Nybörjare: Vilka RPM ska kopplingen på en venture 600 2004 börja ta i..?

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Hej idag startade jag för första gången skoter. Puttade den ut fors från garage och sedan startade den, vilken han gjorde på direkten (batteriet är helt nytt). Sedan ville jag ta en runda och prova och började jag gasa med det hände ingenting?? Vad i hel...ete tänkte jag?? 2000rpm-2500rpm-3000rpm hände ingenting.. Sedan vi runt 3800-4000 kände man att någonting öppnade sig och började skoter rulla iväg.. Körde några vändor men det är lite dålig med snö så.. Funderar ändå om varvtal ska vara så hög innan skoter börja rulla iväg, jag är van med bilar och då börja bilen dra iväg på en gång.

Tack på förhand..

Sedan funderar jag hur mycket kan det skadas om det är dålig med snö? Typ mattan??

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det låter som ett bra varvtal.

Kör helst inte om det är dåligt med snö, men det är inget som skadar mattan sådär direkt. Det som slits är slidesskenorna som sitter på boggieskenorna. Slidesen smörjs av vatten och man byter dem när de är utslitna.

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Hej idag startade jag för första gången skoter. Puttade den ut fors från garage och sedan startade den, vilken han gjorde på direkten (batteriet är helt nytt). Sedan ville jag ta en runda och prova och började jag gasa med det hände ingenting?? Vad i hel...ete tänkte jag?? 2000rpm-2500rpm-3000rpm hände ingenting.. Sedan vi runt 3800-4000 kände man att någonting öppnade sig och började skoter rulla iväg.. Körde några vändor men det är lite dålig med snö så.. Funderar ändå om varvtal ska vara så hög innan skoter börja rulla iväg, jag är van med bilar och då börja bilen dra iväg på en gång.

Tack på förhand..

Sedan funderar jag hur mycket kan det skadas om det är dålig med snö? Typ mattan??

Är du och kör i skogen på stenar,kvistar mm så tar ju mattan stryk, även skidornas styrstål(stålet på undersidan av skidan) nöts. Men kör du runt vars det är öppet och bra underlag är det bara slidsen som nöts om det är väldigt dåligt med snö.

3800-4000 rpm är ett helt normalt tillslagsvarv

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Sedan är det risk att motorn börjar att koka pga att det finns ingen snö som kyler mot vattenkylaren.

Inkopplingsvarvet är rätt högt på en skoter, så det låter som det ska.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ofta står tillslagsvarvet på en skylt med inställningsvärden i motorrummet, t ex på skyddsplåten över variatorerna. Om skoterns instruktionsbok finns kvar så står det säkert där också.