Självklart, my bad! Jag måste ha hört fel eller fått det luddigt förklarat för mig, troligen det förstnämnda.Nu håller vi på att halka iväg här, men vi får väl se det som en motorlektion...
Komphöjd, för de som inte vet:
Måttet från överkant av kolvtoppen ner till centrum på kolvbulten.
Slaglängd, längden som kolven rör sig mellan övre och nedre dödpunkt/vändpunkt.
Minskad slaglängd ger minskad cylindervolym.
2008-2015 års vevstake är enligt tidigare bild 120,5mm cc
2016 års vevstake är 118,4mm, alltså 2,1mm kortare.
Monterar man en sådan stake (118,4)tillsammans med befintlig vevaxel och kolvar så vänder kolven 2,1mm längre ner i cylindern jämfört med en 120,5mm stake. Både i övre och nedre dödpunkt.
Man får då en betydligt lägre kompression, detsamma som om man skulle montera en 2,1mm tjockare topplockspackning.
Skulle slaglängden på vevaxeln ökats med 2,1mm på radien så skulle kolven vända på "rätt" ställe
Men den skulle samtidigt vända längre ner med ökad slagvolym som resultat.
Ändrar man på komphöjden på kolven så att kolvbulten hamnar 2,1mm längre från kolvtoppen behåller man både samma kompression och slagvolym.
Annars så har iaf Hurricane fått testat med nya stakar borta i us of a, och det funkade fint tydligen, läste dereas inlägg på ty4stroke. De hade kört väl över 300hk med nya stakar och pinnbultar, utan problem.
Mcxpress hade inte fått de nya stakarna i måndags. Men de har i alla fall en maskin på plats, samt en lös motor som borde vara på ingående för att köra tester på.