Batteriet börjar att ge upp är detta nått att köpa lät lite billigt

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Batterier för under 1000kr brukar ha dålig kvalle samt värdelös coldkrank. Jag gjorde tabben att köpa ett 500kr batteri till hojen nyss de va ett 11,5amp batteri med okänt fabrikat. De hav bara 150 amp startström (cold cranking) vid rumstemp och vid - grader ännu sämre. Jag fick omg köpa ett nytt yuasa batteri som är bland de bästa som finns ,,de gav hela 250 cc trots samma amp 11,5. Jag köpte från tyska ebay och fick yuasa för 1200kr hemma. I sverige kostade det 1800kr!! Yuasa håller i 5-7år!!

Om nu de 500kr batteriet skulle kunna starta maskinen vid 0c så lär de bli svårt vid -10c och omöjligt vid-20c

Mitt råd köp inget batteri som du inte kan se cold cranking siffrorna på och räkna med värdelösa cc på de billiga batterierna.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag kan ju kontra med att jag aldrig har sett något samband mellan pris och kvalitet på blybatterier.

Man kan ha tur med billiga batterier - i en av mina skotrar sitter ett Biltemabatteri som satt där och var väl begagnat redan när jag köpte den för 7 år sedan, och det fungerar fortfarande bra trots viss misshandel, det har råkat bli djupurladdat ett par gånger osv.

Se upp med öppna batterier som man kan fylla vatten i, de levereras oftast utan syra, dvs torrladdade från fabrik, och återförsäljaren fyller batteriet med syra när man köper det. Tyvärr är det många säljare som använder billigast möjliga svavelsyra som inte är tillräckligt ren för att användas som batterisyra, vilket gör att de batterierna ofta får hög självurladdning och förstörs i förtid.
En fördel med dem är dock att de tål överladdning bättre än moderna helt slutna batterier, vilket gör att de kan vara bra på t ex äldre skotrar med dålig spänningsreglering.

Man ska också se upp med s k AGM-batterier, de kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier och blir alltså aldrig fulladdade om man har dem i ett fordon som är avsett för ett batteri av äldre typ.

När man klagar på dåliga batterier så är orsaken ofta egentligen något annat elfel i fordonet - kanske dålig kontakt och spänningsfall någonstans mellan batteri och startmotor, eller ett laddningsproblem som gör att batteriet antingen blir överladdat eller aldrig får tillfälle att bli riktigt fulladdat.

Batterier med mycket lågt inre motstånd (högt CCA-värde) har fler och tunnare plattor i varje cell än andra batterier. Det har inte bara fördelar, utan det gör också att batteriet blir mer ömtåligt för både djupurladdning, överladdning, frysning och vibrationer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jag kan ju kontra med att jag aldrig har sett något samband mellan pris och kvalitet på blybatterier.

Man kan ha tur med billiga batterier - i en av mina skotrar sitter ett Biltemabatteri som satt där och var väl begagnat redan när jag köpte den för 7 år sedan, och det fungerar fortfarande bra trots viss misshandel, det har råkat bli djupurladdat ett par gånger osv.

Se upp med öppna batterier som man kan fylla vatten i, de levereras oftast utan syra, dvs torrladdade från fabrik, och återförsäljaren fyller batteriet med syra när man köper det. Tyvärr är det många säljare som använder billigast möjliga svavelsyra som inte är tillräckligt ren för att användas som batterisyra, vilket gör att de batterierna ofta får hög självurladdning och förstörs i förtid.
En fördel med dem är dock att de tål överladdning bättre än moderna helt slutna batterier, vilket gör att de kan vara bra på t ex äldre skotrar med dålig spänningsreglering.

Man ska också se upp med s k AGM-batterier, de kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier och blir alltså aldrig fulladdade om man har dem i ett fordon som är avsett för ett batteri av äldre typ.

När man klagar på dåliga batterier så är orsaken ofta egentligen något annat elfel i fordonet - kanske dålig kontakt och spänningsfall någonstans mellan batteri och startmotor, eller ett laddningsproblem som gör att batteriet antingen blir överladdat eller aldrig får tillfälle att bli riktigt fulladdat.

Batterier med mycket lågt inre motstånd (högt CCA-värde) har fler och tunnare plattor i varje cell än andra batterier. Det har inte bara fördelar, utan det gör också att batteriet blir mer ömtåligt för både djupurladdning, överladdning, frysning och vibrationer.
De finns inga "billiga" batterier som kan ge samma cca som ex ett av de dyrare kända märkena och där är Yuasha ett av de bästa. Har man en trögdragen motor typ twin 4takt AC F1100 & skidoo 1200 så måste man ha hög cca annars går inte motor igång vid kyla helt enkelt.
Om du fick igång motorn med ett gammalt biltema batteri så måste de varit en gammal spis med minder cc och rel lågt komptryck. Nyare 800+cc tvåtakt och alla 4taktare kräver hög cca och då duger bara de bästa/dyraste batterina när de blir kallare än -10c
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Detta inlägg är bara en liten ()

Jag skulle vilja även säga att tar man 5 olika tillverkare, av samma modell av batteri. Så är ofta det tyngsta bäst. Blyet i ett batteri är viktigt.

Nu vet jag inget om fabrikatet som du länkade till. Tänk på att batterier har en viss urladdadning.
Vissa är bättre än andra, och skulle batteriet gå sönder pga för dålig laddning, så är detta ingen godkänd reklamation.

Var duktiga på att underhållsladda era batterier.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
det blev ett yuasa
Smart köp de blir billigast i längden. Om du vill att de ska hålla flera år så underhållsladda det låt de inte så oladdat mer än några veckor max 1 månad eller de får inte understiga 12,40v för då sulfaterar de sönder mer o mer! Biltema har billiga underhållsladdare som funkar stenbra jag har en själv.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Visar spänningen! Alltså en typ av voltmeter.


.Å andra sidan kvittar det väl vad som mäts, för en som inget begriper:)


Ström mäts under belastning, och då gärna med en tångamperemeter