Ungefär som folk som kör bil som idioter inte har bälte för att man ändå inte överlever om man kör åt helvette i 200...aldrig använt hjälm, och då började jag köra vid 6 års ålder, kanske lite tidigare, och jag kommer inte att använda det heller. om jag kör in i ett träd eller vad fan som helst händer i 100 km/h så dör jag oavsett om jag har hjälm eller inte, och det är nog i dom hastigheterna dom flesta olyckor sker
Enda gången Peltorkåpor är en fördel är vid sladdning eller djurskötsel som jag ser det. Då sladdning är mycket kollande bakåt och djurskötsel är ett väldigt flängade av och på skotern.
Vid "alldaglig" skoterkörning eller vid lek finns väl ungefär 0 fördelar mot att ha hjälm? Visst du tappar lite sikt, men rör på huvet för tusan.
Väldigt få skulle få för sig att köra MC i 100km/h utan hjälm. Och vad jag vet är träden lika hårda på vintern som på sommaren.
Med skillnaden att dom är betydligt närmare när man kör skoter... (Dock slipper man ju dela väg med 2tons oberäkneliga plåtburkar)
Att du är från Piteå och kör i Peltorkåpor är ju för övrigt en av dom största fördomsbekräftarna på länge.