2010 Polaris 600 RMK 155" Elfel

Mach Z 98

Medlem
19 feb 2013
16
0
1
Bureå
Har som sagt en rmk 600 155" -10 och när jag var ute och körde idag gick den bra i ca 1h för att sedan bara tvär dö. När jag startar den igen går den som vanligt ett litet tag men sedan tappar lamporna styrka och instrumentpanelen blir helt svart och till slut stannar skotern.
Skotern startar direkt efter och "processen" upprepas. Vad kan detta vara för fel? Är det voltregulatorn som spökar och/eller ecu:n?
HJÄLP!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Låter som stator lägger av om man enbart går efter hur motorn beter sig. Skaffa fram ohm värden och mät statorn även laddelen.

De som även skulle kunna stämma in är att någon + kabel från statorn går i jord = kortslutning Kontrollera även alla jordpunkter så motorn verkligen är ordentligt jordad!

Du kan tillfälligt extra jorda motorn genom att skruva fast en kabel mellan motor och chassi jord. Går den då bättre har du jordfel helt enkelt. Du kan med fördel ha en extra jodkabel permanet mellan chassi och motor.
 
Last edited:

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Jag hade en RMK 600 2010 förra vintern med exakt samma fel. Jag bytte voltregulatorn och så gick den som en klocka igen!
 

Grönholm

Aktiv medlem
6 sept 2013
80
0
6
Björklinge, Uppsala
Sitter "ovanpå" voltregulatorn. Byt båda komponenterna. Och köpa inge skit från skoterdelen, går tyvärr bara sönder ännu en gång. Köp från ÅF eller ebay med rätt art nr
 

Mach Z 98

Medlem
19 feb 2013
16
0
1
Bureå
Sitter "ovanpå" voltregulatorn. Byt båda komponenterna. Och köpa inge skit från skoterdelen, går tyvärr bara sönder ännu en gång. Köp från ÅF eller ebay med rätt art nr
Du råkar inte ha någon bra idé vart man får tag på en sån kondensator?.. Ringt skoterdelen samt stenmarksmaskin och ingen utav dem hade hört talas om det.. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Man bör hitta dessa på en skrot alt Ebay. Om man ska chansa byta något så lär de duga med enbart regulatorn.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kondensator brukar finnas på skotrar med likströmssystem utan batteri. 1400 kr låter orimligt dyrt, en elektrolytkondensator med rätt data bör inte kosta mer än 50-100 kr för "konsumentkvalitet" och upp till kanske 300-400 kr för bästa möjliga industri/militärkvalitet.

Jag har svårt att tänka mig att en 5 år gammal elektrolytkondensator som används så få timmar per år som i en skoter, redan skulle ha åldrats så mycket att den har slutat fungera. Det är en annan sak med sådana komponenter som sitter i t ex datornätdelar som står på flera tusen timmar per år.

Kolla om den gamla kondensatorn är märkt med data (kapacitans och märkspänning) , sedan är det bara att handla hos någon elektronikgrossist (Farnell, Elfa, RS Components etc).
 

Mach Z 98

Medlem
19 feb 2013
16
0
1
Bureå
-Update

Bytte voltregulator samt kondensator och nu verkar den gå som den ska (peppar peppar ta i trä..) ! Tack för hjälpen! :)