instämmer kawabond , den enda "glasmotor" jag haft och som jag kan beskylla för att vara spikningskänslig är en big bore f7a med alldeles för generöst squishmått och låg squishhastighet , den spikade varje längre fullgasrepa trots : låg komp, låg tändning , och lågt mottryck , grova (grövre) stingers ....
jag har läst en teknik artikel (skrivet i en svens skotertidning) att indy 400 spikade lätt std och den hadde ett groteskt squish mått , detta löstes genom att enbart plana toppen trots att kompen ökade ..
vad ryktet säger att någon/några kör med för mått ger jag inte mycket för ! i motor sport säger man knappast exakt vad man kommit fram till om man lagt ner stor möda pengar och tid för att seriöst optimera sin motor i bänk , inte bara planat toppen å kört med rövdynon och samtidigt ändrat kompen , jag vet även folk som sagt tvärt om vad dom gjort då dom lyckats hitta en "vinnande" justering ..
Kevin cameron är en teknik guru som som ofta dynotech jim låter komma till tals , så här säger han :
"And how about Kevin Cameron's opinion of the most ideal, highest power, highest turbulence producing squish clearance at .027" even on two-stroke roadrace bikes that endure minutes at WOT? Certainly controversial for those of us who are used to seeing .050-.060" squish clearance in sled engines modified for maximum power. Sure, there are lots of powerful engines winning races with .055” squish. But couldn't all of those engines make even more power with pistons .005" from kissing the heads, and squish band width and timing optimized on the dyno? From what I've seen here, yes!
http://www.dynotechresearch.com/blog/archives.asp?chosenMonth=8&chosenYear=2011