När man har varit med många år så ser man hur trenderna avlöser varandra. För ungefär 10-12 år sedan var det ledracer som gällde, där sopade AC F7 banan med konkurrenterna ett antal år i sträck. Åren innan dess var det tunga tripplar och sk lakeracers, före det var det familjeskotrar typ Widetrak och innan dess förstås Lynx 59 som såldes mest - i princip fram till dess att effektbegränsningen släpptes och de stora tunga tripplarna typ Mach1/Z, Polaris Ultra/Storm och AC Wildcat/Thundercat samt förstås Yamahas Vmax4 och sedermera SRX.
Kring 2002-2003 började de halvlånga crossoverskotrarna ta över, typ switchback - intressant nog hade Skidoo lanserat konceptet redan på åttiotalet med den hejdlöst fula Stratos, som tex hade ett DPM-system för automatisk bestyckning efter lufttryck/höjd. Det var väl först med Summit i mitten av 1990-talet som det blev lite fart på försäljningen och när AC och Polaris hängde på blev det ett nytt segment, Yamaha kastade in Mountain Max, BRP hade sina varianter och kampen var igång. Detta segment växte snabbt och kring 2004 såldes det massor av skotrar med mattlängder på 365-388cm och höga kammar. Polaris hade utöver detta en till linje; RMK, som var ännu mer specialiserad för just lössnöåkning. Detta blev en trend och specialiseringen ökade hos alla märken utom hos Yamaha och Lynx, vars modeller alltid varit mer crossover. Priset man betalade var exempelvis att chassi och boggi lättades, många gånger så det inte höll ens för normal användning...
Men "värst" är ett begrepp som alltid sålt, oavsett segment, och vi kan vara säkra på att det kommer att komma nya trender inom skoteråkningen - inte minst pga att friåkningen i den form vi ser idag sannolikt kommer att begränsas - i vissa områden mer än andra. Satsningar på skoterledsystem såsom i Vemdalen blir sannolikt allt vanligare och det betyder att ledkapabla skotrar kommer att komma igen. Folk efterfrågar boende, bränsle, service, stugor etc och skoterturismen har stor potential att öka.
Sedan är det - och har alltid varit - stor skillnad om man är 13 år eller om man är 50 när det gäller vilken typ av körning man ägnar sig åt. Alla har vi varit yngre och även om jag själv tillsammans med kompisarna utmanade hällarna på hemmaberget med encylindriga sextiotalsmaskiner så skulle jag aldrig drömma om att köra där idag. Nuförtiden blir det mer blandad touring med lek i drivor och backar men sällan liggandes på sidan i täta granskogsbranter - inte minst för att man vet att det också finns en skogsägare som faktiskt blir ekonomiskt drabbad av skador osv.
Ledavgifter osv saknar betydelse för alla som har vett i huvudet. Några hundringar spelar ingen roll när folk kan lägga 3000 spänn på en "slutburk" som låter helvete och ger 5 hk LÄGRE effekt...