Yamaha v-Max 600 sx -96

Skoterbosse

Ny medlem
1 dec 2015
4
0
1
Bollnäs
Är det någonting att ha?
Har fått höra lite att 90-tals modellerna av Yamaha är lite halv taskiga?
Stämmer det eller är det bara Bullshit som jag fått höra?

Finns det nå svagheter å fördelar med dom? Något speciellt som brukar bli slut efter ett x antal mil? Eller något annat man ska vara vaksam över? :)

Tack på förhand!
//William
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
600 SX kom väl inte förrän 1997...?
90-tals Yamaha har ingen sämre kvalitet än något annat årtionde, de är fantastiska ledmaskiner men en 600 SX använder du inte för att köra ospårat i en kraftledningsgata direkt.
97:an har en 2-cylindrig motor som i princip går i evigheter.
Skrammelljud från primärvariator är standard.
Kolla hur mycket smällar trailingarmarna har fått, nya finns för inte så stor peng.
Kolla boggien efter sprickor.

Hittar du inga större fel på skotern så har du en trevlig maskin som går som en go-cart på leden.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Håll ett öga på småläckage av glykol och olja, om det är blött nånstans under motorn så kolla vad som läcker och varifrån läckan kommer.
Glapp i styrleder, framför allt de yttersta som sitter oskyddat till, är vanligt. Likaså oljud från boggihjullager. Om originalmattan sitter kvar är den nog ganska sprucken och dålig vid det här laget.
Undrar om inte den där motorn har remdriven vattenpump (via en väl dold rem som man inte har en aning om innan man har hört talas om den) , den remmen bör man hålla ett öga på och byta innan den havererar av sig själv.
Om det inte har bytts glykol på länge, så gör det ganska omgående. Passa gärna på och gör det någon dag då det är nollgradigt, och kör några timmar med bara vatten i kylsystemet för att skölja ur det innan du fyller i den nya glykolblandningen. Är det mycket lortigt kanske det behövs flera vattenbyten innan sköljvattnet håller sig rent.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
600 SX kom väl inte förrän 1997...?
90-tals Yamaha har ingen sämre kvalitet än något annat årtionde, de är fantastiska ledmaskiner men en 600 SX använder du inte för att köra ospårat i en kraftledningsgata direkt.
97:an har en 2-cylindrig motor som i princip går i evigheter.
Skrammelljud från primärvariator är standard.
Kolla hur mycket smällar trailingarmarna har fått, nya finns för inte så stor peng.
Kolla boggien efter sprickor.

Hittar du inga större fel på skotern så har du en trevlig maskin som går som en go-cart på leden.
-96an har gamla chassiet med termosarna och inga länkarmar.
V-max sx fick ny boggien det året, skillnaden mot gamla var att denna har fjädringsväg, den gamla satt där mest för att ha något att montera mattan runt.
Fjädringen är faktiskt inte så tokig jämfört med jämngamla skotrar av andra märken, men går man upp till -98 hade helt plötsligt trenden svängt helt från att alla skotrar oavsett motorstorlek skulle gå så fort som möjligt på sjön, till att alla skulle ha så bra fjädring som möjligt...

Hursomhelst en driftsäker maskin med få typfel, det enda jag kan komma på såhär på rak arm är det tvärgående röret som löper mellan stötdämparna fram, är skotern riktigt styggkörd så kan det spricka där så hela framvagnen knäar.
Av någon anledning spricker det ofta under pipan där det är svårt att se dessutom, vilket gör att det hinner spricka extra långt innan man uppdagar det.
 

Skoterbosse

Ny medlem
1 dec 2015
4
0
1
Bollnäs
Så alltså så kan man inte leka så mycket med den? Å vad öre som gör den dålig att leka i pudersnö till exempel?
Får tacka för en sån bra respons! Å en massa bra fakta! Lite klokare har man ju blivit nu iallafall!
//William
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Den är hur rolig som helst på led och utanför led om det finns en fast botten i snön.
Att den inte går så bra i djup lössnö är för att den är en kort sportskoter. Den har 307cm lång matta och inte världens högsta kammar, tror att det var 22mm original. Precis som det ska vara på en snabb sportmaskin.
Det är inga problem att få den bättre i lössnö. Byt stålskidorna mot bättre skidor i plast, förlänh/byt boggie och på med längre matta med högre kammar. Då blir den garanterat bättre i lössnö men fortfarande inget lössnömonster.
Men det är en jättebra skoter. Men om den bra för dig beror vad du huvudsakligen ska använda den till.