Tungdragen thundercat 1000

Thunder_king

Medlem
10 sept 2015
6
0
1
Hallå jag behöver lite expert hjälp angående min thundercat 1000 -99
den är sjukt tungdragen så man orkar inte dra igång den när det är minusgrader ute trots att det sitter motorvärmare på den...finns det någon som har tips på vad man kan göra åt problemet? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
De är segtungdragen.
Men som klen frågar om så är oljemärket väldigt avgörande på hur tungdragen de blir och om oljepumpen är max påställd för då får den 4% i genomsnitt och det blir segt!!

Några oljer som inte blir så seg kall är......

Statoil
Skidoo Brp olja
yamalube
Payback snowpro
 

Thunder_king

Medlem
10 sept 2015
6
0
1
komp har jag inte tittat men ska göra, vad ska det ligga på?
kör på okq8 , men kan oljan spela så stor roll? det är ju extremt att man orkar verkligen inte dra igång den när det är minus ute. jag har haft tre thundrar förut och dom har det inte varit något problem med att dra igång. hur kollar man oljepumpen så man vet hur många procent den ger?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, oljan spelar stor roll.

Men det är lustigt om du haft likadana maskiner tidigare och inte haft problem.
Kört med samma olja i dom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag har haft koll på ok okq8 oljan nu i sommar för kg racing watercross har kört den och jag rotar i deras motorer då o då. Den oljan lägger ut en extremt fet hinna så de blir tungdragen även på sommaren. Jag har också stora svårigheter att starta min Thunder när den stått ute några timmar för jag kör medvetet olja som ger fet hinna.
Faktum är att jag just köpt 20l okq8 just för att den la ut fet hinna och va billig,,fan nu måste man börja träna låter det som :madgrin:

Jag tror inte de är något motorfel som gör att den går tungt för då skulle den skära inom 1 timme.
Högre kompförhållande typ planade toppar eller annan trimtopp ger lite högre dragmotstånd.

Ang oljepumpen så kolla att vredet/armen på pumpen går tillbaka helt när man släpper gasen. Den kan i värsta fall hängt sig fullt öppen,,den ska såklart följa gaspådragen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
vilken okq8 olja pratar vi om här? Dom har ju några olika i olika prisklasser.
Är det okq8 sprint så förstår jag att den är tungdragen, den är ju som kall tjära när det är någon minusgrad (kanske lite överdrivet.. men ni förstår säkert.)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
vilken okq8 olja pratar vi om här? Dom har ju några olika i olika prisklasser.
Är det okq8 sprint så förstår jag att den är tungdragen, den är ju som kall tjära när det är någon minusgrad (kanske lite överdrivet.. men ni förstår säkert.)
Jag menar okq8 RS extream .
 

Thunder_king

Medlem
10 sept 2015
6
0
1
okej tack för hjälpen, jag kollade oljepumpen och den var det inget fel på efter vad jag kunde se...jag kör på okq8 sprint så jag ska prova att byta till någon av dom oljor som du nämnde och se om det blir skillnad men det får jag vänta tills det blir vinter att se :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Boost III:

Kan du ge mig spol- och avgas porttider på en 3 cyl. otrimmat skotermotor, när bara en standard pipa används?

Zrt 800 och Thundercat 900/1000cc har samma porttider som ligger på 198 i utblås och 129 insug. Alla insug ligger på samma höjd.

Jag har mätt upp Skidoo mxz 700/800 och Yamaha SRX 700 också och de låg väldigt lika som Arctic cat men jag mins inte exakt.
Även de tvåcylindriga motorerna "med avgasport" typ Rotax 800HO och 800r ligger på 200 utblås och 127-128 in.

Ett mått som ligger närmast en Saab lär vara Honda cr 500 som ligger på 178/122
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Aha Boost III, du visste precise var jag behöva de informationer till. Bra att du kan svara på alla frågar.
Menar du med insug- spol-kanal ?

Tack så mycket
Hubbe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Aha Boost III, du visste precise var jag behöva de informationer till. Bra att du kan svara på alla frågar.
Menar du med insug- spol-kanal ?

Tack så mycket
Hubbe
Med insugstider menar jag både boostport och överströmmare/spolport ligger på samma höjder. De flesta skotermotorer har samma höjd på alla insugsportar för bästa effekt.

I motorcross är det mer vanligt med olika insugshöjder för att få mer botten och mellanregister. På skotarar är de mer viktigt få ut all effekt som är möjlig och då är samma höjder runtom bäst. Skoter har ju variator som alltid ligger på rätt varvtal och då spelar registret på motorn mindre roll.
Ex 1a spolport från utblås räknat kan ligga på 120gr
2a spolport 121gr
Boostport 122gr

Till din Saab har man nog fördel av lite olika insugshöjder liknade motorcrosshojar. Jag har följt motorcross hojars utveckling i motorerna och kört väldigt många så jag har många porttider nerskriven på de märken som gått bäst i både botten eller toppeffektmässigt.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
BOOST III:

Tack för att du förklarade olika höjder på spolkanaler.
Kallar du spolkanaler insugskanaler, eftersom insug med reedventiler har variabla och inte fasta porttider som kolvstyrda insug?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
BOOST III:

Tack för att du förklarade olika höjder på spolkanaler.
Kallar du spolkanaler insugskanaler, eftersom insug med reedventiler har variabla och inte fasta porttider som kolvstyrda insug?
Insugskanaler är nog fel namn de heter överströmskanaler eller spolkanaler samt Boostport som du säger. Insug är bara från reedkorg och ner till vevhus.