Varför detta förakt mot ledåkning?

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Ja, precis som det står i rubriken. Att trenden pekar i knivskarp riktining mot lössnö vittnas om både i forumsdiskussioner och försäljningsstatistik. Och visst, jag håller med om att rejält med nyfallen pudersnö är det bästa :)

Men förstår ändå inte detta förakt mot ledåkning. En ordentligt preparerad led, med rätt dosering i kurvorna och gärna höjdskillnader är ju så skoj att mungiporna nära nog snuddar vid öronen. Väl så roligt som roadracing på bana eller vad man nu vill jämföra med för andra motorsporter.
Men skoteråkarna...ja dom tycker verkligen att det suger.

Är det verkligen så tråkigt? Eller är det bristen på underhållna leder som gör att folk tappat sugen? Ledavgifterna?

I väntan på snö vorde det intressant att höra andras åsikter! :)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Om jag ska se körningen på leden som underhållande så kommer kollegerna inom ledskötningen skjuta efter mig.
Visst är det roligt att mata en bred och kurvig led över höjder osv, men eländet som blir efter varje kurva där man måste ta ner farten blir ju för stort då högertummen bara har två lägen..

Jag är alltså inget undantag. Nej, leden är ett nödvändigt ont som ska ta mig mellan dom områden där jag ska köra, till macken, till stugan osv.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
När man har varit med många år så ser man hur trenderna avlöser varandra. För ungefär 10-12 år sedan var det ledracer som gällde, där sopade AC F7 banan med konkurrenterna ett antal år i sträck. Åren innan dess var det tunga tripplar och sk lakeracers, före det var det familjeskotrar typ Widetrak och innan dess förstås Lynx 59 som såldes mest - i princip fram till dess att effektbegränsningen släpptes och de stora tunga tripplarna typ Mach1/Z, Polaris Ultra/Storm och AC Wildcat/Thundercat samt förstås Yamahas Vmax4 och sedermera SRX.

Kring 2002-2003 började de halvlånga crossoverskotrarna ta över, typ switchback - intressant nog hade Skidoo lanserat konceptet redan på åttiotalet med den hejdlöst fula Stratos, som tex hade ett DPM-system för automatisk bestyckning efter lufttryck/höjd. Det var väl först med Summit i mitten av 1990-talet som det blev lite fart på försäljningen och när AC och Polaris hängde på blev det ett nytt segment, Yamaha kastade in Mountain Max, BRP hade sina varianter och kampen var igång. Detta segment växte snabbt och kring 2004 såldes det massor av skotrar med mattlängder på 365-388cm och höga kammar. Polaris hade utöver detta en till linje; RMK, som var ännu mer specialiserad för just lössnöåkning. Detta blev en trend och specialiseringen ökade hos alla märken utom hos Yamaha och Lynx, vars modeller alltid varit mer crossover. Priset man betalade var exempelvis att chassi och boggi lättades, många gånger så det inte höll ens för normal användning...
Men "värst" är ett begrepp som alltid sålt, oavsett segment, och vi kan vara säkra på att det kommer att komma nya trender inom skoteråkningen - inte minst pga att friåkningen i den form vi ser idag sannolikt kommer att begränsas - i vissa områden mer än andra. Satsningar på skoterledsystem såsom i Vemdalen blir sannolikt allt vanligare och det betyder att ledkapabla skotrar kommer att komma igen. Folk efterfrågar boende, bränsle, service, stugor etc och skoterturismen har stor potential att öka.

Sedan är det - och har alltid varit - stor skillnad om man är 13 år eller om man är 50 när det gäller vilken typ av körning man ägnar sig åt. Alla har vi varit yngre och även om jag själv tillsammans med kompisarna utmanade hällarna på hemmaberget med encylindriga sextiotalsmaskiner så skulle jag aldrig drömma om att köra där idag. Nuförtiden blir det mer blandad touring med lek i drivor och backar men sällan liggandes på sidan i täta granskogsbranter - inte minst för att man vet att det också finns en skogsägare som faktiskt blir ekonomiskt drabbad av skador osv.

