Bestyckningsråd

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
28 jan 2016, 21:21

Tänkte höra om någon här är duktig på förgasare och veteranmotorer. Har bytt ut min tillotson förgasare som jag stått och svurit över ett par vintrar nu mot en mikuni och trodde alla mina bekymmer skulle vara lösta. Men jag får inte till någon tomgång på skoter skrället. Är som sagt en sachs 290 som jag satt en mikuni på, vet ej modell på mikunin, men mäter jag den så är den 34mm invändigt och den har rund trottel. Skotern går bra när man kör på högre varv, varvar ur fint, men på lägre varv och tomgång är den helt död. Drar jag ut chocken har jag tomgång i ca 10 sekunder sen surar den ner sig, trycker jag in chocken så varvar den upp och stannar. Huvudmunstycket är 220 och tomgångsmunstycket har jag provat 17.5 / 20/ och 25 men märker ingen skillnad alla mellan dom. Har även provat mindre och större huvudmunstycke utan framgång trottelnålen står på mittersta hacket. Bränslepumpen är ny och förgasaren rengjord ca 400 ggr senast i kväll:) Så är det mån som har något bestyckningstips eller nått annat råd att ge?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Den ska funka skitbra jag har kört flera olika storlekar på mikuni på mina oldtimers 290 med gott resultat. den bör ha fin tomg med de munstycken du testat. Den måste ha ärgat igen i någon kanal. Om du blåser med tryckluft ner i skruvhålet för lågfartmunstycket kan du då känna att de blåser upp från de lilla hålet bakom trottel mot cylinder sett? De är ju ett hål där på max 1mm stort i golvet av borret nära trottel.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har också en tillotson på min sa290. tricket är att prima så det droppar ur "luftburken". väl inställd funkar den kanon. min startar alltid varm som kall på första draget, dock kan de krävas några drag om den är ljummen.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
har också en tillotson på min sa290. tricket är att prima så det droppar ur "luftburken". väl inställd funkar den kanon. min startar alltid varm som kall på första draget, dock kan de krävas några drag om den är ljummen.
Nu var det ju så att han skrotat sin Tillotson och monterat en Mikuni som han vill ha stil på.