APV justering för F7 med big-bore 800

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Hej!

Jag har lite funderingar kring APV portarna på min F7a nu när jag bytt till 800 cylindrar i den. Nu när jag skruvade ihop den så märker jag ju att "bladen" på portarna sticker in en bit i cylindrarna och att de därmed tar i kolvarna lite. Behöver man shimsa om dem, byta vajrar eller annat för att få rätt "instick"?
Cylindrarna är ju effektivt större diameter så portarna har kortare verkningsområde. Justerar servomotorn detta automatiskt?
Jag vill ogärna starta en motor och riskera haveri det första jag gör.

Tacksam för svar!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du kan shimsa upp portarna , eller så slipar du av dom så dom ,jag brukar slipa för att få dom så tighta man törs med rätt radie , justera vajrarna som vanligt till 34.5 mm
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Det känns som att det hade varit en bra idé att kolla upp det här innan jag drog toppen :mmph:
Vars är det lämpligast att shimsa, mellan APV huset och cylindern antar jag?
Det kanske blir till att slipa ändå, får hitta på något lämpligt sätt att klura ut profilen utan att behöva lös med topp/cylinder igen.

Är det när vajern sticker ut 34.5mm som porten ska gå ner sitt lägsta i cylindern?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Du blir tvungen ta av toppen och cylindern om du vill göra detta seriöst. Jag brukar ta en kolv utan kolvringar och pressa den mot utblåset för då ser man rakt uppifrån hur mycket glipa de blir mot giljotinen. Ju närmare du vågar ha giljotinen desto bättre bottendrag får du. Jag brukar sätta fega 1mm glapp men de gäller trycka och bryta kolven i alla tänkbara vinklar en kolv kan röra sig i borret och sätta 1mm där den kommer som närmast.
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Tack för svar. Ta lös cylindrarna igen, med allt vad det innebär, kommer jag inte göra denna säsong. Det får bli till att shimsa så att de inte tar i, och förlorat lågregister. Kubiken borde kompensera upp en del av det iaf.
En tanke dock: hur är APV giljotinerna från de nyare F8/M8/CF8? Tittar jag på sprängskisser så ser de likadana ut. Skulle de ha bättre passform mot kolven eller passar de inte öht i spåren? Någon som testat?
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Inte om man har vanan inne :blink1:
Tog mig säkert en timme, eller mer, att få kolvar och cylindrar på plats. Nu är de dragna med moment så är rädd att jag måste byta packningarna igen om jag tar lös?
Det är ett begagnat BMP kit i bra skick som jag tänkt köra med den här säsongen och byta kolvar om en eller två säsonger. Så det lutar åt spacers i år iaf.
Jag insåg att spacers bör monteras mellan stoppen och nedre delen av APV huset. Räknas den som fullt stängd när den är i lägsta läget utan väjer kopplad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Inte om man har vanan inne :blink1:
Tog mig säkert en timme, eller mer, att få kolvar och cylindrar på plats. Nu är de dragna med moment så är rädd att jag måste byta packningarna igen om jag tar lös?
Det är ett begagnat BMP kit i bra skick som jag tänkt köra med den här säsongen och byta kolvar om en eller två säsonger. Så det lutar åt spacers i år iaf.
Jag insåg att spacers bör monteras mellan stoppen och nedre delen av APV huset. Räknas den som fullt stängd när den är i lägsta läget utan väjer kopplad?
De blir oerhört svårt typ omöjligt att veta hur mycket den ska shimsas ut om du inte tar lös cylindrana. Kolven vickar i färdriktningen så själva kolvens tak kan nå längre in i utblåset än du kan framkalla med cylindrar på plats. I ditt fall kan du bara känna om kolvringarna tar i eller inte. Kolvringar pressas under gång ut i borret samt utblåset betydligt mer än vanlig torrdragning så tänk även på det.

