HJÄLP! Trasig primärvariator yamaha exciter 570 årsmodell 1988

JBerggren

Ny medlem
10 jan 2016
4
0
1
Finspång
Tjenare!

Var iväg och hämtade en yamaha exciter 570 igår, och idag efter ca en timmas körning så var det skrot med den innre skivan på variatorn! Den har liksom släppt från själva drivaxeln.

Nu är frågan, går det att få loss den innre skivan och plocka bort utan att behöva klyva motorn? Eller vad är det smidigaste? Vill lägga ut så lite pengar som möjligt på denna maskin, så en ny variator avstår jag helst!

Mvh

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Låter otroligt att inre skivan skulle ha släppt, men det är en gammal skoter...och då kan allt hända.
Oavsett vilket, är inre skivan skrot så är det tyvärr billigast att hitta en "ny" variator, inre skivan sitter ihop med variatoraxeln och kan mig veterligen inte bytas.

Edit:
Hittar du en defekt variator där yttre skivan eller korset är skrot, men inre och axeln klarat sig går det naturligtvis att plocka ihop en komplett av dom!
Och nej, du behöver inte klyva motorn för att ta lös den nuvarande, men du måste ha en avdragare och ta loss hela variatorn.

JBerggren

Ny medlem
10 jan 2016
4
0
1
Finspång
Låter otroligt att inre skivan skulle ha släppt, men det är en gammal skoter...och då kan allt hända.
Oavsett vilket, är inre skivan skrot så är det tyvärr billigast att hitta en "ny" variator, inre skivan sitter ihop med variatoraxeln och kan mig veterligen inte bytas.

Edit:
Hittar du en defekt variator där yttre skivan eller korset är skrot, men inre och axeln klarat sig går det naturligtvis att plocka ihop en komplett av dom!
Och nej, du behöver inte klyva motorn för att ta lös den nuvarande, men du måste ha en avdragare och ta loss hela variatorn.
Okej, tack för tipsen! Skickar en länk på en bild på hur det ser ut!

http://sv.tinypic.com/r/2j26lgo/9

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
Ta bort centrumbulten på variatorn och fixa en avdragare då kommer hela variatorn lös. hittar du enbart inner skivan så köp. men brukar vara kompletta variatorer som säljs