Familjeskoter, fiske, sätta ut saltsten/fällor, ta sig till stuga, ledkörning.

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Hej
Nybörjare på skoter så jag behöver lite råd om köp av familjeskoter. Hade erbjudande att ta över farsans gamla bearcat från 2001 men han ångrade sig i sista sekunden så jag blev utan skoter så jag höjer budgeten och tänkte köpa nåt riktigt bra. Ska användas för att ta sig ut till tjärnar och sjöar (2pers), köra med kälke med mest kommer angeldon, isborr, ved för dagen och mörthinken osv lastas kanske någon person ibland. Sedan kommer det bli att åka på leder i fjällen, tror inte det kommer bli hundratals mil per säsong utan mest dagsturer. Kommer inte leka (då får man skaffa nån kortbandare) men kommer nog användas att ta sig till nån stuga, sätta ut saltsten, fällor osv och där är det väl inga skoterleder att följa så att säga men tror inte jag har behovet av bredbandare?.

Brukar hålla mig till att köpa rätt en gång så det är viktigt att man köper rätt och inte flackar runt och byter skoter varje säsong är ganska ointresserad att renovera/göra större reparationer allt för ofta. Jag vill ha en turnkey skoter.

Krav:
Jag har satt en budget på max 70k begagnat, kan tänka mig köpa nytt upp mot 85k men endast i absoluta nödfall.
Dubbeldyna, ska åka bekvämt man ska inte behöva lida på en fjälltur.
Motorvolym upp till 700 motor (pga driftsäkerhet, försäkringskostnad)
Ska ta sig fram bra/dugligt, inte fel att ha en mer lättmanövrerad skoter
38matta långbandare dugligt?
2takt pga enkel konstruktion, lättare maskin, mindre krångel (keep it simple)
Drag och elstart
back
Fläktkyld eller vätskekyld?, kan tänka mig att det blir mer snöfattiga/packad snö/is på mina turer och det är enklare konstruktion med fläktkyld och kanske mer lämpat för mitt bruk?

Har sållat ut maskiner inom rimligt avstånd att kika på/köpa och delat in det i två grupper varav en grupp är budgetmaskiner med rimliga mil. Ska iväg på måndag och sålla igenom utbudet många av maskinerna står på firma.

Grupp 1.
artic cat beartcat 570 xt 2015 355mil 64k
Var och tittade på den idag, kändes väldigt skön och lagom tung/hanterbar, långbandare, 38matta, elstart, elback fläktkyld 63hk. Gått på guidade turer. Verkar väldigt fin. Lite oroad över motoreffekten om den räcker till om den rent av blir för tråkig Dock är prion att skotern tar sig fram bra med två personer framför topphastighet. Sedan känns den dyr pga antalet mil (en ny kostar ju "bara" 20k mer samt att maskinen har gått på guidade turer kanske är massa blåbär som kört maskinen och misshandlat den) Finns maskiner som gått mindre av samma årsmodell men längre bort från mig för samma prisbild men med ca 200mil på mätaren.

Ärligt talat så har jag fattat tycke för bearcaten 2015 då jag tror att den har bra kvalitet jämfört med lynx och skidoo. Enda jag kan tänka mig är bättre är en Yamaha, men jag kan ju ha fel ska iaf känna lite på de olika modellerna om det är något annat som sticker ut. Polaris har jag valt bort helt och hållet vet inte varför de tilltalar mig inte av någon anledning.

Upp till 70k skotrar:
lynx adventyre lx 600 2012 155mil 67k
Rimliga mil, 4år gammal dock 67k
Noll koll på modellen men det är väl en touringmaskin, bättre/sämre än bearcat 2015, säkerligen piggare?

skidoo summit 600 etec 2010 200mil 69k
Rimliga mil, men dyr i mina ögon med tanke på årsmodell?

lynx adventure 600 sdi 2007 595mil 52k
Känns som väldigt många mil, nästan 10år gammal, och onödigt dyr men ska känna på modellen iaf ingen skoter jag överväger köp av men vill känna på modellen.

Lynx Commander 600 Sdi 2009 ca 570mil 57k
bredbandare, mekanisk växel hög/låg, ska vara bra skoter dock många mil och lite äldre än jag vill ha i årsmodell.

lynx adventyre 550 2010 424mil 55k
Osäker på motorn fläktkyld 550, 6år gammal, lite väl många mil och överpris?

lynx xtrim 600 etec 2009 270mil 69k
7år gammal, rimliga mil orimligt dyr?

budgetskotrar ca: 30-40k
lynx super touring 600 2003 200mil 28k
Vet inte ett dugg om modellen, rimliga mil, rimligt pris, gammal årsmodell, privat säljare verkar seriös

yamaha venture 700 2002 502mil 32k
Gammal skoter, gått långt, gammal årsmodell dock yamaha så det kanske funkar, överpris?

lynx adventure 550 touring 2007 280mil 35k
Osäker på motortypen, rimliga mil, 9år gammal skapligt pris?

artic cat panther 570 2006 405mil 32k
10år gammal, gått lite långt, prisbild?

lynx xtrim 550 2009 225mil 42k
Osäker på motortypen, skapliga mil dock lite dyr?

