Skoter för lössnö lek max 100k

Bossebus

Medlem
29 dec 2013
8
0
1
göteborg
Hej! jag behöver lite tips på vad jag ska titta på, jag är för det första en ganska stor pjäs, 2 meter lång och runt 120 pannor, men tänkte väl att det ska väl även för mig vara möjligt att ha en vettig skoter.
Jag kan verkligen ingenting om skotrar, och alla säger olika vilket gör det helt omöjligt för mig att välja rätt känns det som, ena hatar arctic och säger att ski-doo är det enda bra och ja ni fattar, detta handlar om alla märken.

Vad bör jag titta på, kommer till 90% köra uppe i Jorm och då utanför lederna, jag är ingen expert och vill på någotvis ha en rätt kort men inte för kort då alla mina polare kör 155" el uppåt.

Kom med tips
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Är du mer eller mindre nybörjare och ska köra mest uppe i Jorm och dina polarie har maskiner på 155" och uppåt så kommer du inte vara så "populär" om du skaffar en kortare och bara kommer att sitta fast.

Om man tänker på att du har närmast till en Polaris handlare så faller valet mot polaris rätt stort.. rätt smidigt att bara behöva åka 4mil istället för 16mil för att hämta delar eller få hjälp med något. Sen att det är kanonservice är inte direkt en nackdel heller.
Så en scandinavian beast som första val annars någon pro rmk 155".
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Är du mer eller mindre nybörjare och ska köra mest uppe i Jorm och dina polarie har maskiner på 155" och uppåt så kommer du inte vara så "populär" om du skaffar en kortare och bara kommer att sitta fast.

Om man tänker på att du har närmast till en Polaris handlare så faller valet mot polaris rätt stort.. rätt smidigt att bara behöva åka 4mil istället för 16mil för att hämta delar eller få hjälp med något. Sen att det är kanonservice är inte direkt en nackdel heller.
Så en scandinavian beast som första val annars någon pro rmk 155".
Skulle också rekommendera en pro 800 :) Den är sjukt lättkörd och man vänjer sig snabbt! Man blir en "bättre" förare med maskinen skulle jag säga.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Polaris är otroligt lättkörd. Men jag skulle INTE rekommendera en PRO utan en vanlig RMK i så fall och då gärna en 600...



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Har aldrig förstått varfört man ska lära sig på sämre maskiner..?
Skadar ju inte att ha det bästa, inte så att man måste köra max vad maskinen är kapabel till, men det skadar ju inte att skotern klarar av mer än vad man själv gör.

Bara för att en rmk 600 skulle "duga" behöver den ju inte vara det bästa att börja med. 2 meter 120 pannor så skadar det inte med de bättre dämparna som sitter på beasten tex heller (även om han MESTADELS ska köra utanför led, stor del av säsongen så är det inte bottenlöst och våren i fjällen är ju fantastisk.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
En maskin för 100k så får du en 14 eller 15 och då spelar det ingen större roll om du väljer en 600 eller 800 då 800an från och med 2014 får anses som riktigt stabil.
Har kört både 600 och 800 samma dagar och faktisk så är 800an mer lättkörd, speciellt om man står dåligt till då den har bättre skjuts från början så det är lättare att ta sig iväg, samma sak när man ska iväg när man kört fast 800an har fördel där också.
600an blir mer lättkörd på så sätt att du kan hålla full mutter och bara styra (som att köra 550f på led), behöver inte släppa av på gasen för att hålla skidorna nere som man ibland måste göra med en 800a.
Har man väl fått upp farten på mattan med en 600a så tar du dig fram lika bra som med 800an.

Varför jag rekommenderar en scandinavian beast som första val är för att den har fördelen från vanliga rmk (den främre kylaren) men har riktiga dämpare och övrig utrustning som pro rmk.

