RMK 600 06 144" bra eller anus?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Som rubriken lyder så frågar jag åt en kompis som köpt en RMK 06 144"

Den har gått 750 mil och ser bra ut i skicket men hur bra är dem i motor o drivlina?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag hade själv en -06 600HO (förgasare) under fyra säsonger. Det är erkänt väldigt slitstarka motorer, finns många som gått väldigt långt.
Några tips från mina erfarenheter:
Kolla så att giljotinerna är rengjorda, går lätt och att membran och fjäder är hela.
Giljotinerna kan vara av aluminium och de kan gå av helt enkelt. Tror att många är utbytta till rostfria på garanti.
Kedjehusetlocket är av komposit och ska ha en förstärkningsplåt nedtill. Locket kan slå sig annars och oljan läcker ut.
Det kan bli en vankant på kedjesträckaren men den är bara att slipa ner.
Vid ungefär 1000 mil började min tjura med elbacken, detta berodde helt enkelt på dålig kompression och försvann efter kolvbyte.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
borde inte vara några motorproblem. jag hade en 05, men förgasare. men det är ju i grunden samma motor, den hade gått mellan 800 och 900 mil orörd, startade alltid direkt efter sommaren och var aldrig bekymmer med den. som jag förstod det av ÅF:n här i stan så fanns det inte rostfria giljotiner till 600:an, var bara till 800:an som vi fick till svar då vi köpte rostfria giljotiner till våran 800, men det är en 03:a.

annars är det nog inga större problem på 600:an, går dessutom hårt för att vara en 600:a, gick bättre än både 600 sdi och kanske inte så konstigt 600 e-tec

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
OK de låter som en bra maskin ,de är en Ho. Byta kolvar är redan på menyn men avgasgiljotinerna ska kollas upp om de är eller finns stål vers av dem.

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Hade själv en sådan, upplevdes något tungstyrd på led men klassisk Polaris hanterbarhet djupsnön. Dock en episod med en nötningsskada (värme?) på bränsleslangen vid cylindrarna.

Annars klarar den det mesta, inte jag eller min skoter i klippet, men en likadan.. https://youtu.be/CQTa5yS7gVY

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Jag glömde fråga om någon kört denna maskin med helsystem från SLP (singelpipa) för de sitter ett sådant på den och V-force reeds.
Gav slp några fördelar förutom viktbesparing?

Jag hittar inga svenska bromsningar på den vare sig org eller helsystem. USA bromsningar har för många glädjesiffror.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Visst är väl RMK 600 befriade från cykelpumparna (Luftfjädrade WE dämparna) till framdämpare som sitter på senare Dragons etc.? För annars kan ni slänga dom i en vak.