Ledavgifter osv saknar betydelse för alla som har vett i huvudet. Några hundringar spelar ingen roll när folk kan lägga 3000 spänn på en "slutburk" som låter helvete och ger 5 hk LÄGRE effekt... :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om jag ska se körningen på leden som underhållande så kommer kollegerna inom ledskötningen skjuta efter mig.
Visst är det roligt att mata en bred och kurvig led över höjder osv, men eländet som blir efter varje kurva där man måste ta ner farten blir ju för stort då högertummen bara har två lägen..

Jag är alltså inget undantag. Nej, leden är ett nödvändigt ont som ska ta mig mellan dom områden där jag ska köra, till macken, till stugan osv.

Ledkörning med rätt skoter är mycket skoj, mjuk vägvinnande körning ger mer och är roligare än ryckig gas-broms... Det är nog så att du har en olämplig skoter för ändamålet.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Ledkörning med rätt skoter är mycket skoj, mjuk vägvinnande körning ger mer och är roligare än ryckig gas-broms... Det är nog så att du har en olämplig skoter för ändamålet.
Självklart har jag det, men även när jag kör med sambons korta Lynx så upplever jag att för att få nån typ av relativ underhållning av det så körs det sönder. Oavsett skoter.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag kör en hel del led, både som transport och som familjekörning. Jag föraktar det absolut inte, jag kan till och med tycka att det är riktigt kul, men riktigt lika kul som lössnö blir det sällan. Därmed vill jag inte satsa fullt ut på en renodlad lössnömaskin, och inte heller på en ledracer. Jag får således nöja mig med en maskin som inte blir optimal för nån av körningarna :)
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
"Förakt" vet jag inte om jag känner, dock tycker jag inte att det är så utmanande och därmed inte speciellt roligt.

Visst, det kan vara roligt att åka en stund på en riktigt bra led (speciellt på en maskin som är till för det) men i längden intresserar det mig inte. Ledavgifter spelar inte in alls för mig, jag löser alltid ledkort även fast jag bara nyttjar leden någon mil för att komma förbi regleringsområden. Det är ju någon (oftast ideellt) som fixat den där sträckningen jag använder.

Det som gör att jag tycker det är roligt med friåkning är just utmaningen, att hela tiden pusha mig och från det få adrenalinkickar. Jag älskar naturen i fjällen, är gammal crossåkare och snowboardåkare och friåkning på snöskoter kombinerar allt detta och känslorna kopplade till det.

Ledåkare, freestyle, friåkning, arbetsmaskiner och rena transportfordon. För mig är det som helt olika saker/sporter. Precis som att det inom MC eller bil finns en uppsjö olika discipliner. Man kanske uppskattar dem alla, men enbart en eller två som man är intresserad av att utöva själv.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Jag kör rätt mycket led och tycker att det är riktigt kul.
Anledningen till att många ogillar ledåkning numer tror jag beror mest på att man köpt en skoter som inte är byggt för det. Ungefär som att det skulle vara måttligt underhållande att skråköra i en bäckravin med en rs viking..

Sen är det såklart så att det blir en mycket större variation vid friåkning än vid ledåkning. T.ex. så har jag säkert kört lederna som går runtomrking vid min stuga tusen gånger och kan alla kurvor och knölar medans jag bara behöver svänga av leder några hundra meter fför att hitta ställen där jag aldrig kört förut tidigare
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Tror hjälmkameran och chris burandt har påverkat en hel del också. Jag gillar inte fart nämnvärt. Jag gillar adrenalinkicken man får när man tar sig upp!

Skoteråkningen blir mer ett äventyr och resmålet helt ointressant!

Vi är ett gäng om ca 10-15 kompisar som friåker i arjeplogsfjällen, arvidsjaur samt kronogård. Vi är inga ungdomar men heller inte gamla 35-45 år.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.875
112
63
Skellefteå
Om jag skulle föredra skogsbök på skrå med med öppna spjäll så skulle jag nog tycka att en skoter inte är rätt fordon för den typen av körning. Känns som om en Crosshoj med timbersled kit är grejen för den typen av körning. Tycker det ser så awkward även när stjärnorna kör. Men jag är gammal...och för att hålla mig till topic verkligen gillar ledkörning, nypistad som sönderkörd.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Föraktar inte ledåkningen. Men det krävs rätt maskin för att det ska bli roligt.

Blir såklart aldrig lika roligt eller jämförbart med en riktigt bra dag i djupsnön. Men det är ju tyvär inte djupsnö/oskuldssnö varje dag.

