Jag kan ju kontra med att jag aldrig har sett något samband mellan pris och kvalitet på blybatterier.
Man kan ha tur med billiga batterier - i en av mina skotrar sitter ett Biltemabatteri som satt där och var väl begagnat redan när jag köpte den för 7 år sedan, och det fungerar fortfarande bra trots viss misshandel, det har råkat bli djupurladdat ett par gånger osv.
Se upp med öppna batterier som man kan fylla vatten i, de levereras oftast utan syra, dvs torrladdade från fabrik, och återförsäljaren fyller batteriet med syra när man köper det. Tyvärr är det många säljare som använder billigast möjliga svavelsyra som inte är tillräckligt ren för att användas som batterisyra, vilket gör att de batterierna ofta får hög självurladdning och förstörs i förtid.
En fördel med dem är dock att de tål överladdning bättre än moderna helt slutna batterier, vilket gör att de kan vara bra på t ex äldre skotrar med dålig spänningsreglering.
Man ska också se upp med s k AGM-batterier, de kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier och blir alltså aldrig fulladdade om man har dem i ett fordon som är avsett för ett batteri av äldre typ.
När man klagar på dåliga batterier så är orsaken ofta egentligen något annat elfel i fordonet - kanske dålig kontakt och spänningsfall någonstans mellan batteri och startmotor, eller ett laddningsproblem som gör att batteriet antingen blir överladdat eller aldrig får tillfälle att bli riktigt fulladdat.
Batterier med mycket lågt inre motstånd (högt CCA-värde) har fler och tunnare plattor i varje cell än andra batterier. Det har inte bara fördelar, utan det gör också att batteriet blir mer ömtåligt för både djupurladdning, överladdning, frysning och vibrationer.