Värmeväxlare nytro

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Jag började riva lite i Nytron inför kommande säsong och upptäckte att jag har en liten läcka i kylaren/värmeväxlaren längst fram i tunneln. Det verkar vara en spricka i en av svetfogarna för dubbskydden.

Hur mycket måste man riva för att få ur den? Den verkar sitta popnitad och ev skruvad. Kan man få ur den utan att ta ur drivaxeln? Iofs går den ganska lätt att ta ur men det är lite bökigt att få ihop den igen då det brukar jävlas att få ihop kedjehuset och backen.

Jag ska även ur med alla dämparna och skicka dem på renovering och en länkarm måste svetsas. Jag har rivit bort nästan all plast och det verkar som att hela buren som framvagnen sitter fast i borde gå lätt att få bort med hela framvagnen kvar eller tänker jag fel? Måste skaffa en ny domkraft för den jag har verkar har gett upp...

Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Oj...har läst på nätet och det här verkar kunna ta lite tid... tydligen är skotern byggd runt den här kylaren. Jag har beställt en beggad som förhoppningsvis är hel så det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja skruva, svära, borra, svära lite till, torka blod och svett m.m m.m

En sak som jag har börjat fundera över... Hur är Nytro MTX konstruerade för att kunna ta högre kammar på mattan än runt 50 mm? Har inte de den främre kylaren? Jag vet att de har en kylare på längden inuti tunneln men jag har fattat det som att den är en kylare utöver den där framme men det kanske inte var så. Just det här verkar det inte finnas en enda bild på på nätet.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Mtx en har mindre drivhjul , därför kan man ha högre kammar på mattan , och du kan ta av hela sub framen och lämna framvagnen kvar på den

Oj...har läst på nätet och det här verkar kunna ta lite tid... tydligen är skotern byggd runt den här kylaren. Jag har beställt en beggad som förhoppningsvis är hel så det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja skruva, svära, borra, svära lite till, torka blod och svett m.m m.m

En sak som jag har börjat fundera över... Hur är Nytro MTX konstruerade för att kunna ta högre kammar på mattan än runt 50 mm? Har inte de den främre kylaren? Jag vet att de har en kylare på längden inuti tunneln men jag har fattat det som att den är en kylare utöver den där framme men det kanske inte var så. Just det här verkar det inte finnas en enda bild på på nätet.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
OK, då förstår jag. Det sitter mindre hjul på min också, därav att dubbskydden fortfarande sitter kvar.

Började skruva isär lite igår kväll. Det här lär kunna ta tid känner jag men det är på gång i allafall. Jag får se hur jag gör om jag byter kylaren eller får den svetsad på plats. Jag har inte hittat själva läckaget ännu men det verkar komma från insidan av ena dubbskyddet.

Jag måste dock säga att den är ganska lättskruvad och logiskt ihopmonterad. Det verkar som att någon har tänkt till när de konstruerade den.

Det verkar som att om jag måste ur med kylaren så måste jag bort med värmeplåten under flexrören. Går avgaspackningen återanvända tro mellan motorn och flexrören? Eller är det lättare att lossa motorn och vinkla fram den en aning (och låta flexrören vara kvar på motorn) så man kommer åt popnitarna?

Jag behöver köpa en massa plastnitar (de som halva skotern är ihopsatt med) och några plastbitar/glidklackar på ovansidan av boggien för ena sidan var i princip helt borta och den andra sidan var det inte mycket kvar av.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Jag kanske slipper byta kylare ändå. Nu när jag har rivit en massa omkrin kylaren så ser jag att kylvätska verkar ha kommit från en högre punkt så jag byggde ihop ett lite trycktestkit för att se var det eventuellt kan läcka.

Har Yamaha haft problem med sina lock? Hade en Polaris 4-hjuling som öppnade för tidigt vilket gav ungefär samma symptom. Dvs en läcka som inte går att hitta....

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
Igår fick jag äntligen en liten lucka och motivation att felsöka kylsystemet. Jag provtryckte en sak i taget i den mån det gick och hittade en liiiten spricka på värmeväxlaren runt en svets till dubbskyddet. Ska försöka få någon att svetsa det istället för att byta den för det verkar lite smått jobbigt faktiskt. Så om någon behöver en kylare så har jag en över.