Säsongen 15/16?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Hur tror ni kommande säsong kan tänkas se ut? Snörik eller fattigt? Varmt eller kallt?
Försökt letat fram någon rapport om hur kommande vintern ska kunna se ut, men inte hittat något :)

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Lyssnar man på den äldre generationens "spådomar" så kommer det bli en väldigt snörik vinter då det (iallafall i norrbotten) knappt finns nå rönnbär på rönnen. Då det enligt den äldre generationen är så att om rönnen har mycket rönnbär så orkar den inte hålla uppe mycket snö=dåligt med snö, och sen tvärtom. Är väll mest troligt bara nått man har sagt för längesen som sedan följt med i tiden, men jag hoppas då verkligen att det stämmer :D! (Nån annan än jag som har hört detta förut?)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ja, det var faktiskt efter en blick på svärföräldrarnas rönn som tanken slog mig. På den var det rätt mycket rönnbär och då började jag fundera på om det kanske blir klent med snö. För övrigt i Hälsingland :)

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Mycket rönnbär = Kall vinter har jag hört i södra norrland och vise versa.
Verkar finns många varianter på det där med rönnbär vs vinter.

Fast ja brukar inte kräksnöa om det är -30. Så kanske följer tidigare påståendet.

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Jag har bara hört tvärt om vad gäller rönn. Mycket bär= kall vinte med mycket snö. Lite bär= mild vinter utan snö. Informationen kommer från äldre generationer. Mest gissningar antar jag. Sen sägs det även att vintern går i cykler på 3 år. 3 dåliga vintrar, och sedan 3 bra vintrar. Så då bör det bli en bra vinter i år, eftersom att det varit 3 vintrar på rad med mycket tö och regn. Men det kanske inte ligger så mycket i de påståendena heller. /Södra Dalarna.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Lyssnar man på den äldre generationens "spådomar" så kommer det bli en väldigt snörik vinter då det (iallafall i norrbotten) knappt finns nå rönnbär på rönnen. Då det enligt den äldre generationen är så att om rönnen har mycket rönnbär så orkar den inte hålla uppe mycket snö=dåligt med snö, och sen tvärtom. Är väll mest troligt bara nått man har sagt för längesen som sedan följt med i tiden, men jag hoppas då verkligen att det stämmer :D! (Nån annan än jag som har hört detta förut?)
Vill inte klampa in och sabba några förhoppningar, men sanningen måste fram. Det där med rönnbär... träden har mycket bär vartannat år :( så jag tvivlar på att det stämmer! sorry grabbar

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Överlag blir väl vintrarna lite mildare.
Det innebär ju oftast lite mer snö bara det håller sig på rätt sida om -0.

Jag säger som så, jag skulle bli förvånad om vi kör skoter i december längs kusten.