F-BOM goggles

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
De finns iaf att köpa nu, kostar ca 250 dollar. Fortfarande oklart om de passar i skoterhjälmar, har försökt få svar på detta från företaget men de svarar varken på mail eller på twitter. Känns sådär att lägga strax över 3000 om man inkluderar frakt och tull och så passar de inte.

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Ursäkta trippelposten... ville bara nämna att jag har skaffat ett par av dessa (1 veckas leverans från USA, 250 dollar + 40 dollar frakt + 500 spänn tull = ouch).

De är i princip lika stora som ett par 509 aviator, d v s inga problem att passa i en vanlig skoter/crosshjälm. Produkten fungerar precis som utlovat, den tar bort imman snabbt och effektivt.

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Låter intressant!
Under vilka förhållanden har du provat, varmt,kallt,yrande lössnö, "aktiv körning" med svettdrypande ansikte, mörker osv?

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Åkte i Vemdalen i helgen. Första dagen var det +1 och lite regn på låglandet, när vi kom högre upp blev det nån minusgrad och yrande snö. Hade inga problem alls med imman, regn och snö fick jag bara torka bort. Dag 2 hade vi ett par minusgrader och det yrde puder på sina håll, inga problem med imma då heller. Inte direkt svettdrypande ansikte vad jag minns (ingen körde fast) men nog var jag varm av och till. Dag 3 var det -14 grader. Fick tyvärr slut på batteri ganska tidigt (glömde ladda) men fram till dess fungerade det också bra.

Kan säga att jag var extra obetänksam hela helgen och gjorde inget aktivt för att undvika imma. Så det blev en slags stresstest. Enda jag saknar är ett par andra glas, allra helst gula (alla är slut i lager) och spegelglas (finns ej än) då originalglasen är klara/vita.

Har visserligen bara provat en helg, men baserat på det kan jag inte se att jag kommer använda några andra.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.616
98
48
Örnsköldsvik
Haha ja jo men det finns väl glasögon som immar mer eller mindre utan elektrisk hjälp? ;)

Frågan kanske skulle varit: Håller dom sig hyffsat imfri utan värme också eller är det nästan ett måste att ha batteri och värme på?

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Det finns två lägen på värmen. Det ena är always on (6-7 timmars värme totalt) det andra är on demand som ger 10 min värme (upp till 7 dagar... beroende på hur många gånger man slår på det).

Jag körde med on demand men jag var som sagt ganska obetänksam så det immade en del vilket gjorde att jag fick slå på värmen ofta. Så svaret är: det beror på!

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
[video]https://www.youtube.com/watch?v=x6qV3CMC6HQ[/video]

oh tjena fick du betala 790 dollar!! Hoppas de är bra. Blev väldigt sugen men att få betala 500 dollar extra känns lite sådär.

Last edited:

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
[video]https://www.youtube.com/watch?v=x6qV3CMC6HQ[/video]

oh tjena fick du betala 790 dollar!! Hoppas de är bra. Blev väldigt sugen men att få betala 500 dollar extra känns lite sådär.
500 spänn står det. dvs 250$ + 50$ + 500sek fick han betala.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
509 har ju också en fläkt som passar deras aviator och sinister. Kostar 800 från Sverige för den. Kan helt klart lägga en slant för att slippa imman. En grym dag kan ju bli förstörd med immiga och isiga brillor

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
509 har ju också en fläkt som passar deras aviator och sinister. Kostar 800 från Sverige för den. Kan helt klart lägga en slant för att slippa imman. En grym dag kan ju bli förstörd med immiga och isiga brillor
Det var de bästa jag läst efter denna jobbiga helg i arjeplog!! Hade imma i mina 509 brillor hela helgen!!

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Tyvärr kan jag meddela att 509 fläkten inte gör nån sommar i brillorna!
Jag o en kompis testade i fjol vintras och det blev i princip ingen skillnad för oss i alla fall,
detta var vid jobbig körning så att man svettas o flåsar ordentligt, kan tyvärr inte rekomendera dom.
Jo förresten! Lite sommar blev det för fläkten surrar som ett bi! Man hör även kompisens när man ska
stanna av och ha en lugn stund!

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jo jag har en sådan också å den åker i soptunnan. Helt värdelös är den.
Tror de blir sånna har uppvärmda googles för nu är jag less. Var ju pest å pina å köra tillbaka till mål på rideandseek. 99% blind å led körning... Fy fan

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Jo jag har en sådan också å den åker i soptunnan. Helt värdelös är den.
Tror de blir sånna har uppvärmda googles för nu är jag less. Var ju pest å pina å köra tillbaka till mål på rideandseek. 99% blind å led körning... Fy fan
jaså, bra med era svar. jo själv är man förkyld idag för man körde typ hela tävlingen utan googles!

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
arch vars beställde du ifrån? Ser dom är slutsåld på hemsidan men dom kanske finns å köpa hos någon återförsäljare lr dylikt. Måste få köpt nå sånna här googles å de är nu :D

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Beställde därifrån nu. Fick göra en custom order. Frakten vart 75$ men lyckades pruta ner glasögonen 20$. Så det blev lite dyrare än ditt. Men jag orkar ej vänta! :)

Hur lång tid tar det å ladda glasögonen? Tänkte om man kunde ha med sig ett batteripack å ladda dom medans man käkar nå lunch osv. Då kanske man får ut nån timma till ur dom.

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Den laddas via microUSB, följer med microUSB till USB men också en converter till vanligt vägguttag. Laddade genom datorn första gången och det tog över en timme iaf, men då är det gissningsvis ganska låg spänning i USB portarna på framsidan av chassit.. körde via väggen andra gången och då gick det lite snabbare. Kan inte vara mer precis än så tyvärr!

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det löser sig nog.

Hoppas man blir nöjd med dom bara. Sitter dom på bra på ansiktet? Sluter bra fastän det är skidgoogles? Dom har ju en tendens å inte vilja täta så bra när remmen ej sitter på en ledad bygel som t.ex 509 sinister har.