Förgasar problem mxz 800 - 01

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Har problem med min mxz, startar lätt och går bra på höga varv. Ligger man på 4-5000 rpm så börjar den bluddra. Rivit ner förgasarna 1000 ggr och gjort ren dom känns det som nu. Kan även tillägga att när man kör i choken halvchoke så går den riktigt, kör jag i choken på tomgång så¨går tomgången ner ca 2000 rpm..
Allt började med att den skar på ena kolven sen dess har den bluddrat vid jämn gas på låga varv. Jag är tacksam för alla tips
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Jag skulle ta en titt på hur tändstifen ser ut,så dom har samma färg och vilken färg.
Att den går "bra" med choken i är ett tecken på att bränsle/luft blandningen är fel.
En chock funkar vanligt vis som så att luft tillförseln stryps och att motorn då får en fetare blandning.
Kan va att den drar tjuvluft någon stans.
 

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Bytt stift, körde med nya stift och de höll bara några mil förns ena tappade gnistan... Dom är lite blöta tycker jag. Jo det är fel blandning men varför? Har ställt allt efter original nu, det är rätt bestyckning. Vart är det den kan dra tjuvluft då? Det är fräscha insugsgummin å allt sitter tight, men ska kolla nu.
 

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Ingen tjuvluft iallafall.. Man kan inte göra en så snygg "lagning" att man skruvar åt lite choke? Tomgången är hög men går ner till normalt om man drar på halv choke och den går ju 100% bra när man kör med halv choke.. Ganska less nu..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
De är långsökt att vevaxelns packboxar skulle läcka för den där motorn har fettfyllda lager som är flera lager innan luft kamn nmå vevhuset. Även om packboxen ramlar isär så läcker de inte i första taget. Men läcktest ändå genom att ha motorn på stabil tog och spruta stargas eller annan spray med drivgas bakom variatorn på vevaxel. Reagerar motorn på de så läcker packboxen. Försök även spruta in startgas bakom svänghjulet.
De är större chans att de är skit bakom nålventil i den förgasarsida som jäklas. Där bakom är ett tomrum som gummislimsor och annat skit kan ligga o lura. De åker upp och tätar nålventilen såfort man drar på.

Bränslepumpen kan även ge för lite soppa ta isär den och besikta membranen. Den kommer skära på den cylinder som går snålt om du kör mer med choke eller liknade,,felet måste hittas.
 

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Har redan kollat med startgas vid drivaxeln och nej inga fel, ja men jag har blåst ur allt med kompressor, förstår inte varför allt blir så bra när man kör lite choke... Den borde inte kunna få för lite soppa för då bord den inte gå på full gas heller... Den måste ju få för mycket luft men i och med att den inte tjuvar luft så måste den vara fel inställd.. Skajag kanske prova dra in luftskruvarna lite till? Dom är 1,5 varv ut just nu.
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
kolla packbox vid variator sidan och svänghjul sidan.
Men jag skulle först. starta skotern låt den gå på tomgång
o spraya lite startgas på insugnings-gummit på förgasarna
om den tar tjuv-luft så kommer skotern gå upp i varv
o de skall den inte göra.

Och de går en slang från vevhuset upp i oljebehållaren ( 2T oljan )
om det är hål eller något liknande på denna slang då är det inte bra

kolla också att de inte är något i luftburken som in skall vara där..
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hade problem med min Summit 800 -01 tomgång funka men så fort du gasa så dog den, min gick bra mycket fetare än din kunde hälla ut svart sörja ur kröken, visade sig vara fel på choken som inte höll tätt, provade "renovera" men fick det aldrig riktigt bra. köpte ett par beggade mikuni TM40 från en REV , funka fin fint efter det
 

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Ja fast jag tror inte att det är mitt fall. För mig går den 100% bra när man trycker stumt, den går även som den ska när man chokar.
Har fått lite hjälp nu och det verkar som det är något knas med lågfarten. Den har hög tomgång, ca 3500, och när man kör 1/4 gas så får den för mycket luft och vill dö, trycker man halvgas då eller mer så sticker den iväg som vanligt.
Det konstiga är att munstyckerna är rätt och det är inga synliga fel på förgasarna, funderar på att köpa nya begangnade.
 

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Har kollat runt ännu mer nu, det sitter ju 1,75 lågfarts munstycke i dom, men vissa måste gå upp till 2,0. Ska nog köpa nya munstycken och se om det går till sig. Allt tyder ju på för lite bränsle på lågfarten.
Det konstiga tycker jag är att skotern har ju gått en hel säsong med orginal..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ja sätt i 20" inte 2,0 för de finns inte! Men som sagt den ska gå med 17,5" också men de är mer känsliga att sätta igen. Du bör dra igenom en ståltråd alt vecka koppartråd genom lågfartsmunstyckena för att vara säker på att de inte ärgat igen.
Du kan även öppna bränsleskruvarna ca 3 varv för de motsvara 20" munstycken med 1 varv öppen bränsleskruv.

Om maskinen har trimmats på något vis kan man behöva shimsa upp trottelnålarna någon mm de ger mer soppa på mellanreg.
 

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Ja sätt i 20" inte 2,0 för de finns inte! Men som sagt den ska gå med 17,5" också men de är mer känsliga att sätta igen. Du bör dra igenom en ståltråd alt vecka koppartråd genom lågfartsmunstyckena för att vara säker på att de inte ärgat igen.
Du kan även öppna bränsleskruvarna ca 3 varv för de motsvara 20" munstycken med 1 varv öppen bränsleskruv.

Om maskinen har trimmats på något vis kan man behöva shimsa upp trottelnålarna någon mm de ger mer soppa på mellanreg.
Ja förlåt menade 20" och det är införskaffat. Den går bättre men jag tror ändå att problemet är kvar.. Ska prova skruva ut skruvarna lite till också.