Toppens packning går inte sönder och kan återmonteras flera ggr. Bottenpackningen brukar inte gå sönder när man nyss satt dit den.
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Då är det nog bara bita i det sura äpplet och ta lös en cylinder och slipa. Hur gör ni när ni mäter giljotinen, monterar fast apv huset och kör den i botten?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Då är det nog bara bita i det sura äpplet och ta lös en cylinder och slipa. Hur gör ni när ni mäter giljotinen, monterar fast apv huset och kör den i botten?
På en f7 vet jag inte säkert om du måste dra fast hela apv huset vid check av giljotin spel men jag antar det.Glöm inte packningen isåfall! När du rivit apv huset ser du snabbt vad som bestämmer djupet.
Hur man kollar att de blir 1mm glapp gör du med en ficklampa som du lyser från ena sidan och tittar uppifrån i borret om de finns luft mellan giljotinen och kolven. När man borrat så måste gilotinen slipas så den följer borret/kolvens nya större rundning och de ser du lätt med eller utan ficklampa. När du slipat så du tror de börjar närma sig 1mm så kan du tejpa eller limma fast en 1mm tjock pappbit på kolven och när den går fritt förbi giljon så är du hemma. OBS vicka kolven mot utblåset så de blir 1mm glapp i värsta tänkbara läget.
Prova även trycka in en kolvring eller rättare sagt du kan börja slipa och kolla avstånd med en kolvring och avsluta med bara kolven samt vickning.
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
På en f7 vet jag inte säkert om du måste dra fast hela apv huset vid check av giljotin spel men jag antar det.Glöm inte packningen isåfall! När du rivit apv huset ser du snabbt vad som bestämmer djupet.
Hur man kollar att de blir 1mm glapp gör du med en ficklampa som du lyser från ena sidan och tittar uppifrån i borret om de finns luft mellan giljotinen och kolven. När man borrat så måste gilotinen slipas så den följer borret/kolvens nya större rundning och de ser du lätt med eller utan ficklampa. När du slipat så du tror de börjar närma sig 1mm så kan du tejpa eller limma fast en 1mm tjock pappbit på kolven och när den går fritt förbi giljon så är du hemma. OBS vicka kolven mot utblåset så de blir 1mm glapp i värsta tänkbara läget.
Prova även trycka in en kolvring eller rättare sagt du kan börja slipa och kolla avstånd med en kolvring och avsluta med bara kolven samt vickning.
En cylinder är nu lös iaf, slapp ta lös kolven då jag har en gammal sliten kolv över. Upptäckte dock att jag hade fått med ett par slipade giljotiner som jag missat de 3 första gångerna jag gått igenom delarna i lådan :whistle:
Men då kan jag åtminstone kontrollera att det verkligen är rätt spel!

Måste vajerspelet mätas in med allt monterat på plats? Tycker att det bör räcka med APV huset monterat mot cylindern, lite lättare att mäta på det sättet och se att giljotinen är i rätt läge.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
En cylinder är nu lös iaf, slapp ta lös kolven då jag har en gammal sliten kolv över. Upptäckte dock att jag hade fått med ett par slipade giljotiner som jag missat de 3 första gångerna jag gått igenom delarna i lådan :whistle:
Men då kan jag åtminstone kontrollera att det verkligen är rätt spel!

Måste vajerspelet mätas in med allt monterat på plats? Tycker att det bör räcka med APV huset monterat mot cylindern, lite lättare att mäta på det sättet och se att giljotinen är i rätt läge.
Vajern ska inte ha med frigången att göra för den ska ha lite spel. Kolla bara att giljon ligger i botten på apv huset och har en fin jämn glipa mot kolven på ca 1mm. Och som sagt tryck kolven mot utblåset när du kollar glipan.
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Har nu monterat de giljotiner som jag fick med. Profilen på dem är bra men jag tycker att frigången mot kolven blir väl stor i bottenläget. Det skiljer ca 6mm i längden på skaften mellan original och BB giljotinerna, själva "spaden" är lika lång förutom att spetsarna är kortare för att stämma mot borret.

Funderar på att fräsa ner själva huset 1mm ca, för att få lite mer spel.