Åker heldre led, än att fara omkring och åka "ospårat" på skarsnön i skogen som många verkar roa sig med.

Finner man ingen utmaning på leden, och föredrar djupsnö.

Leta reda på närmsta crossåkare, och far ut och kör en dag ledsmisk i högre tempo, med "din" 154"are eller vad det nu kam vara.

Kör sönder mycket leder med mina korta (och långa) maskiner, så för att kompensera hakar jag på ledsladden på bearcaten då familjen åker ut och grillar
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Gillar faktiskt ledåkning men det blir tråkigt när många har tics i tummen och skapar gupp på gupp på gupp på gupp på gupp.....oftast är det också som människorna som inte betalar avgiften till lokala skoterföreningen. (Generellt sett)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Gillar faktiskt ledåkning men det blir tråkigt när många har tics i tummen och skapar gupp på gupp på gupp på gupp på gupp.....oftast är det också som människorna som inte betalar avgiften till lokala skoterföreningen. (Generellt sett)
Tror faktiskt det inte spelar någon roll hurvida man har tics eller inte, förr eller senare blir det gropigt. Och för varje lite grop som blir så blir den störra och större för varje som passerar.
Snö är helt enkelt för dåligt "bärmaterial" för att klara av nå vidare mkt belastning. Jag menar, grusvägar blir ju rätt guppiga och det är väl ganska få som duttar på gasen i bilen? Än fast många har extremt svårt att hålla en jämn hastighet i bilen. Framförallt på E4an av någon outgrundlig anledning.

Jag har en RMK, ledkörning med den är... ja det går med man får ju jobba ihjäl sig för det lilla.
Ifjol hade vi en riktig skit vinter och jag slog styret krokigt. Då lånade jag en gammal REV 800 -03. Med original lågt styre och allt. Original skitor t.o.m. Det var stenhårt ute.
Jäklar vad kul det var att köra led helt plötsligt! Det var som att köra strykjärn, man vek runt kurvorna som ingenting.

Vad jag menar? Ledkörning är kul, och oundvikligt vid kusten, då som K-len säger alternativen ofta är ledkörning eller puttra runt på skare, men det gäller att ha en maskin som funkar till det. Visst är det kul på RMKn också. Men till största del är det bara jobbigt... På ett dåligt sätt.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.875
112
63
Skellefteå
Håller med Monno ang att gupp bildas efter lederna, nästan per automatik, och inte beror på ryckig körning med höga kammar, ngt som farbror Bengt med sin gamla femnia gärna hävdar.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Bästa sättet jag kan beskriva led körning för min del är att det är trevligt medans lösnö är roligt. En vinter dag med bra väder och med bra leder och när jag kör själv eller det är för lite snö för riktig lössnö åkning så kan jag köra led och bara ta det lugnt och njuta. Men med det sagt så föredrar jag friåkningen då jag gillar att utmana mig själv för att bli bättre och jag gillar att se platser som jag inte ens visste fanns. Med det sagt få hatar jag verkligen kalfjäll med dåliga leder som saknar sevärdheter
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
På 80-90 talet så var det korta busmaskiner som orsakade guppen. Nu är det långa maskiner..

det är inte hur! man kör. Det är att! man kör som gör leden dålig.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Nog finns det ett förakt mot ledkörning. Konstigt då många Summitar och RMK lever större delen av sitt liv på just leder. Hälften av alla mountain maskiner är totalt onödiga då en Touring hade dugt eller vart bättre på leden. Men men så pass fritt är vårt land att man faktiskt kan välja sin skoter. Än
 

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Jag tycker man tappar lite av känslan med att åka på led nu för tiden. Det är oftast som att åka på en plogad väg leden är minst 6m bred och ibland slät som ett sals golv, man kan ju jämföra med att åka på E4an lr åka en liten smal krokig väg. Vill du ha roligt på E4an räcker det inte med att ligga i 200km/h Den smala krokiga räcker det ju med 70km/h.

Jag skulle vilja att man minskar ned lederna lite på bredden typ till 3m då blir dom dessutom enklare att hålla efter och dom ger lite mer känlsa i åkningen. Lite kurvigare kan oxå vara behövligt ibland.

/ John