Efter att i några år varit förskonad från haverier så är det nu min tur igen.
Förutsättningarna är följande, m7 05-a med speedwerxpipa, 3*tändkil, v-force och numera boondockerbox.
Skotern har körts utan boondockerbox av tidigare ägare och även mig fram till idag med vissa bogar kring 5000 varv. Ställde undan skotern fungerande ifjol. Och den startade på tredje draget efter förvaringen, skjutsade ungarna en sväng och parkerade skotern ute. Två dagar senare -20grader försökte jag starta den, helt död +25 drag. Efter ytterligare fyra dagar var det mildare, startade då på första draget. Imorse var det återigen kallt och svårstartat, hällde i K-sprit och drog ca 20 drag och plockade sedan bort kablarna till tändningslåsetc därefter startade den på 2 drag.
Monterade därefter boondockerboxen och fetade på vid 5000 varv. Skotern startade klockrent och varmkördes ordentligt. Bogen vaR borta och skotern gick som ett skott. Ut på sjön och skulle kolla vÄxlingsvarvet. Höll fullgas kanske 8-10 sekunder Kom upp i 8050rpm och började släppa av. Då nöp skotern tvärstum!
Har tre tänkbara scenarion nu innan jag rivit:
1 något fel som låg bakom att den var svårstartad gjorde att den nöp
2 k-spriten försvagade oljefilmen
3 boondockerboxen snålade soppan även fast jag inte ställt in det?
Vad tror ni? Hinner inte riva på ett par veckor men spekulera gärna.
Skotern har gått ca 580 mil och kolvarna ska vara bytta en gång enligt tidigare ägare.
Förutsättningarna är följande, m7 05-a med speedwerxpipa, 3*tändkil, v-force och numera boondockerbox.
Skotern har körts utan boondockerbox av tidigare ägare och även mig fram till idag med vissa bogar kring 5000 varv. Ställde undan skotern fungerande ifjol. Och den startade på tredje draget efter förvaringen, skjutsade ungarna en sväng och parkerade skotern ute. Två dagar senare -20grader försökte jag starta den, helt död +25 drag. Efter ytterligare fyra dagar var det mildare, startade då på första draget. Imorse var det återigen kallt och svårstartat, hällde i K-sprit och drog ca 20 drag och plockade sedan bort kablarna till tändningslåsetc därefter startade den på 2 drag.
Monterade därefter boondockerboxen och fetade på vid 5000 varv. Skotern startade klockrent och varmkördes ordentligt. Bogen vaR borta och skotern gick som ett skott. Ut på sjön och skulle kolla vÄxlingsvarvet. Höll fullgas kanske 8-10 sekunder Kom upp i 8050rpm och började släppa av. Då nöp skotern tvärstum!
Har tre tänkbara scenarion nu innan jag rivit:
1 något fel som låg bakom att den var svårstartad gjorde att den nöp
2 k-spriten försvagade oljefilmen
3 boondockerboxen snålade soppan även fast jag inte ställt in det?
Vad tror ni? Hinner inte riva på ett par veckor men spekulera gärna.
Skotern har gått ca 580 mil och kolvarna ska vara bytta en gång enligt tidigare ägare.