Köpa ny lekskoter eller behålla F8?

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
Tjena! Det är så att jag har en f8 men då jag tycker att det är en gubbig ledskoter som varken passar för att köra utanför leden eller i skogen så vill jag köpa mig en lekskoter. Typ en F7 men andra förslag är tillåtet :) Ska som sagt köra led, terräng och kanske lite puder någon gång då och då om snön tillåter det :bigsmile: Har tittat lite på Crossfire och Skidoo rev mxz 600sdi. Skoter ska också kunna köras på rullen och inte bara något skidres hehe.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
ska kunna köras på rullen , antar att du menar rakt upp då från stillstående.
Där går crossfire bort om du inte är redo att lägga ner pengar på vkit/matta osv osv.

Rev 600 är väl lite snällare på den fronten men är samma där, vkit och minst 44mm matta.
F7an är en herrejösses skoter, finns nån här på forumet som försökte få sin f7a att resa ordentligen, han lyckades tillslut men det var inte bara en sak han fixade till..

Så förklara vad du menar ska köras på rullen, är det 10 meter eller så långt ögat kan nå? :)

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
ska kunna köras på rullen , antar att du menar rakt upp då från stillstående.
Där går crossfire bort om du inte är redo att lägga ner pengar på vkit/matta osv osv.

Rev 600 är väl lite snällare på den fronten men är samma där, vkit och minst 44mm matta.
F7an är en herrejösses skoter, finns nån här på forumet som försökte få sin f7a att resa ordentligen, han lyckades tillslut men det var inte bara en sak han fixade till..

Så förklara vad du menar ska köras på rullen, är det 10 meter eller så långt ögat kan nå? :)
Haha, Vkit kan min far göra själv då han gjorde det under sina "yngre" år :) På F7:an kan man ta bort klossarna i boggien och lossa balalata remmen något snäpp, men då blir maskinen rätt svår att svänga med i snabba svängar :) Men det är precis som du säger att man kan stå rakt upp :)

Knepigt att han ens behövde ändra något :p Dom går bra som fan på rullen med :)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Du beskriver just ett gammalt klassiskt balatares. Dvs nåt som ser jättekonstigt ut. Och hur gör din farsa när han tillverkar eget variatorkit?

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
Du beskriver just ett gammalt klassiskt balatares. Dvs nåt som ser jättekonstigt ut. Och hur gör din farsa när han tillverkar eget variatorkit?
Ingen aning haha han höll på med racing förut. Han har någon speciell våg som väger exakt. Kan ta och fråga han när jag ser han :) Kanske han svetsar? :p

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
"Svetsar på mer vikt på vikterna, samt göra startgropar så att den varvar mer innan den sticker iväg." Han sa det dock väldigt komplicerat

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
Lynx enduro 600 med 44as matta verkar vara en fin skoter med :) Går bra på rullen med! En 600 sdi, ungefär hur mycket drar en sådan uppskattningsvis?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja så länge det passar till din kommande skoter så finns det kanske nån helix och fjäder som förbättrar accelerationen. Högre starttryck på fjädern så har du mer varv att komma upp på rullen.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Sen tror jag du ska sikta på en skidoo med revchassie. Som är väl känd för att ha den egenskapen att kunna köra rulle om det är det man vill göra med sin skoter. Sen sitter mycket i teknik. En oteknisk och svag förare får inte upp den mest optimala skotern på rullen.

Sen måste du ha klistermärken och en ihålig slutburk. Annars reser den inte nåt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tror också på REV.

Och klistermärken/burk. Glöm inte 40xm styrhöjare, blir sjukt mycket enklare att rycka upp den på rulle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
Sen tror jag du ska sikta på en skidoo med revchassie. Som är väl känd för att ha den egenskapen att kunna köra rulle om det är det man vill göra med sin skoter. Sen sitter mycket i teknik. En oteknisk och svag förare får inte upp den mest optimala skotern på rullen.

Sen måste du ha klistermärken och en ihålig slutburk. Annars reser den inte nåt.
Tror också på REV.

Och klistermärken/burk. Glöm inte 40xm styrhöjare, blir sjukt mycket enklare att rycka upp den på rulle.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Fick mig ett gott skratt där hehe. En mxz rev 600 låter enligt mig väldigt bra. Dom ska tydligen vara lite billigare att köra med! Men man kanske slår till på en Lynx 600 om man får en till rätt pris :) En vkittad sån med 44mm matta borde ta sig fram ganska bra eller hur? Eller liknande inte för dyr skoter :D

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
En annan sak, när det gäller skidoo. Hur jävla många modeller finns det???? RS, XRS, MXZ, MXZ REV, REV, och olika där vissa är HO med förgasare och vissa med sdi. Samma sak med lynx ungefär^^
Vilken passar bäst mina ändamål samtidigt som det är en med sdi? Är det någon som är bättre än de andra? Typ xrs som ska vara en blandning av en crossmodell och ledskoter. Det kommer bli rätt mycket led.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Led så är nog Lynx bättre med pps boggie. Men finns det fortfarande yngre människor som kör skoter mest på led?
Det är utanför leden du har som roligast och där ska du ha en längre maskin.

Phixip

Medlem
19 dec 2015
34
0
1
Västernorrland
Led så är nog Lynx bättre med pps boggie. Men finns det fortfarande yngre människor som kör skoter mest på led?
Det är utanför leden du har som roligast och där ska du ha en längre maskin.
Det beror väl mest på vart du bor. Har man inte 1m snö utanför dörren så kanske man måste använda leden för att ta sig till snön :)