Arctic cat ZR600 EFI -98 problem

Gesebol

Medlem
13 jan 2016
10
0
1
Gesebol
Hej
Har en ZR600 EFI som inte går som den ska.
När jag köpte den så gick den inte som den skulle och miss tände och sköt när man svängde åt vänster.
Ordnade det problemet då styrstången låg för nära TPS givaren och gnagt hål på en kabel.
Men nu går den riktigt på tomgågn men när man drar på så bluddrar den bara, för utom över 5500 varv.
Så pump gasar man den över 5500 så går den och sticker iväg som bara den över 5500 varv.
Går perfekt på tomgång och fram till typ 2500 och efter 5500 varav.
Kan det vara inställning av TPSen? Hur ska den stå? Den är ju ställbar.
Eller kan det vara så att TPS är kass vid visst utslag och ger fel data till EFI?
Isåfall vart får man tag på ny TPS?
Är tacksamma för alla svar :)
//Stefan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De låter som tps givaren är felande. Du kan mäta upp den med multimeter . Sätt multimetern på ohm mätning och ryck lös kontakten till givaren men givaren ska sitta kvar på insuget. Gå sakta igenom hela gasregistret från tomg till full gas och tillbaka igen. Ohm värdet ska följa gasen utan buggar ,,omvärdet är ointressant de är enbart buggar man letar. Rör gasen sakta för de är inte lätt hitta ett ohm bortfall ,de går även mäta volten med tps givaren inkopplad till elsystemet på skotern. Då ska volten öka eller sänkas ber på gasutslag. Även där ska volten följa gasutslaget utan buggar.

Om den är ställbar måste du ta reda på vilken volt den ska stå på vid tomg eller fullt järn. Ställer man den lite fel så går den endera lite fett i hela registyret eller snålt. Ju högre volt man ställer den på vid tomg eller full gas desto fetare går den. Man kan faktiskt medvetet justera en tps för att få motorer gå fetare vs snålare men de blir enbart statiskt i hela registret.
 

Gesebol

Medlem
13 jan 2016
10
0
1
Gesebol
Tack för svaret Boost III.
Har kollat den när jag hade lös den, men var svårt att både vrida på den och mäta men ska mäta den igen nu när den sitter på plats igen.
Vet någon vart man kan få tag på ny TPS om den skulle vara kass? Eller har någon en beg. liggande som är hel?
 

Gesebol

Medlem
13 jan 2016
10
0
1
Gesebol
Hej igen.
Har varit och mätt tps givaren och den följer ju registret utan buggar vad jag tycker kan ju hoppa typ 2-8 steg framåt ibland men känns att det är för att jag gasa förfort. Så vad kan det vara för fel annars? Tro?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Hej igen.
Har varit och mätt tps givaren och den följer ju registret utan buggar vad jag tycker kan ju hoppa typ 2-8 steg framåt ibland men känns att det är för att jag gasa förfort. Så vad kan det vara för fel annars? Tro?
De låter som den är riktig men om man lägger till motorvibrationer så kan den bugga ändå. Den där motorn är så gammal att jag tror Tps givaren har kolbana och då är de extra känslig. Försök hitta en ny eller beg , hör med skrotar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
För många år sedan var det en avlägsen bekant som felsökte insprutningsproblem på en 90-talsbil, där det fanns givare med kolbana både för gasspjäll och luftmängdmätare. Eftersom han var ljudtekniker på Sveriges Radio så tog han till felsökningsmetoder därifrån, som faktiskt fungerade riktigt bra.
Han kopplade in givaren (t ex TPS) som spänningsdelare mellan en tongenerator och linjeingången på en förstärkare, lyssnade sedan på tonen i högtalare och hörde efter om det sprakade eller raspade när han vred fram och tillbaks på givaren.