatsmörjningen fungerar så behövs det inget oljeblandat bränsle i tanken. Är man osäker på den saken kan man för säkerhets skull blanda ca 2 % olja i bränslet på första tanken man kör, märka upp nivån i oljebehållaren och se efter om oljan går åt eller inte. Mer än 2 % behövs praktiskt taget aldrig med moderna tvåtaktsoljor (annat än om det gäller t ex bergborrmaskiner eller uråldriga utombordare med glidlagrad vevaxel).
När det gäller olja för separatsmörjning så fungerar så gott som alla tvåtaktsoljor bra där (det brukar stå på dunken). Dock kan det vara bra att undvika att blanda oljor av olika märke, det KAN ju finnas risk att det blir något som blir trögflytande och svårt att pumpa i sträng kyla när man blandar.
Ska man byta oljekvalitet eller om man inte vet vilken olja som har använts sedan tidigare kan man göra så att man först kör i godan ro tills oljenivåvarningen tänds, därefter kollar man nivån i oljebehållaren ofta och när det verkligen närmar sig att ta slut (det kan dröja länge, på många skotrar tänds varningen redan när det finns en tredjedel kvar) så häller man i t ex en halvliter av den olja man vill använda i fortsättningen, kör tills även den är så gott som slut och först då fyller man upp behållaren helt.