Hastighetsmätare Polaris Indy GT Sport -90

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hej..

Min gt sport som jag har fungerar inte hastighetsmätaren på, den fungerade inte när jag köpte den men tänkte inte så på den nu. men så inför iår så tänkte jag fixa den, kan ju vara bra om trippen och milmätaren fungerar så att säga.

Men jag har haft isär vajern från både mätarhuset och klockan nere under sekundärn och skruvat på den om den skulle varit av nånstans men icke, monterade fast den i en borrfluga och mätaren rörde sig direkt vid påslag, så ej är det vajern.

Tog då isär klockan under sekundärn och fick se att den hade ett likadant stift som i vajern, kopplade ihop detta och gjorde om proceduren och mätaren hoppade till vid påslag, så ej var det klockan.

Så det blev till att hissa upp ena sidan och titta under, då går denna axel till växelhuset och i denna axel är det som en kanal som typ ett stift ska gå in i, jag tog bort locket till kedjehuset som jag antog denna axel går in i eftersom den går igenom mattan och får mattan att röra sig vid gaspådrag., för att när kedjan börjar rotera inne på kuggen så så ska mätaren röra sig eller?

Mvh Martin
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Driv axeln har en hylsa islagen i ändan som är mot"klockan", kan ju vara så att driv pinnen tom slirar i den?(finns ny å köpa & knacka in)
men har även varit med om att"klockan"snäckväxeln varit pajj i drevningen.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Tjäna.

Denna lilla pinne som man kan dra ut som sitter i snäckväxeln, är det den du menar, en smal pinne på drygt 60 m.m. är det den som det går och köpa eller själva bussningen som sitter inuti drivaxeln, för om jag stoppar in denna pinne i drivaxeln, så tar det stopp ganska snabbt, och den ska väl inte kunna snurras med hjälp av fingrarna när den väl är insatt, men det kan jag göra med min, Snurra den med handkraft, känns som att den är slut då,

Jag tror inte snäckväxeln är trasig nämligen för att jag petade in pinnen i den och snurrade på den med handkraft och då rörde sig vajern inuti höljet så snäckan fungerar enligt min felsökning.

Hoppas du förstår min lilla förklaring
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Japp, "bussningen" går att köpa(bytte den i en 90a-650 för väldigt länge sedan), borde vara felet som det verkar, kolla med polaris eller typ duells/skoterdelen mm.
BUSHING METAL SPEEDO 3280019
Den borde det vara du behöver.
(själva pinnen brukar gå av&biten av den sitter kvar inne i bussningen, väldigt svår att få ut utan att skada hålet som är fyrkantigt, så man brukar byta hela bussningen)
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Ja samma nr som du har fått fram. Har jag också fått fram. Men måste jag plocka ner drivaxeln för att få ut den. Eller har du någe tips.

Ska förbi polaris idag och se om de har en sån hemma och vad den kostar
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hejsan!

Va förbi polaris och beställde en ny bussning och får den på torsdag, men hur ska jag få ut den gamla, är det något specialverktyg eller måste jag tillverka ett eget, det går inte att borra in någon borr för att sen dra ut den med hjälp av borren. Har provat men utan resultat

Tog en bild!

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På en del skotrar sticker bussningen ut utanför drivaxeländen så man kan få grepp om den med en vass sidavbitare eller hovtång för att dra ut den. Annars kanske det fungerar att skruva i en plåtskruv/träskruv och dra i den.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Tog en plåtskruv ifrån jobbet men hålet i mitten var för stort den den skruven, så jag fick gänga en m7 gängtapp för att imorgon få köpa en m7 bult och skruva in i mitten hålet för att sen dra ut den, Men en fråga ang en skruv inne i tunneln,

Jag tog tyvärr ingen bild, men längst ut på drivaxeln närmast snäckväxeln fast i tunneln så sitter den en plast ring runt drivaxeln med en skruv i insex nyckel och tum, vad är detta för skruv, är det en låsning för nånting, det måste de vara, men är det är låsning till själva hylsan som sitter inne i axeln.

Iallafall, ska köpa en m7 bult imorgon och skruva in och försöka dra ut den, den vägen.

Det är inget jag bör tänka på?

Om ni tittar på bilden, är det den lilla hylsan som ska dras ut eller den stora hylsan, Jag tippar på den lilla hylsan
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ringen på drivaxeln är väl excenterlåsningen till lagret? Insexskruven kan ha olika storlek, och vara antingen tum eller mm, beroende på vilken underleverantör som har gjort lagret. SKF har t ex millimetermått på de där skruvarna även på lager med tumdimension.

M7-skruvar brukar det annars finnas gott om i Volvo 850 samt äldre franska bilar, om man har något sånt stående på gården att plocka delar av.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Fick tag i en m7 på volvo och skruvade in, men i h-vete vad den sitter denna lilla hylsa, jag får inte ut den, så mitt sista kort var att skruva in en sån där avdragare som gängar åt vänster för att ev dra ut den, det gick inte att dra ut den med bulten och koben, den sitter jävlat stumt. och eftersom jag använt avdragaren med fel gängor så är m7 gängorna paj tyvärr, men tittar man på den nya jag köpt så har den som en klack längst fram, och det är nog den ni menar att man kanske kan få tag i och dra ut den, men jag tror den har gått av, av någon anledning.

plus att det sitter splines på den nya vilket jag antar det sitter på den gamla. riktigt fina splines för den delen (Argh)
Ska försöka borra ut den imorgon.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har borrat ur dom när man bytt, lättast är ju om du har lös axel, men antar din sitter i skotern?
Bara borra försiktigt, när den nästan är ur holkad, så får du ut resterna av den lättare.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Jo det blir och borra ut den försiktigt.

Självklart lättast att ta ur drivaxeln, men jag måste ha ner hela boggin då, och det orkade jag fan inte, så det blir som du säger borra försiktigt.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hejsan allesammans, Jag får inte lös denna hylsa, så jag måste ner med boggin och få ut drivaxeln, något jag bör tänka på, sitter boggin bara i fyra stycken bultar, 2 bak och två fram?

Aja, Jag kommer att börja ta ner boggin imorgon kväll efter jobbet, Måste jag pallra upp den på något sätt för enklast jobba med den, Har pallrat upp så mycket som domkraften lyfter.

Hade,

Kan jagh få bort hela boggin i ett stycke eller måste de tas bort del för del?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Slaka mattspänningen innan du börjar ta ner boggin. Hela boggin kan tas ner i ett stycke. När jag gör sådana jobb brukar jag inte använda domkraft utan hänger upp dragkroken i en motorlyft eller ett rep till något lämpligt i taket.
Tänk på att det kan rinna ut bensin när du lutar skotern kraftigt framåt, så det är lämpligt att ha ganska tomt i tanken samt stänga bränslekranen om det finns en sådan.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Jag har slakat mattspänningen, hur mycket ska jag slaka?

Soppakran har jag som jag kan stänga av så den stänger jag av. Jag har en takbjälk modell kraftig som jag kan hänga upp skoterns bakända i.

Jag kan försöka få ut de som finns kvar i tanken.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Tja igen. Long time. Jaja de blev inget med den nya hylsan. Så ska ta ner allt. Har lossat boggin dock ej borttaget. Den hänger ner.

Har hängt upp skotern i en travers i taket.
Har lossat allt vad som går att lossa. Tagit bort alla drev i växelhuset. Även låsringar. Ja alla bultar runt växelhuset och skruvat lös bromsoket. De går att rucka fram o tillbaka hela huset men det går inte att få loss den ifrån skotern de är ju två axlar. En från drivnigen och bromsen.

Nå tips..

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk