Thundercat 1000 börjar bluddra.

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Skotern börjar bluddra på mittencyl efter två korta fullgas repor (ej dragracing) och problemet flyttar sig inte även vid förgasar eller reed skiftning med annan cyl.
Årsmodell 1999 och otrimmad - dock ej ägd sedan ny.

Choke felsökt och nålventil kollad ,vad finns mer att göra ?

Tacksam för tips från de som vet mer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Du nämner inte att du bytt tändstift,,,, Om inte så gör de omedebart och köp helst NGK EYA 9 för de tål suret bäst.

Som k-len säger så kan de ha göra med tändningen. Testa skifta tändkablar och då menar jag flytta hela tändkabeln och tändhatt mellan varandra. De är ingen fara göra så för alla tändstift tänder samtidigt så man kan säga att alla tändstift tänder 2ggr per varv i onödan därav att man aldrig kan sätta tändkablar fel på en tvåtaktsskoter.

Andra möjliga orsaker kan vara att kolven har skader typ sprucken kjol eller ringar som är fastnitade i kolvenalt litet hål i kolvensb tak. Första man gör för att kolla det är komptest och då ser man om den cylindern ligger lägre an dem andra. Sprucken kjol däremot kräver att man tar lös hela cylindern.

Ett halvlångsökt fel som jag faktiskt sett på dessa motorer är att tätringarna på vevaxeln har gått av så vevhustryck läcker ut i oljepupmhuset. Men som sagt de är sista felet de kan vara!!
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Svar 1 :Nej ,problemet flyttar inte vid tändhattsbyte.

Svar 2 :Tändstiften är bytta för felsökning,det sitter sådana stift nu.
Komptest är gjord och det ligger mkt nära. (9,5 - 9,4 på alla )

Tack så mycket för lite mer hjälp på vägen - fortsättning följer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Svar 1 :Nej ,problemet flyttar inte vid tändhattsbyte.

Svar 2 :Tändstiften är bytta för felsökning,det sitter sådana stift nu.
Komptest är gjord och det ligger mkt nära. (9,5 - 9,4 på alla )

Tack så mycket för lite mer hjälp på vägen - fortsättning följer.
Byt inte bara tändhatt,, shifta hela tändkablarna mellan varandra för då utesluts tändspolarna.

Tar den något vatten ur kylsystemet?

Har du kollat inne i luftburken för råttor kan ha byggt bo inne i burken,,no kidding!
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Tändhattssvaret var till k-len. :)

Det är skiftat kablar och spolar med varandra och felet är på samma cyl hela tiden......

Vatten måste absolut kollas , ej gjort ännu.
Den är faktiskt körd utan luftburk ,för att se då den eldade bakåt ur mittre sedan både mittre och en yttre......

Det är min svåger som skruvar på den ,men han kan inte skriva då han bara har sin telefon ute i garaget.
Jag sitter inne i värmen på jobbet och försöker komma på vad som kan jävlas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Tändhattssvaret var till k-len. :)

Det är skiftat kablar och spolar med varandra och felet är på samma cyl hela tiden......

Vatten måste absolut kollas , ej gjort ännu.
Den är faktiskt körd utan luftburk ,för att se då den eldade bakåt ur mittre sedan både mittre och en yttre......

Det är min svåger som skruvar på den ,men han kan inte skriva då han bara har sin telefon ute i garaget.
Jag sitter inne i värmen på jobbet och försöker komma på vad som kan jävlas.
Om man kör utan luftburk kan den poffa pga snålgång och man bör inte dra en fullgasrepa utan burk för då kan den skära!

De är mycket troligt en läcka in i cylindern via toppens oring . Gör som så att kör tills den missar och slå genast av motor och ta lös det stiftet. Man brukar faktiskt se vattenpärlor på stiftet om toppens oring är otät. Ser ni inget vid den testen så skruva lös toppen o besikta oringen noga. Man kan återmontera den om den är ok.

Mer långsökt men fullt möjligt är om den tar in vatten igenom vattenpumpens tätning in till balansaxelhuset .De huset är förbundet med mittencylinderns vevhus och oljepump så både vatten och tvåtaktsbränsle åker in o ut ur detta utrymme. Tvåtaktsbränsle ska åka in o ut ur detta utrymme för att smörja balansaxelns lager därför skär även balansaxelns lager rätt fort om de läcker in vatten via vattenpumpens tätning. Vattenpumpens tätning är därför den svaga länken på motorn så man bör kolla dess tätning ofta gärna var 300 mil.
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Tack för de uppslagen ,svågern har skruvat sig vansinnig på den.
Jag får höra med honom imorgon om felsökningen funkar, då han har läst vår konversation här.