Dags att byta märke!

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag är nöjd med min Fr 154" -2015 . Riktigt grym maskin, och snart blir det V-kitt på min så blir väll ännu trevligare.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Kanske för att han ska köpa nytt? Arctics övertag blir ju tydligast efter att garantin löpt ut...
Nytt? Är väl en 2015 som han siktar på...

Du får gärna utveckla hur du menar med att "Arctics övertag blir ju tydligast efter att garantin löpt ut..."
Är själv sugen på en Hardcore till nästa säsong, byter i så fall från Polaris PRO RMK.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Nytt? Är väl en 2015 som han siktar på...

Du får gärna utveckla hur du menar med att "Arctics övertag blir ju tydligast efter att garantin löpt ut..."
Är själv sugen på en Hardcore till nästa säsong, byter i så fall från Polaris PRO RMK.

Gissar hör men att dem har den "bästa" motorn pålitligaste. När garantin har gått ut så behöver man inte vara orolig att den ska skära och kosta mycket pengar.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Gissar hör men att dem har den "bästa" motorn pålitligaste. När garantin har gått ut så behöver man inte vara orolig att den ska skära och kosta mycket pengar.
Aha, det resonemanget känns rimligt. Hade gärna velat haft det så då motorn totalrasade på min 11:as PRO RMK...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag förstår resonemanget med motsätter mig att Arctic skulle ha bäst hållbarhet i motorerna.
BRP säljer mer än 5ggr fler maskiner än Arctic här i Sverige, så om det skulle vara så att man hör talas om fler etec800 som havererar (vilket jag inte tror att man gör) så måste det ställas i relation till sålda maskiner också.

Rotax verkar dock leva med ett grundmurat dåligt rykte efter sin HO och Powertec under 2000-talets första tio år.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är nog sant att Etec 800 har kommit tillrätta med många problem, dock hade vi ju kolvbyteshistorien nyligen som säkert bidrar till att ryktet lever kvar.

Sedan finns problematiken med att en remsprängning inte alltid är snäll mot vevaxeln och en motor med många remsprängningar på sitt samvete skulle jag då undvika i alla fall om jag ville ha driftsäkerhet över tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Hjulboggie: Nu vet jag inte om vi tänker på olika saker, men "kolvproblemen" var väl inte direkt nyligen? Det var väl 2 första årsmodellerna som BRP fick byta kolvar på?
Och då A-C väl rekommenderar kolvbyte vid 500mil (?) så är det ju inte idrekt någon markant skillnad egentligen. Mer än att BRP bjöd på kolvbytet...

Med reservation att jag har fel eller att vi tänker på olika saker?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vi tänker på samma sak, jag menar som jag skrev att det kanske var därför ryktet lever kvar...

Alla tvåtaktare sliter på kolvarna och rekommendation att byta kolvar vid 500 mil är nog klokt i största allmänhet. Men byta vevaxlar är en annan sak. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Jo men i princip körde väl alla till nästan 500mil innan dom lämnade in sina BRP maskiner? Att man sen bjöd på bytet är ju kudos till BRP.
Med det sagt är väl A-C bland dom bättre att ta på sig "recalls". =)

Spränger remmar gör nog alla som pressar sina mountainmaskiner hårt. Så alla får nog krokiga vevar förr eller senare. =)
A-C har ju inte varit 100% skonad från remproblem heller så. Dom erkände det ju dock och skickade ut en ny variator.
BRP låtsades som ingenting och monterade på ett supervariatorskydd som skulle kyla och hjälpa ett problem som inte fanns? ;)
Polaris har sina begravna hundar dom också.

Slutsatsen är väl att man är lurad hur man än gör. Köper man en skoter få man fortfarande ge sig fan på att skruva själv.
Om man inte vill vänta månader på minsta grej typ.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Alla märken och modeller har väl lite olika historier vad gäller svaga och starka punkter, precis som du säger så agerar återförsäljare, generalagenter och tillverkare också olika när det gäller fel och defekter. Men nog står det klart att SkiDoo-s remproblem är högst reellt och har inte med förarna att göra - i så fall hade problemet varit lika vanligt på alla andra mountainmaskiner som körs på samma sätt och det är det definitivt inte.

Jag är böjd att tro att det ffa handlar om ojämnhet i produktionen och i monteringen kombinerat med fel utväxling (och TRA-variatorn kanske) - inte minst eftersom vissa exemplar har problemet och andra inte.
 

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
Ja hörreni, det här var inte enkelt. Känner mig fortfarande otroligt velig och för att lägga till lite extra har jag börjat fundera på vilken längd jag egentligen behöver.. Runt 154" eller runt 146". Läser runt lite på olika forum och ser att de flesta som köper 146" till slut känner att dom skulle köpt längre, men jag är inte riktigt säker på att behovet finns för mig.

Menmen, ska ju först klura ut om det är arctic, ski-doo eller lynx jag vill köpa :eek:h:
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
När allt annat skiter sig kan du ju alltid tänka som så. En skoter köper du med hjärtat, för att det är roligt. Inget du köper för att vara förnuftig.
Helt enkelt, köp den du tycker är snyggast/häftigast om inget annat kan få dig att bestämma dig. =)

Vad gäller längd tror jag nästan att så länge du inte kör 90% led är 150"+ det som gäller. De flesta 140"ish verkar ha en tendens att bli lite väl mycket rulle åka av om man klättrar och har sig.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Sv: Re: Dags att byta märke!

Rekommendationen är visst densamma, skillnaden ligger i att rotaxmotorn går sönder om du inte följer rekommendationen medan Suzukis dito funkar 500 mil till. Lätt överdrivet såklart, men skillnaden i driftsäkerhet finns där och bör vägas mot förbrukning/utsläpp etc.

Finns alltid ett vågspel i att åka 800 tvåtakt utan garanti, men vissa märken kräver starkare nerver än andra.
 

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
Får tacka så mycket för all hjälp.

Landade till slut på en freeride 146" -15 med blyga 130 mil på mätaren.

Har kollat alla klipp på youtube som innehåller de skotrar jag varit sugen på och bestämde mig då för ski-doo, sen gällande längden så stod det ju mellan 146" och 154" och då fick jag helt enkelt ta det första som dök upp i rätt prisklass.