Någon modell av motor/skoter jag bör tänka av helt och hållet eller har jag glömt någon modell att kika närmare på? Ska jag omvärdera 4takts motorer av någon anledning? Många dumma frågor men jag försöker sätta mig in i marknaden och utbudet, och alla tycker förstås olika jag är inte ute efter att dra igång ett "fanboy" krig utan söker tips från de som har praktisk erfarenhet av modellerna/typer av snöskotrar som finns, säljare och broschyrer säger sällan hela sanningen :)

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
Bear Cat 570 xt den är som en dröm
dock ingen raket men den gör det du vill.. samt att den inte är så törstig
man sitter som en kung tycker ja..bara positivt att säga om dom
från -10 så är det elektrisk back på dom innan mekanisk

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
I min värld finns det bara en skoter med den kravspecen. Xu chassi. Dvs skidoo scandik och lynx yeti eller commander. Var inte rädd för 600 ace motorn.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag personligen gillar inte fläktkylda maskiner.
Den enda fördelen med dessa är väl att de går att köra helt utan snö för kylningens skull.
Annars är dom mer högljudda än en vätskekyld motor, de tar oftast mer bränsle och har mindre effekt.

Om du nu ska iväg och kika på maskiner, och kanske även ha möjlighet att provköra så kanske du märker skillnaden på olika motorer.
Jag själv är svag för Rotax Etec-motorer, 600 i detta fall
Går otroligt fint, väldigt snål på bränsle, sofistikerad motor som ryker och luktar väldigt lite, ger tillräckligt med effekt.
Testa en sådan och jämför mot Arctics 570.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
låter som att en brp med 600 e-tec borde vara rätt för dig, försäga vad man vill om e-tecen men den går otroligt mjukt och fint och vibrationsfritt. så kanske en 49 ranger kan vara något? iaf inte tex en summit, där är egenskaperna mer fullgas och gräva dike för att ta sig fram, med en tex 49 ranger så smyger du omkring mjukt och lungt i skogen eller leden, samt att det kanske går att backa lite iomed flipp boggie

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Sitter och kollar annonser för fullt. De modeller jag söker)verkar hålla andrahandsvärdet bra sjuka priser på 5-8år gamla 500mil+ maskiner

Har hittat en Lynx 49 ranger 2011 600 med runt 150mil på mätaren som jag ska kika närmare på imorgon.

Har sållat ur listan på de modeller jag tittar närmare på (miltal upp till 400 men siktar på 0-300mil)
Lynx 49 ranger
lynx yeti
lynx commander
skidoo scandic
artic cat beartcat
Yamaha Venture MP verkar också rätt intressant utförsäljning av 2015 modeller nu 79900kr

Äldre maskiner som kan vara intressant på låga mil/extremt bra pris tills rätt maskin dyker upp men det blir nog inte lätt att hitta.
Lynx st 600 2003-
Lynx 5900
bearcat wt 550

Last edited:

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Jo, det är det som är problemet, men också det fina. Otroliga andrahandspriser. Köpte själv en st 550 -03 2008 för 37000:- sålde den nu till den här säsongen och fick 30000:-. Då har jag kört ca 400 mil under tiden.
Förövrigt tycker jag din lista blivit skitfin. Helt i min smak...

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Tack för alla tips, blev en Lynx Ranger 49 600 etech 2011 med 163mil på mätaren, 1 tidigare ägare 70åring som glidåkt på led inte en skråma på den. Den var verkligen i nyskick, skapligt pris och bra bemötande av firman som sålde och servat den åt förre ägaren. Precis fått in den i garaget och sitter och läser instruktionsboken Blev Svedea försäkring 1år var samma pris som länsförsäkringar, får 1år till på maskin/motorskada på försäkringen. Samt garanti från säljaren säsongen ut iaf

En bild är väl på sin plats, nu är det bara att hoppas på snön. :)

Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.176
150
63
Säfsen
GRATTIS!
Har själv en 49: fast en 2012. Köpte den ny och har snart nått 500 mil. Har i två år funderat på att köpa ny skoter, men är så förbaskat nöjd med min maskin så den blir kvar även i vinter. Troligtvis nästa år också, men då har den nog gått så långt och tappat så mycket i värde att det inte är någon stor idé att sälja den för att köpa nytt...
Enda som jag kan uppleva som lite jobbigt är vid ledkörning om man vill gasa på lite, då niger den för jäkligt mycket i kurvorna eftersom att det inte sitter krängningshämmare på den. Men i övrigt så är den suverän för den körning jag gör i skog och mark.

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
hade faktiskt sneglat på den där som ett eventuellt byta av min yeti. Var nog ett bra köp. Låg rätt i pris.

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
hade faktiskt sneglat på den där som ett eventuellt byta av min yeti. Var nog ett bra köp. Låg rätt i pris.
Ja helt klart bra pris den är i nästintill nyskick motsvariga skotrar i samma prisklass/årsmodell har gått 400mil+ den här har bara gått ca 170mil. Köpte ett kapell till men det visade sig vara för litet så jag får ta och byta. Skotern är nyservad och nytankad fattas bara lite snö nu, kylan är här iaf och det ser lovande ut med snö i nästa vecka.