Vars måttar ni klämspalten för att få korrekt värde? Längst in mot cylindern eller där knäcken blir in mot förbränningsrummet/stiftet? För dom jag kikat på har lite snett lutande in mot cylinderväggen.
Tänkte jag skulle måtta lite på dom förbränningsrum jag har från rktek samt org axys topp och nu imorgon får jag mitt Steg2 kit från BMP till nya axys motorn.
Skulle vara intressant å jämföra lite.
Stenbra ide jag väntar med spänning.
Jag har några mått i skallen som jag kan skriva ner som en början.
Ett Rk-tek dropin till Rotax 800ho hade 1,6mm klämspalt (orörd) och ca 20mvs flamfart samt 13-1 i kompförhållande. De locket är då ett allroundlock om man kollar på flamfarten. Jag byggde dock om det till att passa watercross bättre så jag höjde flamfarten till ca 25mvs och satt klämmen till 1,4mm. Att jag satt klämmen till 1,4mm va mest pga enklast tekniskt sett och de är ett mellanting mellan tight och gles klämspalt.
Men jag vet Rk- tek även sätter tighta klämmar på vissa 800 motorer så även dem kör alla möjliga mått på klämmen förmodligen baserat på vilken typ av körning motorn ska utsättas för.
Ett slp lock från tikka till Rotax 800ho med lös förbränningsrum va satt till tight kläm 1,1mm och 13,5-1 kf flamfarten va satt till 27mvs . De locket behövde jag inte ändra för de va helt perfekt i watercross som har rel korta raker. Jag vet dock inte vilken som svarvat locket de kan ha varit Tikka eller slp alt någon annan trimmare. Där stämmer teorin om att tight kläm inte spikar så lätt för den spikade inte trots 13,5-1 och 98 okt.
Jag har även en hel handtagspåse men lösa förbränningsrum som TommyLjunggren i matfors gjort och han har sysslat med dragracing i många år och trimmat otaliga motorer även till "vanligt folk". När jag mäter upp både flamfarter och klämspalter från hans lock så har alla lock olika klämspalt allt från 1,1 till 1,8mm. De flesta lock vi köpte av han va mer crosslock eller dragrace så flamfartena låg inte under 27mvs de värsta låg på närmare 40mvs!! Jag satt in ett av hans 14-1 lock med rel bred squishyta och en flamfart på 35mvs i Kalles watercrossmotor 800ho och den blev enormt snabb ut ur böjar och start. Med så hög flamfart och kf så sänker man pikvartalet en hel del för sådana lock dippar mycket just efter varvtalspiken.
Även alla Rotax org lock som satt på alla 800 och 800ho samt även nyare r800 har fruktansvärt bred squishyta typ 65% av borret och ca 44 mvs i flamfart så rotax satsade allt på startsnabbhet. Summit vers låg även på rätt högt kompförhållande 13-1 för att ge bra effeklt på hög höjd men den blev spikkänsliga på havsnivå. De andra modellerna ligger på 12,4-1. Till dessa oldtimers gör trimlock med lägre flamfarter många hk på högre varvtal än 7700v.
Min gamla Thundercat 1000 ligger på ca 2mm kläm standard men är nu omsvarvad till 1,4mm med helt andra övriga mått.