Ja jag rekommenderar en 800, tjejen hade en pro rmk 600 förut och skaffade senare en 800, även om hon inte maxade 600an så kör hon bättre med 800an då den är bättre i kniviga situationer, sen är den roligare också då den kan skicka upp skidorna och hålla dom uppe som inte 600an kan så lätt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja men du rekommenderar ju yamaha också så frågan är hur mycket man ska tro på dig.

Nej, jag "rekommenderar" inte Yamaha till allting. Däremot går jag gärna i svaromål när fördomar luftas.

Vanliga RMK har billigare A-armar, hållbarare kraftöverföring, bättre kylning, normala reglage osv som gör den lättare att leva med som "vanlig" snöskoter. Den där sista Chris Burandt-faktorn som så många verkar vara ute efter är nog mest till nackdel för den som vill ha en rolig skoter att börja köra lössnö med men som inte har någon annan skoter till övrig körning.

Det jag däremot rekommenderar är att man börjar köra lössnö med en kortare och motorsvagare maskin så man lär sig grunderna i terrängkörning, dvs balans och fart i kombination med rörelseenergi. Annars är det lätt att det blir som så ofta nuförtiden; folk försöker kompensera dålig teknik och planering med hög effekt och höga kammar vilket bla medför djupa diken och sönderkörd mark - ofta på helt fel ställen dessutom.
Om målet är att ta sig optimalt långt upp på fjället givet körförmåga gäller förstås mest effekt och längst matta, är målet att lära sig köra ser det annorlunda ut.

På samma sätt är inte en toppmodern 4wd med alla elektroniska säkerhetssystem en optimal bil att lära sig köra vinterkörning på bana med - då skall man ha en lömsk och instabil bil som snurrar direkt eller går rakt fram i kurvan om man gör fel. När man sedan KAN köra skaffar man bättre grejor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Vill man åka själv och inte ha så lång att promenera hem så är en kort 600 det bästa du kan köpa.
Sen går det fortare att lära sig köra om man inte kör själv och kör med dom som är bättre.

Sen ang den vanliga standard rmk så lysnsa inte på rullhjul, han har som vanligt ingen koll som det låter..
Billigare a-armar är det om man köper dom styckevis hos din ÅF, men pro rmk framvagnar hittar man kompletta för runt 3000kr på blocket, till strandad hittar mycket sällan några som är raka..
En lös standard nedre rmk a-arm kostar 2250kr, den till pro rmk kostar 2650kr = ingen jätteskillnad.

Sen vilka reglage man föredrar så är det väll smaksak, själv föredrar jag att inte ha så mycket skit på styret som krossas sönder mot träd och sådant. Sen tycker jag styret är skönare på pro rmk, (dock smaksak).

Att dämparna inte är renoveringsbara på standard rmk är också ett minus, är bara att köpa nya dämpare när dom är slut, och slut är dom ganska fort. Köper du en beg standard så får du räkna med att dämparna redan är slut vid affär.
Därför är scandinavian beast det bästa du kan köpa just nu. Den har alla fördelar från standard rmk.
Helt enkelt en pro rmk med kedjehus och extra kylare.
 

Bossebus

Medlem
29 dec 2013
8
0
1
göteborg
Tack för alla svar! jag har sneglat lite på en 600, men jag tänkte att jag köper en maskin och så har jag den i typ 4 år och inte byter och då kommer jag säkert att vilja ha en 800 från start.
Service är ju en grejj som gör det lätt om jag bara åker i Jorm då Polaris finns ett stenkast iväg från byn.
Jag har kikat på olika modeller och från olika märken, jag kan ju inte ett dugg om hur många mil den får gå max innan man köper och när man servar och har sig.

Kan man köpa en maskin som gått 300 mil och det är lugnt eller vad ska jag titta på?
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
ska du köpa för upp till 100k så skall du kolla på dem som gått kort, du får garanterat en beast som Asker tipsar om (och som jag har och gillar skarpt) för 100k som gått runt 100 eller mindre. Mil sliter ju inte bara på motorn...

Finns ett gäng ute som du nog kan pruta ner under hundringen.