sleddeck på dodge ram 1500

dodde1989

Medlem
18 okt 2009
26
0
1
Nån som har sleddeck för 2 skotrar på en 1500?
Jänkarna verkar inte vilja köra med 2 skotrar på en 1500
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Vet ett antal personer som provat detta, går fint så länge det inte är jättehalt. Risk för understyrning blir ju ett faktum.
Blir ju också ett utstick som heter duga om man lastar långa maskiner, men tom. transporter ägarna vågar ju detta.

Jänkarna är väl mest rätt om luftfjädringen på dom nya modellerna, verkar inte hålla måttet riktigt.

Sen så är nog quadcab att föredra, crewcaben har ca 20cm kortare flak pga hyttens längd. Vilket får till följd att flakets last hamnar ännu längre bak.

Köp en 2500 med tung motor fram och bladfjädring, då slipper man iaf bry sig om ovanstående situationer om lastvikt och viktfördelning.
 

dodde1989

Medlem
18 okt 2009
26
0
1
Har redan en 04as 1500 med 6.5fots flak och på den är det ju bladfjädring iaf. Är det nått annat man bör tänka på? Bör man ha nå slags c-däck? Ser även att vissa sätter dit luftkuddar för att hjälpa ta vikten
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Vad har du för belastningsindex och dimension på dina däck idag?
Har 115 (1215kg) på mina 20" vinterdäck, det motsvarar mer än många c-däck.
Dvs, 1215x4=4860kg. Det betyder att däcken pallar mycket mer än vad bilen ens får väga. Och det är inget c-däck.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nu vet jag inte vad det är för årsm. På den du har.
Men har kollat data på några 00-05 varianter och dom har haft extremt låg lastvikt. 450kg.

Det ger ju viktmässigt plats för ett sleddeck för en skoter. eller något annat för den delen.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Dom flesta 1500 har en totalvikt på strax över 3ton. Detta för att hålla en låg skatt.
Men dom pallar garanterat närmare ett ton på flaket..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Vad man kan, vad man får och vad som är klokt är inte alltid samma sak. Törs garantera att Farbor blå blir rejält kinkig om du "lastat dej förbi 3,5-tons gränsen" om du saknar C-kort och en bil som inte får väga mer.

Min -2010 1500 gick som en dröm med en skoter på flaket men redan det var ju egentligen mer än man får lasta om man följer alla regler och har med sej mer än en påse med en tandborste i hytten. Två maskiner som hamnar minst en halvmeter ,men mer troligt 70cm, högre skulle jag inte rekommendera. Och ju kortare flak bilen har desto sämre idé är det.

.....det är inte många skruvar som är samma mellan 1500an och en 2500, stirra er inte blinda på utseendet. Jo dom gamla 1500 har bladfjädring, men det är inte samma fjädrar som 2500an har.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Vad man kan, vad man får och vad som är klokt är inte alltid samma sak. Törs garantera att Farbor blå blir rejält kinkig om du "lastat dej förbi 3,5-tons gränsen" om du saknar C-kort och en bil som inte får väga mer.
Helt riktigt, men!
Som jag skrev tidigare så har dom flesta totalvikten redan vid 3ton. Vilket innebär att man i många fall trycka dit 400-500kg utöver vad som står i "Max lastvikt" innan det blir olovlig körning.
Överlastning javisst, men bilen tål det alla gånger i veckan.

Sen huruvida det är lämpligt rent förhållandevis och juridiskt är en annan sak.