mxz 800 rev går dåligt!

Black_gold

Medlem
2 jan 2016
10
0
1
almunge
Hejsan!

Jag hoppas att nån av er kan hjälpa mig innan jag blir tokig!
Skotern i fråga är en ski-doo mxz rev 800 från -05.
Det är 3:e året jag har ägt skotern och förra året bestämde jag mig för att renovera upp motorn då den har passerat 1000 mil. Jag bytte alla lager, packningar, kolv, kolvringar, insug, tändplatta, ja i princip allt utom blocket. Jag provstartade och han gick precis som han skulle men eftersom det var säsongen var slut så gick det inte provköra den ordentligt. När jag skulle ta fram han i år så vägrade backen funka, inte ens ett tecken på liv. När man tryckte på knappen tvärdog han bara! Jag tänkte att det måste vara skit i förgasarna så dem plockades ner och rengjordes även nya tändstift sattes i men ingen framgång utan snarare ett steg bakåt! Jag fick den att gå med startgas, men bara i 5 sekunder sen är den tvärdöd. Stiftet i den högra cylindern ser okej ut men den vänstra är dyngsurt och det är som en liten svart hinna på båda stiften (som att han får på tok för mycket olja) när han väl hostar igång får man nästan hålla fullgas annars dör den direkt, och det bolmar gråaktig rök nåt kopiöst! Det kommer även soppa ut i kröken!

Vad kan felet vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Man kan fundera på om du vänt kolvarna fel väg för då tätar inte kolvarnas kjolar utblåset när kolvarna är i topp. Då åker oförbränt bränsle delvist rakt ut.

Du skriver dock att den gick riktigt i fjol efter renovering och då stämmer inte min teori.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Jag misstänker att bränslepumpens membran läcker så den drar in bensin rakt in i vevhuset för då blir de surgurgel utan dess like. Pumpen kan också ha massa kondens i sig så den inte funkar.
Du kan helt utesluta bränslepumpen genom att ta en separat bränsletank och koppla in till förgasarna. De duger med petflaska som du håller ovan förgasarna så de självrinner ner till förgasarna. Koppla inte in petflaskan via bränslepumpen den ska kopplas rakt in i förgasarna,

Vid test med petflaska ryck lös bränslepumpens vacumslang som går från pump till motorblock och vik eller plugga slangen som går till blocket "ryck lös vacumslangen endast från pumpens sida" och plugga den!
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Har lite så på min rev 600 å, går riktigt fett, o är nu svårstartad o kommer oförbränt bensin. kanske jag å ska kolla upp pumpen :) den gick nämligen å bra förut men sen hade jag upp föggarna o nu e den som din :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Har lite så på min rev 600 å, går riktigt fett, o är nu svårstartad o kommer oförbränt bensin. kanske jag å ska kolla upp pumpen :) den gick nämligen å bra förut men sen hade jag upp föggarna o nu e den som din :)
När ni plockar i förgasarna är de viktigt ta lös flotören helt så ni ser nålventilen och kan blåsa ur nålventilens inkommande bränsleväg. Där kan skräp samla sig och speciellt gummislimsor som rivs lös när man stoppar tillbaka bensinslangar!! Jag kan inte ens räkna till hur många förgasare som fått lösrivena gummislimsor i sig "efter rengöring". Gummislimsorna sätter mellan nålventilen och dess säte så fuggen flödar över. Om de luktar bensin runt förgasarna när man har dem på tomg så vet man att de flödar över.

Detta fel kan ni bägge ha med närmare eftertanke för de är typiskt efter man rengjort fuggar.
 

Black_gold

Medlem
2 jan 2016
10
0
1
almunge
Jag har provat och koppla bort bränslepumpen men det vart ingen skillnad, komptesta kan jag inte göra för tillfället eftersom jag inte har nått sådant. Jag tyckte jag var hyfsat noga och blåsa rent när jag hade förgasarna nermonterade sist men jag får väl ta och göra det igen! Hoppas att jag hittar problemet snart när snön äntligen börjar nalkas!
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Hände en väldigt liknande grej för en kompis med en precis likadan skoter, och då var det att den ena reed-ventilen inte var ordentligt ditsatt och den tippade till lite grann mot cylindern och då gick den som en åsna och bluddrade och så vidare. Kan ju vara värt att kolla
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Jag har provat och koppla bort bränslepumpen men det vart ingen skillnad, komptesta kan jag inte göra för tillfället eftersom jag inte har nått sådant. Jag tyckte jag var hyfsat noga och blåsa rent när jag hade förgasarna nermonterade sist men jag får väl ta och göra det igen! Hoppas att jag hittar problemet snart när snön äntligen börjar nalkas!
Ok då är de troligast förgasarna ändå eller dåligt komp.

Att du var noga vid rengöring är såklart bra men de är stor risk man drar lös en gummislimsa invändigt ur bränsleslangen när man återmonterar bränsleslangen på förgasaren och bränslepump. Enda säkra sättet är att återigen ta lös nålventilen i förgasarna och leta gummislimsor bakom den ventilen eller i munstyckena.
 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Är du helt säker på att du har satt dit givarna nere vid sväng hjulet rätt.
eftersom backen ej fungerar som du beskrev, om inte så låter det som att du har problem med tändningen.
Har du kollat om det är gnista på det stiftet som är blött?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Är du helt säker på att du har satt dit givarna nere vid sväng hjulet rätt.
eftersom backen ej fungerar som du beskrev, om inte så låter det som att du har problem med tändningen.
Har du kollat om det är gnista på det stiftet som är blött?
Jag vet en som mont pickuppspolarna fel så tändpicken satts på backen. Den snubben fick axeln ur led och avdraget snöre :madgrin: De är faktiskt lätt att göra det misstaget så jag brukar ritsa in vilken som är back vs timing när man river i skiten.
 

Black_gold

Medlem
2 jan 2016
10
0
1
almunge
Hej igen! Jag är ledsen för sen uppdatering, jag har haft lite annat för mig, men efter många försök på era bra förslag så fick jag han inte att gå ändå så jag bestämde mig för att plocka isär motorn igen. När jag får bort topplock så möts jag av det här! (Se bild) ifall det syns dåligt så är det något knas med tändsidans cylle, vad är det som orsakar detta? Http://imgbox.com/N6p71jGB
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Hej igen! Jag är ledsen för sen uppdatering, jag har haft lite annat för mig, men efter många försök på era bra förslag så fick jag han inte att gå ändå så jag bestämde mig för att plocka isär motorn igen. När jag får bort topplock så möts jag av det här! (Se bild) ifall det syns dåligt så är det något knas med tändsidans cylle, vad är det som orsakar detta? Http://imgbox.com/N6p71jGB
Den ser bara ovanligt sur ut du kan ju lukta på de svarta klägget jag antar de är bensin som löst upp en massa sot från utblåset och kolvens tak. Jag mins inte om vi nämnt det men har du kollat att reedventilerna till denna cylinder är hela?
 

Black_gold

Medlem
2 jan 2016
10
0
1
almunge
Kletet känns väldigt oljigt, skotern har knappt gått 1h sen renovering så det känns konstigt att det är sot, men jag kan säkert ha fel :p jag slår ett getöga på reedsventilerna imorgon